• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 92072213915
  • منبع : نمایندگی فارس

سل هم‌چنان رتبه‌دار مرگ مبتلایان به ایدز و زنان در سنین باروری

سل هم‌چنان رتبه‌دار مرگ مبتلایان به ایدز و زنان در سنین باروری

ایسنا/فارس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سل به‌عنوان یک بیماری نوپدید و بازپدید، دومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی، شایع‌ترین عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV و جزو سه عامل اول علت مرگ زنان در سنین باروری در دنیاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سل به‌عنوان یک بیماری نوپدید و بازپدید، دومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی، شایع‌ترین عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV و جزو سه عامل اول علت مرگ زنان در سنین باروری در دنیاست.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، دکتر «محسن مقدمی» دیشب در نشست خبری در آستانه‌ی 23 مهر روز ملی مبارزه با سل افزود: یک سوم مردم دنیا آلوده به میکروب سل هستند و سالانه حدود 9 میلیون نفر به بیماری سل دچارند و 5.1 میلیون نفر به خاطر این بیماری فوت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ایران جزو کشورهایی با شیوع متوسط سل در منطقه‌ی مدیترانه‌شرقی است، گفت: سل نوعی بیماری عفونی و میکروبی است که ممکن است سبب درگیری هر عضو از اعضای بدن و به‌خصوص ریه‌ها شود.

مقدمی شعار سازمان جهانی بهداشت را، سل را در تمام مراحل زندگیم مهار کنید، دانست و خاطرنشان کرد: مخزن و عامل اصلی انتشار این بیماری، بیماران مسلول با سل ریوی قابل سرایت و درمان نشده، است که هر کدام از این بیماران قادر هستند سالانه 10 تا 15 نفر از افراد در تماس نزدیک با خود چون خانواده را به این بیماری مبتلا کند.

وی تصریح کرد: سل، قابل پیشگیری و علاج است و داروهای موثری نیز برای درمان آن وجود دارد.

مقدمی افزود: تنفس مهم‌ترین راه انتقال سل است، فرد بیمار با عطسه، سرفه و یا صحبت کردن بیش از 3000 ذره‌ی عفونی آلوده را در هوا منتشر می‌کند و فرد سالم با استنشاق این ذرات عفونی مبتلا می‌شود.

وی شایع‌ترین علامت سل را سرفه‌ی مزمن یعنی سرفه بیش از 2 هفته،‌ برشمرد و افزود: البته تب، تعریق، لرز، کم اشتهایی و کاهش وزن، خلط و خلط خونی نیز از دیگر علایم این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر این‌که هم‌اکنون تشخیص و درمان بیماری سل ریوی در مراکز بهداشتی و درمانی رایگان انجام می‌شود، گفت: مناسب‌ترین راه آزمایشگاهی تشخیصی سل ریوی انجام آزمایش بر روی 3 نوبت خلط بیمار مشکوک به سل است.

مقدمی با بیان این‌که درمان بیماری سل حداقل 6 ماه طول می‌کشد و پس از 2 هفته از آغاز درمان این بیماری غیرقابل سرایت می‌شود، افزود: از بیماران مشکوک به ابتلا به با سرفه‌ی بیش از 2 هفته و یا دیگر علایم تقاضا می‌شود برای انجام آزمایش‌های تشخیصی رایگان در شیراز به مرکز ریوی واقع در مرکز بهداشت شهدای انقلاب در بولوار سیبویه و در شهرستان‌ها نیز به واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهرستان محل اقامت یا اشتغال خود مراجعه کنند.

مقدمی از مردم خواست در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های فوق، هرچه سریع‌تر برای انجام آزمایش‌های مورد نظر، از طریق پزشک خانواده، اقدام یا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha