• شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 92090200765
  • خبرنگار : 71060

موتورهای جستجوی ایرانی را دریابیم

«یا حق» جای یاهو را نگرفت

«یا حق» جای یاهو را نگرفت

بحث راه‌اندازی موتور جست‌وجوی ملی از مدت‌ها پیش مطرح بوده و به تازگی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به آغاز به کار برخی از این موتورها از حمایت سازمان فناوری اطلاعات از دو موتور جست‌وجوی دیگر خبر داده است.

بحث راه‌اندازی موتور جست‌وجوی ملی از مدت‌ها پیش مطرح بوده و به تازگی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به آغاز به کار برخی از این موتورها از حمایت سازمان فناوری اطلاعات از دو موتور جست‌وجوی دیگر خبر داده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) زمانی نه‌چندان دور در صحبت‌های مسوولان این‌گونه وعده داده می‌شد که در آینده‌ای نزدیک موتور جست‌وجو‌های داخلی با نام‌هایی مانند «یا حق» یا «فجر» جایگزین جست‌وجو‌گرهایی مانند یاهو و گوگل خواهند شد. اگرچه هنوز کاربران برای هر جست‌وجویی بلافاصله به سراغ جست‌وجوگرهایی مثل گوگل می‌روند، اما با این وجود در داخل کشور چندین موتور جست‌وجو راه‌اندازی شده که البته شاید بر روی هیچ یک از آنها تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است.

جستجوگر ملی گزینه‌ای که به یک بار امتحان کردنش می‌ارزد

اکنون از نظر درصد بالایی از جامعه توسل به جست‌وگر‌های مرسوم قدیمی بهترین راه برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر است. به همین دلیل حتی با وجود تمام کندی‌هایی که ممکن است در زمینه‌ باز‌کردن صفحه گوگل یا امثال آن رخ دهد، کاربران هم‌چنان با صبوری این روند را دنبال می‌کنند. در حالی که برای اطلاعات مختلف و به ویژه آن دسته از اطلاعات که مربوط به داخل کشور می‌شوند، اکنون برخی جست‌وجوگر‌های داخلی با سرعت بیشتری پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود و حتی برخی اطلاعات را به شما ارائه می‌کنند که ممکن است بر روی صفحه گوگل به آنها دسترسی پیدا نکنید.

به عنوان مثال اگر در یکی از موتورجستجوهای مناسب داخلی همین واژه «موتور جستجو» را جستجو کنید ظرف مدتی کوتاه با لیست نسبتا کاملی از جستجوگرهای ایرانی مواجه خواهید شد در حالی که برای دسترسی به این اطلاعات در سایتی مانند گوگل نیاز به صرف مدت ها زمان و در نهایت گلچین کردن حجم انبوهی از مطالب که بسیاری از آنها هم غیر مرتبط با نیاز شماست دارید.

در این میان با توجه به سرمایه‌گذاری و تجربه‌ای که در راه‌اندازی این سایت‌ها به کار گرفته شده، نقاط ضعفی هم در آنها وجود دارد اما با این وجود قطعا اگر شما هم یک بار از این موتور‌ جست‌وجو‌ها استفاده کنید متوجه خواهید شد که سرعت و کیفیت گردآوری اطلاعات آنها به خصوص در زمینه‌ موضوعات داخلی بسیار قابل قبول است.

البته این سخن به معنای آن نیست که تمام موتور جست‌وجو‌های طراحی شده از کیفیت مناسبی برخوردارند اما در میان آنها برخی از سایت‌های طراحی شده واقعا کارآیی مناسبی داشته و اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. ضمن این‌که در برخی از آنها نیز اطلاعات عمومی جالب دیگری مانند وضعیت آلودگی هوا، اوقات شرعی و یا شرایط جغرافیایی نیز در صفحه اصلی به تفکیک شهر محل سکونت افراد ارائه می‌شود.

آیا می توان جای گوگل را گرفت؟!

در این میان نکته‌ جالب آنکه اگرچه ایجاد موتور جست‌وجوهای مناسب ملی حتی در برنامه‌ پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز چندین جست‌وجوگر ایرانی طراحی شده‌اند، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری کافی برای حمایت هیچ یک از این سایت‌ها به عمل نیامده و تلاش نشده است که حداقل یک موتور جست‌وجوی مناسب داخلی به کاربران شناسانده و جایگزین نمونه‌های خارجی شود.

این در حالی است که اکنون کشور‌های مختلف دنیا در این زمینه تلاش‌های متعدد کرده‌اند و شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌اند که اکنون موتور جست‌وجویی مانند جست‌وجوگر ملی چین که «بایدو» نام دارد تبدیل به دهمین سایت پربازدید دنیا شده است. یا سایتی مانند «بینگ» که متعلق به مایکروسافت است سایت‌های «یاهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و در شرایطی که سال گذشته میزان دقت و موفقیت گوگل کمتر از 68 درصد بوده این سایت موفقیت 80 درصدی خودر ا به رخ اولین موتور جست‌وجوی دنیا کشیده است.

علاوه بر این کشوری مانند ترکیه نیز تا همین یکسال پیش بیش از 36 موتور جست‌وجوی اختصاصی برای خود طراحی کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست‌وجوهای طراحی شده یکی از کشور‌های پیشرو محسوب می‌شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در کشور ما نیز طی سال‌های گذشته چندین موتور جست‌وجو‌ی مختلف راه‌اندازی شده، اما با این حال جست‌وجوگر‌ی که بتوان از آن به عنوان گزینه‌ای قوی و پر استفاده نام برد وجود ندارد.

در پایان اگرچه معرفی کامل سایت‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند کار چندان ساده‌ای نیست، اما از میان جست‌وجوگر‌هایی که در داخل کشور فعال شده‌اند، می‌توان به پارسی‌جو، جس‌جو، سلام، پارسیک، جاماسپ، ریسمون، گوگلر اشاره کرد که البته در کنار این موارد نمونه های متعدد دیگری نیز در حال فعالیت هستند که از میان آنها برخی از موتور جستجوها نیز حالت موضوعی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha