• چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92071711091
  • خبرنگار : 71442

شبکه‌های تازه تأسیس در گفت‌وگو با یک کارگردان

مسعود آب‌پرور: صداوسیما نمی‌تواند در خودش را تخته کند

مسعود آب‌پرور: صداوسیما نمی‌تواند در خودش را تخته کند

مسعود آب‌پرور کارگردان سریال‌هایی همچون «عملیات 125» و «هوش سیاه» در خصوص کارکرد و لزوم راه‌اندازی شبکه‌های جدید از جمله آی‌فیلم، نمایش، تماشا و نسیم اظهار کرد: با تخصصی شدن شبکه‌ها به طور کلی موافقم اما به شرطی که مخاطبان و تماشاگران را گیج نکند.

مسعود آب‌پرور کارگردان سریال‌هایی همچون «عملیات 125» و «هوش سیاه» در خصوص کارکرد و لزوم راه‌اندازی شبکه‌های جدید از جمله آی‌فیلم، نمایش، تماشا و نسیم اظهار کرد: با تخصصی شدن شبکه‌ها به طور کلی موافقم اما به شرطی که مخاطبان و تماشاگران را گیج نکند.

وی در عین حال گفت: اساسا تابع رسانه‌های غربی ما هم به ایجاد غفلت افتاده‌ایم و متأسفانه رسانه در حال رفتن به این سمت است که یک مقدار نگران‌کننده است.

***

مسعود آب‌پرور در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کارکرد شبکه‌های تازه‌ تأسیس گفت: اگر در طول روز ساعاتی را بخواهیم برای دیدن شبکه نسیم بگذاریم و ته آن را جمع‌بندی کنیم که چه دیده‌ایم و چه ندیده‌ایم، به این نتیجه می‌رسیم که اساسا وقتمان تلف شده است. این در حالی است که عنوان رسانه ملی بر روی صداوسیماست و قرار بود یک زمانی دانشگاه ملی باشد و از طرفی در دین اسلام تاکید شده که در اوقات فراغتمان نگذاریم تا وقت مردم تلف شود و ایجاد غفلت نکنیم، فرهنگ‌سازی کنیم و ارتقاء بدهیم. اما متأسفانه ما هم تابع رسانه‌های غربی دچار غفلت شده‌ایم که این مساله بسیار خطرناک است و همچنین نگران‌کننده.

این کارگردان در ادامه با بیان اینکه امیدواریم در آینده یک برنامه‌ریزی درازمدتی را برای این شبکه‌ها در نظر بگیرند، گفت: راه‌اندازی این شبکه‌های جدید باید تابع یک برنامه‌ریزی درازمدت باشد.

او گفت: حتی پیش از این‌ها خود سازمان این وعده را داده است که از طریق همین گیرنده‌های دیجیتال به زودی شما به آرشیو تصویری صداوسیما دست پیدا خواهید کرد؛ به عنوان مثال اگر کسی پکیج «هوش سیاه» را درخواست کند، در اختیارش گذاشته می‌شود. اگر شرایط دیدن سریال‌ها بر این منوال باشد واقعا دیگر به این همه شبکه چه نیازی است؟

او با تأکید بر اینکه برخی شبکه‌ها از جمله شبکه بازار، ورزش و سلامت شبکه‌هایی هستند که کارآیی و کارکرد خود را دارند، گفت: این شبکه‌ها مورد نیاز هستند و کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و به طور کلی می‌توان گفت هیچ شبکه دیگری جای این شبکه‌ها را نمی‌تواند پر کند. اما در مقایسه، شبکه‌هایی از جمله تماشا، نمایش و نسیم کاربرد خاصی را ندارند. حتی شبکه مستند و انیمیشن نیز جایگاه خودش را می‌تواند داشته باشد.

آب‌پرور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینکه آیا شبکه‌های تازه تأسیس صداوسیما می‌توانند رقیبی جدی برای شبکه‌های ماهواره‌ای باشند؟ گفت: یقینا کسانی که در راه‌اندازی این شبکه‌ها تصمیم‌ساز بوده‌اند، گوشه‌چشمی به این منظور داشتند اما از نظر من این شبکه‌ها نمی‌توانند رقابت کنند. چراکه هرچه کانال‌های تلویزیون را می‌چرخانیم سریال‌ها، تصویرها و چهره‌های تکراری را می‌بینیم که خیلی سریع از آن‌ها رد می‌شویم.

او با بیان اینکه باید به تولیدات متنوع فکر کرد، به شرایط مالی صدا وسیما اشاره کرد و گفت: البته قابل درک است، در طول یک سال گذشته به لحاظ اقتصادی دست صداوسیما تنگ بود و متأسفانه آگهی‌های بازرگانی به گونه‌ای رشد سرطانی پیدا کردند اما به هر حال از نظر بنیه اقتصادی صداوسیما نمی‌تواند در خودش را تخته کند و باید برنامه‌سازی کند.

آب‌پرور در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه شرایط افزایش آگهی‌های بازرگانی در برنامه‌ها عارضه‌ی بسیار وحشتناکی است، گفت: این مساله آسیب بسیار بزرگی است که صداوسیما را تهدید می‌کند و باید دولتمردان از صداوسیما واقعا حمایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۱۱:۰۱

تقليد تبليغات ماهواره‌اي هنر نيست. اگر ماهواره بده چرا از نظر شما شيوه تبليغاتش چون پول توشه خوبه؟ کمي به بيننده‌ها احترام بگذاريد.

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۱۹:۴۴

كاش تعداد شبكه ها همون 5 شبكه مي موند! لااقل اين قدر يك سريال رو تكرار نمي كردند. آخه چند بار يك سريال بايد تكرار بشه؟! چرا بايد يك سريال 40 بار تكرار بشه؟؟؟ شبكه ها بايد با هم در جذب مخاطب رقابت كنند، نه مثلاً چارخونه رو شبكه 3 پخش كنه، بعد جام جم بعد شبكه هاي استاني، بعد آي فيلم، بعد تماشا و بعد هم نسيم! اين شبكه اضافه كردن است يا مسخره كردن مردم؟!