• یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92082615385

علل تولید بیسوادی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

کاهش 20 درصدی قتل و جنایت با افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی!

کاهش 20 درصدی قتل و جنایت با افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی!

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تشریح علل تولید بیسوادی در کشور گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در صدد است تا مدل آموزشی ویژه گروه‌های بیسواد نوجوان و جوان خارج از مدرسه را متناسب با شرایط فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی این افراد تدوین کند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تشریح علل تولید بیسوادی در کشور گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در صدد است تا مدل آموزشی ویژه گروه‌های بیسواد نوجوان و جوان خارج از مدرسه را متناسب با شرایط فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی این افراد تدوین کند.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علل تولید بیسوادی که ناشی از شرایط زندگی برخی از افراد است، گفت: شرایطی که به دلیل آسیب‌های اجتماعی گریبان‌گیر برخی از افراد شده و همچنین وجود مسایل فرهنگی در برخی از نقاط کشور منجر شده تا کودکان به ویژه دختران از تحصیل باز بمانند که اینها از عوامل تولید بیسوادی به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: وجود برخی مشاغل که در آن کسب درآمد بالاست و از اهمیت بالایی برخوردار است باعث می‌شود کودکان به کار گرفته شوند و از ادامه تحصیل باز بمانند و وارد چرخه تحصیل نشوند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در تمام دنیا بیسوادی محصول پایین بودن نرخ پوشش تحصیلی در آموزش رسمی است، اظهار کرد: اگر تمام ظرفیت و امکانات دستگاه‌ها را به این امر معطوف کنیم و خانواده‌ها نیز مشارکت جدی در امر سوادآموزی داشته باشند، قطعا نباید با پدیده بیسوادی روبرو باشیم.

وی ادامه داد: درصد ناچیزی از افراد مطلقا وارد مدرسه نمی‌شوند که از آنها به عنوان بیسواد مطلق یاد می‌شود؛ این امر نیز دلایل متفاوتی از جمله دلایل فردی، توانایی و استعداد فردی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی و از هم پاشیدگی خانوادگی و نبود سرپرست واجد شرایط دارد؛ ضمن آنکه نوع زندگی از جمله کوچ و مهاجرت نیز در این امر دخیل است و مانع از حضور برخی افراد در مدرسه می‌شود.

باقرزاده خاطر نشان کرد: دلایل فرهنگی و مذهبی نیز یکی دیگر از علت‌های ممانعت از ورود کودکان به مدرسه است و بخشی از دلایل نیز به خود مدرسه بازمی‌گردد، از جمله بعد مسافت مدرسه تا محل زندگی در برخی از نقاط، ترکیب نیروی انسانی و عدم دسترسی به مدرسه نیز از دیگر علل بروز بیسوادی است.

وی اضافه کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد در دوره ابتدایی هیچ نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که دسترسی به آموزش در آنجا امکانپذیر نباشند و حتی مدرسه یک دانش‌آموزه و یک معلمه نیز وجود دارد، لذا این امر نشان می‌دهد آموزش و پرورش عزم جدی و کافی برای پوشش تحصیلی را دارد اما دلایل دیگری وجود دارد که مانع تحصیل کودکان می‌شود.

وی اضافه کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد در دوره ابتدایی هیچ نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که دسترسی به آموزش در آنجا امکانپذیر نباشند و حتی مدرسه یک دانش‌آموزه و یک معلمه نیز وجود دارد، لذا این امر نشان می‌دهد آموزش و پرورش عزم جدی و کافی برای پوشش تحصیلی را دارد اما دلایل دیگری وجود دارد که مانع تحصیل کودکان می‌شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: به نظر می‌رسد از برخی ظرفیت‌های قانونی موجود به طور کامل استفاده نمی‌شود، به ویژه قانون حمایت از کودکان که یکی از این موارد قانونی است چرا که تحصیل حق کودکان است و اگر اولیا به هر دلیلی از این حق ممانعت کنند، مدیران آموزش و پرورش مناطق موظفند موضوع را به دستگاه قضایی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی موظف است در اسرع وقت و خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی کند، اظهار کرد: باید دستگاه قضایی این مشکل را برطرف کند.

باقرزاده گفت: در نامه‌ای که دکتر مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر آموزش و پرورش ارسال کرده است، حاوی نکات ارزنده‌ای است که رابطه مستقیم موضوعات مختلف اجتماعی با بیسوادی را به طور کامل تشریح کرده است.

وی افزود: طبق این گزارش، درآمد ترک تحصیلی‌ها به طور متوسط 27 درصد بالاتر از کسانی است که وارد دبیرستان می‌شوند، لذا بین خروج از مدرسه کمیت و کیفیت در تولید درآمد رابطه مستقیم وجود دارد و یا افرادی که در دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند، یک دهه کمتر از فارغ‌التحصیلان دبیرستانی عمر می‌کنند. همچنین افرادی که ترک تحصیل می‌کنند و یا بیسواد هستند، فرزندان آنها نیز بیشتر در معرض بیسوادی قرار می‌گیرند.

وی افزود: طبق این گزارش، درآمد ترک تحصیلی‌ها به طور متوسط 27 درصد بالاتر از کسانی است که وارد دبیرستان می‌شوند، لذا بین خروج از مدرسه و مسایل انتظاری و کمیت و کیفیت در تولید درآمد رابطه مستقیم وجود دارد و یا افرادی که در دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند، یک دهه کمتر از فارغ‌التحصیلان دبیرستانی عمر می‌کنند. همچنین افرادی که ترک تحصیل می‌کنند و یا بیسواد هستند، فرزندان آنها نیز بیشتر در معرض بیسوادی قرار می‌گیرند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در این نامه ارسالی به وزیر آمده است: چنانچه یک درصد پوشش تحصیلی افزایش یابد، 20 درصد میزان قتل و جنایت کاهش می‌یابد و رابطه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر با ترک تحصیل نیز در این نامه ذکر شده است.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در این نامه ارسالی به وزیر آمده است: چنانچه یک درصد پوشش تحصیلی افزایش یابد، 20 درصد میزان قتل و جنایت کاهش می‌یابد و رابطه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر با ترک تحصیل نیز در این نامه ذکر شده است.

وی ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی تمام تلاش خود را به کار گرفته که سوادآموزی و آموزش‌ها متناسب با شکل زندگی افراد خارج از مدرسه ارائه شود و اصراری برای وارد کردن این افراد به حوزه آموزش‌های رسمی نداریم.

باقرزاده گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در صدد است تا متناسب با شرایط فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی این افراد مدل‌هایی از آموزش‌ها را ارایه کند که در حال نیازسنجی برای گروه‌های نوجوان و جوان خارج از مدرسه هستیم تا محتوای مناسب با شرایط آنها را تدوین و طراحی کنیم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: این آموزش‌ها باید کاملا کاربردی بوده و متناسب با شرایط زندگی افراد خارج از مدرسه طراحی شود تا نتایج مورد انتظار از این آموزش‌ها حاصل شود.

باقرزاده تصریح کرد: ایران در افق 1404 باید به موقعیتی برسد که جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری را در منطقه داشته باشد و جزو کشورهای توسعه یافته با رویکرد هویت انقلابی و اسلامی باشد که این چشم‌انداز با تقویت پایه‌های آموزشی پیش دبستان تا پایان دانشگاه حاصل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تغییر نظام حافظه محوری به سمت نظام پژوهش محوری است که مورد تاکید رهبری و در راستای ترسیم ایران 1404 شکل گرفته که لازمه رسیدن به این جایگاه جذب تمام کودکان لازم‌التعلیم در مدرسه و نگه داشتن آنها تا پایان دوره فارغ‌التحصیلی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: علی‌رغم اینکه در حال حاضر ایران در بسیاری از شاخص‌های علمی منطقه در جایگاه برتر قرار دارد اما باید توده و میانگین شهروندان یک کشور رشد کنند.

باقرزاده گفت: کسانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند 18 تا 19 درصد از جمعیت 25 تا 65 سال را تشکیل می‌دهند، در صورتی که در برخی از کشورها این عدد تا حدود 52 درصد رشد یافته است، لذا باید جمعیت تحصیل کرده دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.

وی گفت: علی‌رغم اینکه پایه‌های اولیه تولید علم در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، اما دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی فرصتی است برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها، بنابراین آموزش و پرورش باید تمام کودکان را وارد مدرسه کند و نرخ ماندگاری دانش‌آموز را مدرسه افزایش دهد و میانگین تحصیل دانش‌آموزان به 12 برسد؛ از سوی دیگر جمعیت تحصیل کرده‌های دانشگاهی نیز باید افزایش یابد.

تکمیل بانک شناسنامه تحصیلی شهروندان زیر 50 سال

رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تکمیل بانک اطلاعات بیسوادان زیر 50 سال نیز گفت: این بانک از لحاظ اسمی تکمیل شده و در حال بروز کردن آدرس این شهروندان هستیم و مقرر شده در جلسه‌ای که با مسئولان مرکز بخش آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اطلاعات ثبتی دانش‌آموزان احصاء و شناسنامه تحصیلی شهروندان زیر 50 سال تهیه شود و چنانچه دستگاه‌ها همکاری‌های بین بخشی داشته باشند امیدواریم این امر تا پایان سال نهایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha