• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92071610319
  • خبرنگار : 71415

سایه غیبت اوباما در اجلاس اپک

سایه غیبت اوباما در اجلاس اپک

رهبران کشورهای آسیا- اقیانوسیه در حالی امروز (سه‌شنبه) اجلاس سالانه سازمان اپک را آغاز کردند که آسمان رشد اقتصادی جهان ابری است و با گرفتار شدن ‌آمریکا به فلج سیاسی، ابرهای آن تیره‌تر نیز شده است.

رهبران کشورهای آسیا- اقیانوسیه در حالی امروز (سه‌شنبه) اجلاس سالانه سازمان اپک را آغاز کردند که آسمان رشد اقتصادی جهان ابری است و با گرفتار شدن ‌آمریکا به فلج سیاسی، ابرهای آن تیره‌تر نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعطیلی دولت آمریکا جلوی حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور را در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) در جزیره بالی اندونزی گرفت.

این حادثه موجب نگرانی هم‌پیمانان ‌آمریکا شده چرا که همزمان چین در حال پیشرفت اقتصادی است و واشنگتن به سختی تلاش می‌کند تا یک پیمان تجاری بلندپروازانه را با 12 کشور که چین در ‌آن حضور ندارد، منعقد کند.

غیبت اجباری اوباما در اجلاس اپک و همچنین اجلاس کشورهای شرق آسیا که بلافاصله قرار است در برونئی برگزار شود، صحنه را برای اینکه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین اقدامات خود را انجام دهد، فراهم کرده است.

وی به منطقه سفر کرده و اواخر روز دوشنبه در یک نشست موازی متعلق به رهبران تجاری اپک سخنرانی کرد.

عنوان سخنرانی شی جینپینگ این بود: "چین در حال گذار: آسیا و اقیانوسیه می‌تواند چه انتظاری داشته باشد؟"

برخی در پاسخ به این سوال انتظار رونق اقتصادی را دارند اما برخی دیگر نیز با نگرانی به ادعاهای ارضی گسترده پکن نگاه کرده و انتظار یک منطقه ناآرام را دارند و بدین منظور خواهان تضمین‌های از سوی واشنگتن هستند.

اما آمریکا ممکن است ظرفیت کافی برای رهبری جهانی خود را نداشته باشد چرا که با یک تهدید ترسناک‌تر به نسبت تعطیلی دولت روبه‌رو است. این تهدید عبارتست از: کوتاهی در پرداخت بدهی عظیم واشنگتن تا زمانی که کنگره تا 17 اکتبر اجازه دهد سقف قرض‌گیری دولت فدرال افزایش یابد.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی در جزیره بالی گفت که سقف بدهی در آمریکا باید مورد بازبینی قرار گیرد وگرنه تبعات آن سخت خواهد بود.

آمریکا در حالی دچار مشکل شده است که بر طبق بیانیه وزرای تجارت و امور خارجه اپک اقتصاد جهان به دنبال بحران مالی سال 2008 دیگر بیشتر از این تحمل بی‌اطمینانی اقتصادی را ندارد. آنها گفتند که رشد اقتصادی جهانی بسیار ضعیف است و به افول اقتصادی تمایل دارد و دورنمای اقتصادی نشان می‌دهد که احتمالا رشد اقتصادی به نسبت آنچه که تمایل می‌رود، کندتر و نامتوازن‌تر باشد.

این در حالی است که چین رهبری مذاکراتی را درخصوص یک پیمان تجاری دیگر متشکل از 16 کشور شرق آسیا در دست دارد، در حالی که پیمان رقیب متعلق به واشنگتن به نام پیمان "مشارکت ترانس- پاسیفیک" ظاهرا به مشکل بر خورده است.

خطیب بصری، وزیر دارایی اندونزی که در مذاکرات پیمان مشارکت ترانس- پاسیفیک واشنگتن شرکت نداشته، گفت، چین برای اقتصادهای جنوب شرق آسیا بسیار مهم است چه این مساله را دوست داشته باشید چه نداشته باشید.

اوباما پیش از لغو سفرهای خارجی خود به دلیل تعطیلی دولت آمریکا قرار بود از وزنه ریاست جمهوری خود در مذاکرات سطح عالی کشورهای پیمان مشارکت ترانس- پاسیفیک در بالی طی امروز (سه‌شنبه) استفاده کند اما تردیدها درباره این پیمان و همچنین سیاست اوباما در معطوف کردن تمرکز سیاست خارجی به آسیا در حال افزایش است.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی گفت: شرکت در اجلاس اپک می‌توانست یک فرصت طلایی برای آمریکا و باراک اوباما باشد تا در پیش زمینه تاکید جدید بر آسیا رهبری خود را نشان دهد.

اوباما همچنین مجبور شد تا سفر خود را به مالزی و فیلیپین را به دلیل تعطیلی دولت لغو کند.

استرالیا یک هم‌پیمان آمریکا است که در مذاکرات پیمان مشارکت ترانس- پاسیفیک شرکت دارد اما تمایلی به دور کردن چین از خود ندارد چرا که منابع طبیعی استرالیا تا حد زیادی موجب رشد اقتصادی چین شده است.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از مذاکرات خود با شی جینپینگ گفت: افزایش قدرت چین یک مزیت برای جهان است نه یک چالش.

وی افزود که سال آینده میلادی در صدر یک هیات رهبران سیاسی- تجاری و آکادمیک به چین سفر خواهد کرد.

رهبران جهان در اپک

رهبران جهان در اپک

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha