• سه‌شنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92072314983
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک استاد حوزه علمیه: ارزش روز عرفه محدود به پس از ظهور اسلام نیست

یک استاد حوزه علمیه: ارزش روز عرفه محدود به پس از ظهور اسلام نیست

یک استاد حوزه علمیه گفت: شب و روز عرفه فرصتی سراسر برکت است که با الطاف الهی گناهان بخشوده می‌شود.

یک استاد حوزه علمیه گفت: شب و روز عرفه فرصتی سراسر برکت است که با الطاف الهی گناهان بخشوده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، شب و روز عرفه را از لحظاتی دانست که درهای رحمت الهی باز است و احسان باری تعالی بیش از پیش شامل حال بندگان می‌گردد و این روز برای شیطان از خوار ترین و اندوه‌ناکترین اوقات است.

جودکی در ادامه با بیان اعمال مستحب در این روز، گفت: علاوه بر غسل، از جمله اعمالی که در روز عرفه سفارش شده است زیارت امام حسین(ع)است که ثواب آن برابر با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد در راه خداست و خواندن دو رکعت نماز بعد از نماز عصر زیر آسمان و اعتراف به گناهان و طلب مغفرت نیز وارد شده است.

این استاد حوزه علمیه با تبیین اهمیت دعا و مناجات در این روز گفت: حضرت سجاد علیه السلام در روز عرفه شنیدند فردی از مردم گدائی می‌کند، حضرت به آن شخص فرمودند در چنین روزی از مردم گدائی می‌کنی! در حالی‌که امروز، روزی است که امید می‌رود بچه‌های در شکم مادر به برکت آن خوشبخت شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: مرحوم محدث قمی (ره) در مفاتیح الجنان به نقل از ائمه معصومین(ع) دعاهایی را نقل نموده که سرآمد این ادعیه، دعای امام حسین (ع) در روز عرفه است که دارای مضامین گوهرباری است که سراسر جوشش معرفت را برای بندگان به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس دینی با اشاره به تاکید ائمه علیهم السلام بر بهره‌مندی جاماندگان از این فرصت کوتاه عبودیت و بندگی، افزود: شأن این ایام به قدری است که امام صادق(ع) فرمود هر کس در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال بعد در ماه رمضان بخشیده نمی‌شود مگر آنکه عرفه را درک کند. (مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَی قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ)

جودکی تصریح کرد: از جمله دعاهای مشهور و با فضیلت این روز دعای حضرت سید الشهداء علیه السلام در عرفه است که در روایتی، راوی نقل می‌کند که عصر روز عرفه در عرفات در خدمت حضرت بودیم که ایشان از خیمه خویش خارج شدند و با گروهی از اهل‌بیت و فرزندان و شیعیان خود در سمت چپ جبل الرحمه با نهایت خشوع ایستادند و رو به سوی کعبه و دست به آسمان این دعای شریف را خواندند.

وی افزود: علماء و بزرگان از جمله مقام معظم رهبری مد ظله العالی با بیان عمق معارف دعای امام حسین علیه السلام در عرفه بر دقت در مضامین این دعای پرفیض سفارش کرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه در بیان مضامین انسان‌ساز دعای عرفه به ستایش خدای متعال و تجدید عهد و میثاق با ذات اقدس الله، جلوه‌هایی از خودشناسی، بیان راز آفرینش انسان در قالب دعا، تربیت انسان در دانشگاه ربوبی، نعمت‌های بیکران خدادادی و بیان ناتوانی بشر در به جا آوردن شکر این نعمت‌ها و ... اشاره و تصریح کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این دعا درخواست‌های یک انسان متعالی را از درگاه ذات احدیت به زیبایی به تصویر می‌کشند و با ابزار دعا هر انسان دل‌داده‌ای را از ملک به ملکوت رهنمون ساخته و از فرش به عرش می‌برد.

جودکی افزود: ارزش روز عرفه محدود به پس از ظهور اسلام نیست و اعمال روز عرفه از زمان حضرت آدم(ع) که نخستین پیامبر الهی بود توسط جبرئیل از سوی خداوند منّان به ایشان ابلاغ شد. ضمن اینکه تمسک به اعمال حج توسط حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در آیات و روایات مورد اشاره قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: روز عرفه سالروز شهادت اولین شهید نهضت کربلا، جناب مسلم بن عقیل(ع) نیز هست که پس از ارسال هزاران نامه مردمان کوفه و دعوت از حضرت سید الشهداء(ع) به عنوان سفیر امام حسین (ع) وارد کوفه شد. لیکن با وجود بیعت مردم با مسلم بن عقیل، پس از ارعاب و جنگ روانی عبیدالله بن زیاد، مردم نه تنها از زیر بیعت با ایشان شانه خالی کردند، بلکه با سکوت و همراهی برخی از کوفیان، زمینه دستگیری و شهادت ایشان فراهم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha