سومین مراسم تقدیر از معمار معاصر، بهرام شیردال و مراسم اهدای جوایز ششمین جایزه معماری داخلی ایران، عصر روز پنجشنبه یازدهم مهرماه، در محل سازمان مجامع ایرانی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم محمدجعفر نژاد طراح فرش گفت: زمینه طراحی هنر و صنعت طراحی داخلی زمینه تخصصی من نیست ولی از آنجا که این هنر روز به روز در حال دگرگونی و پیشرفت است و همانطور که شما مشاهده میکنید سرمایه خیلی بزرگی را از قدیم با خود به نام فرش ایرانی داشته است و تا حدودی در آن از غافله عقب هستیم.
وی افزود: این صنعت نتوانسته خود را با مد و فشن تطبیق دهد اما خوشبختانه این نیاز را من به عنوان یک عضو کوچک در این صنعت و هنر درک کردم و در تلاش برای رفع این کمبود هستم تا سالهای آینده بتواند به جایگاه اصلی خود برسد و همانطور که قبلا این اسم فرش ایرانی، برای ما یک وزنه بود همچنان بتواند نقش مهمی را ایفا کند.
بهرام دبیری از همکاران سابق بهرام شیردل متنی را برای او آماده کرده بود و بیان کرد: او جهانی از ایدههاست که برای هر معماری حتی اگر اندک زمانی در دفتر او کار کرده باشد برای همیشه به کار آمده است. ادراک مدرن برای بهرام شیردل نه امری عارضی بلکه شناختی درونی و بنیادی است. از همین رو است که او به عنوان یک معمار مطلقا مدرن حساسیت و شناختی گسترده نسبت به معنای معماری در سابقه کهن سرزمینش دارد. تمام پیچیدگی اندیشه و رفتار بهرام در سادگی او نهفته است.
این نقاش ادامه داد: به عنوان معمار زیاد ساختهاند ساختمان سازهایی که نه ادراکی از مدرن داشتهاند ونه مفهومی از ایده و نه مفهومی از سلیقه و درکی از سلیقه تاریخی و ضرورتهای ملی و جهانی. فاجعه شهرهای ایران در دهههای گذشته اثبات حرف من است.
دبیری افزود: او حتی اگر بخواهد نمیتواند در نقش این ساختمانسازان که با سلیقههای بیهویت تازه به دورانرسیدهها هماهنگ هستند رفتار کند.
شهرهای کشور من با آن سابقهها امروز جلونگاه این مجرمان بیهویت ناشناس شده است. شیردل علی رغم این ناسازگاری در ایران مانده است به جوانان دگر اندیشیدن را آموخته و دفتر کار او چراغ روشنی در میان شهر ما است برای آنها که حتی اگر کوتاه زمانی شده به معمار به عنوان یک شخصیت تاریخی میاندیشند.
وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: نو اندیشی ، پرهیز از کلیشهها و قطعیتها چشمانداز جهان را برای او تبدیل به میدانی بیبدیل تخیل میکند. بهرام مانند هر هنرمند بزرگی یک پادشاه است نه برای سهم بیشتر نه برای سلطه برای دیگران . تنها و تنها برای احترام و ارزش برای فاخر بودن ، نفیس بودن، بزرگوار بودن و البته تنها بودن.او نیز مانند هر هنرمند بزرگی زیر نفوذ دیونیسوز اله شادنوشی ، خوش باشی و بهره مندی از زندگی و خلاقیت است. برای نوشیدن و بلعیدن تمام جهان معده خدایان لازم است.
پس از صحبتهای دبیری بهرام شیردل دقایقی را به سخنرانی پرداخت و گفت: بعد از صحبتهای آقای دبیری برای من مشکل است که چه بگویم اکنون دقیقا 38 سال است که من معمار هستم و در این 38 سال با معماران برجسته زیادی چه پیرتر از من و چه جوانتر از من مراودات زیادی داشتم و واقعا انتظار نداشتم، هنگامی که آقای احمد زوهادی موضوع امروز را مطرح کردند، من فقط به عنوان یک دوست این موضوع را پذیرفتم.
وی تصریح کرد: امروز به این موضوع پی بردم که 38 سال است معمار هستم و هنوز یک برنامه سی ساله دیگر برای این کار دارم. ملت و همچنین خوشبختانه دولت ما در دنیای قرن بیستم خودش را تثبیت میکند و آیندهی جدیدی را که استوار شده در تاریخ درخشان در بر میگیرد. من فکر میکنم و مطمئن هستم که معماران ایران جایگاه خاصی در مطرح کردن معماری کشورمان در جهان دارند و میدانم با اینکه این جایگاه شاید تا به حال در این قرن حاضر و متاسفانه در قرن گذشته تثبیت نشده است ولی از همکاران و دوستان معمار دعوت میکنم تا بتوانیم جایگاه کامل و درستی را در جهان به دست آوریم.
شیردل در بخش پایانی اظهار داشت: معماری ایرانی قرنها و قرنها این جایگاه فاخر را داشته است. حال شاید به دلیل برخی مسائل قرن بیستم از دست رفته است ولی اکنون یک قرن جدید روبروی ما است.
پس از شیردل همکاران جوانش در دفتر معماری وی، دقایقی کوتاه به سخنرانی پرداختند.
رضا دانشمیر گفت: شیردل محصول دوره دنیای پست مدرنیسم است، شیردل معماری نظری است یعنی خودآگاه است و به هیچ وجه معماری احساسی و شهودی نیست. حضورش در ایران برای ما که یک دوره با او همکاری کردیم کمک کرد که نظریه معاصر در قرن را خیلی دقیق و درست درک کنیم. هنگامی که فکر کردم به طور کلی دو دست آورد برای من داشت یکی بحث پروژه معماری است که متفاوت از سبک است در حقیقت پروژه معماری جهانی است که معمار درست و تعریف میکند و بعد آثارش از دل آن جهان به وجود میآید. بحث دوم مبحثی عملی است که مربوط به تکنیک طراحی است وبه نظر من از خود طراحی متمایز میشود. این دو بحث بسیار جای توصیف و پژوهش دارد که شاید در این فرصت کوتاه نتوان آن را بازگو کرد از بهرام شیردل قدردانی میکنم .
کامرد حیرتی نیز درسخنرانی کوتاهی تصریح کرد: زمانی که آقای شیردل به ایران امدند معماران جوان و با استعدادی که تشنه یادگیری بودند به یک سرچشمه غنی و پر از دانش معماری روبرو شدند. حضور ایشان انرژی بسیاری را بین معماران تولید کرد و آنها را روانه دفتر شیردل کرد. من در خارج از ایران هم کار کردهام و به جرات میتوانم بگویم که تجربههایی از این قبیل که معماران تازه کار بتواند بدون واسطه و مستقیم با معماران تراز اول دنیا کار کنند تقریبا غیر ممکن است ولی ما این فرصت را به دست آوردیم و توانستیم از نزدیک با بهرام شیردل کار کنیم و هنگامی که مستقیم به سرچشمه نزدیک شوید چیزهای زیادی یاد میگیرید.
هومن طالبی از دیگر همکاران جوان وی گفت: بهرام شیردل بعد از 15 سال آشنایی من با ایدههایش میگذرد و هنوز با طرحهایی که ارائه میدهد میتواند آن شور و هیجان و طراوت زندگی که در اولین طراحی زندگی تجربه میکنی را بر میگرداند و باعث میشود دوباره به خود بیایی و به پشت میز بنشینی و طراحی کنی این جاه طلبی بلند پروازانه بهرام شیردل که در تمام طرحهایش وجود دارد این امکان را به او میدهد تا دائما آن فضا را بشکند اکنون بعد از 15 سال آشنایی من با وی این انرژیاش برای من حیرت آور است معماران کمی هستند که بیشتر به واسطه طرحهایی که ساخته نشده است شناخته میشوند و اهمیت ایدههایی که دادهاند که خیلیها حتی به این نیت هم نیافته است به مراتب از طرحهایی که ساخته شده است فراتر برود.
طالبی افزود: نسل من شاید خوششانس بود که دو معمار بزرگ درجه اول اطراف ما بودند که اکنون یکی از آنها در بین ما نیست. نقش مهمی که بهرام شیردل برای من داشت حضور نزدیک وی با جریان نو و معماری پویا بود و این شخص نه به عنوان مصرف کننده آن جریان بلکه به عنوان تولید کننده جریان وارد محیط معماری ما شد.
هومن بالازاده نیز درباره بهرام شیردل گفت: آقای شیردل حضورشان برای معماری معاصر ایران یک موجی را به وجود آورد. این موج از دو جنبه بررسی میشود یکی آنکه پروژههایش بعد از به ایران آمدن بسیار پروژههای شاخصی بود و نگاهش برای انتقال معماری ایرانی به جهان از طریق پروژههایشان بسیار زیبا بیان شد. جنبه دوم افرادی بود که فرصتی را پیدا کردند و آقای شیردل این شجاعت را به آنها داد که کارهای خلاقانه انجام دهند و بتوانند معماری مدرن را یاد بگیرند .
حمید میرمیران رئیس هیات مدیره بنیاد میرمیران با بیان اینکه قرار نبود در این مجلس سخنرانی کنم گفت: از سال 70 تا 75 با آقای شیردل در یک اتاق مینشستیم و موزه آب را طراحی میکردیم باعث افتخار من بود که این همکاری را داشتم و تجربه گرانبهایی برای من بود ولی همیشه برای من یک سال بودکه چرا ایشان به ایران بازگشتند معماری ایشان علاوه بر اینکه معماری بین المللی است در حقیقت کاملا ایرانی است. ما تعداد زیادی معمار در دوران معاصر از سال 1330 تا کنون نداشتیم که بتوانند منبع باشند و جریان معماری ایران را در به وجود آورند من فکر میکنم آقای شیردل این جریان را به وجود آوردند و متاسفم که چرا کارهایشان ساخته نمیشود.
پس از این سخنرانیها از بهرام شیردل تقدیر شد.
مراسم اهدای جوایز مسابقه طراحی اجزا و عناصر چیدمان در معماری داخلی که بخشی تازه در این مسابقه است بدون نفر اول و دوم برگزار شد و از سه گروه تقدیر شد.
1- سهیل عمرانی
2- اشکان شهدادی و علی شرکت
3- ملیکا ملکی فر ، شیلا شیبانی و مهدی نجفی نیا
در بخش ساختمانهای عمومی نیز از اشکان قانعی تقدیر شد رتبه سوم در بخش ساختمانهای عمومی به نازنین افشار ، سمیه نایب عباسی ، پریسا براتی پور رسید . موهام ظریف و ماکان خیرالهی رتبه دوم این بخش را به خود اختصاص دادند و هومن بالا زاده نیز اول شد.
در بخش ساختمانهای مسکونی از محمود امیر بخش ،عاطفه محربی تقدیر به عمل آمد و کوروش رفیعی و منیژه رفیعی برگزیدگان و صاحب رتبه اول بخش ساختمانهای مسکونی شدند.
محمود مستوفی و رضی میری در بخش هنر فرش ایرانی تقدیر شدند.
در بخش اداری تجاری از محمد مهدی فخیمی تقدیر به عمل آمد و به ترتیب از نفرات سوم تا اول در این بخش رتبه سوم: ایزدیار آهی، خدایار آهی (گروه معماران 02)، رتبه دوم مشترک در بخش ساختمانهای اداری و تجاری : نازنین افشار، سمیه نایب عباسی، پریسا براتی پور(شرکت معماری کانسپ) و 2- رضا نجفیان ، رتبه اول مشترک: 1- یاسر کریمیان، اشکان باقری اقدم ، فرزاد لطفالهی ، سینا کریمیان
2- رضا مفاخر
انتهای پیام
نظرات