• جمعه / ۱۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92071207705
  • خبرنگار : 71448

با تشریح وضعیت حیات وحش در استان فارس؛

مدیرکل محیط زیست فارس: اجازه نمی‌دهیم که زحمات محیط‌بانان را افراد مغرض زیر سئوال ببرند

مدیرکل محیط زیست فارس: اجازه نمی‌دهیم که زحمات محیط‌بانان را افراد مغرض زیر سئوال ببرند

مدیرکل محیط‌ زیست فارس با تشریح وضعیت حیات‌وحش این استان به صحبت‌های ضیایی واکنش نشان داد.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس با تشریح وضعیت حیات‌وحش این استان به صحبت‌های ضیایی واکنش نشان داد.

ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه 2.2 میلیون هکتار وسعت منابع تحت مدیریت ماست، گفت: ما حدود 200 محیط‌بان فعال داریم که از وسعت 12.5 میلیون هکتاری استان فارس جمعا با منابع دارای ظرفیت و نگهداری حیات‌وحش حدود هشت میلیون هکتار باید مورد پایش و کنترل ما قرار گیرد.

وی افزود: به این ترتیب به طور میانگین هر محیط‌بان وظیفه نظارت بر 40 هزار هکتار خواهد داشت که با توجه به شیفتی بودن نیروها، این مقدار برای هر محیط‌بان 80 هزار هکتار است، هر چند که ممکن است بسته به حساسیت مناطق در منطقه‌ای تعداد محیط‌بان بیشتر و در منطقه‌ دیگری کمتر باشد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به افزایش آمار کشف تخلفات تصریح کرد: در سال 91 بیش از 1400 مورد کشف تخلف و در شش ماهه نخست سال 92 حدود 1000 مورد کشف داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به معنی افزایش تعداد تخلفات نیست، چرا که تخلفات در گذشته نیز وجود داشته است، بلکه به معنی فعالیت حزب محیط‌بانان منطقه با وجود محدودیت‌های سوخت و ... است.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس با بیان اینکه هماهنگی خوبی با حوزه قضایی داشته‌ایم، اظهار کرد: تا آن‌ جایی که اطلاع دارم استان فارس به اندازه 30 استان دیگر کشور، کشف تخلفات دارد.

ابراهیمی کارنامی در واکنش به صحبت‌های ضیایی، تصریح کرد: وی در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 که مدیرکل استان فارس بوده است، نامه‌ای به استاندار وقت نوشته که «به علت شکار بی‌رویه در حال حاضر شکاری وجود ندارد و حمله حیواناتی مانند گرگ و پلنگ بی‌اساس است و اصولا در پارک ملی «بمو» مقدار بسیار قلیلی گرگ و پلنگ در طول 17 سال گذشته از دور مشاهده شده است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر 9 قلاده پلنگ و تعداد زیادی در پارک حیوانات دیگر وجود دارد، گفت: این به این معنی است که هرم کامل است و علف‌خواران نیز در قاعده هرم به مقدار کافی وجود دارند.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس در حال حاضر در استان بیش از 10000 راس حیات‌وحش وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشف این مقدار تخلفات جای تشکر از محیط‌بانان دارد، اظهار کرد: با این صحبت‌ها زحمات این افراد که شب و روز کار می‌کنند، زیر سئوال می‌رود.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که به جای آنکه فقط به دنبال گرفتن شکارچی باشیم، ابتدا با تثبیت حدود زیستگاه را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به تعداد گونه گورخر ایرانی به عنوان یکی از مهم‌ترین گونه‌های حیات‌وحش در دنیا، اظهار کرد: در سال 76 تعداد این گونه در منطقه 93 راس بوده است که این رقم در سال جاری به 478 راس رسیده است.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه همکاران ما در حال خلق یک شگفتی در منطقه هستند، با اشاره به افزایش خوب تعداد حیات‌وحش، مدعی شد: اگر کاهش هم در منطقه وجود داشته باشد، چالش‌ها و مشکلات را برای حل آن بررسی می‌کنیم و نمی‌خواهیم خودمان را با آمارهای غلط گول بزنیم. اما اجازه نمی‌دهیم که زحمات محیط‌بانان را برخی افراد مغرض زیر سئوال ببرند.

وی افزود: ممکن است به دلیل متناسب نبودن تعداد محیط‌بانان با وسعت منطقه، کمبود تجهیزات و ... مشکلاتی در منطقه وجود داشته باشد که برای ما هم نگران‌کننده است، اما اینطور نیست که در همه مناطق آزاد، شکارها از بین رفته باشد. بنابراین دوستان بهتر است قبل از اظهارنظر ابتدا به منطقه سر بزنند تا این مطالب را بیان نکنند.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس در پایان تاکید کرد: من برای گذشتگان همواره احترام قائل بوده‌ام و هیچ‌ وقت نمی‌خواهم خدمات آن‌ها را زیر سئوال ببرم، اما چندین بار نسبت به ما بی‌مهری شد و سکوت کردم. اما احساس کردم سکوت بیش از این به معنی قبول کردن صحبت‌های مطرح شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha