• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92070603284
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تاثیر مصرف داروی صرع در بارداری بر مهارت‌های حرکتی ظریف نوزاد

تاثیر مصرف داروی صرع در بارداری بر مهارت‌های حرکتی ظریف نوزاد

یافته‌های تحقیق جدیدی حاکی از آن است که مصرف داروی صرع در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به اختلال مهارت‌های حرکتی ظریف را در نوزاد افزایش دهد.

یافته‌های تحقیق جدیدی حاکی از آن است که مصرف داروی صرع در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به اختلال مهارت‌های حرکتی ظریف را در نوزاد افزایش دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، مهارت‌های حرکتی ظریف به حرکت ماهیچه‌های کوچک بدن گفته ‌می‌شود برای مثال مهارت‌های حرکتی ظریف دست، فعالیت با دست‌ها و انگشتان مانند برداشتن اشیای ریز، استفاده از قیچی، نوشتن، نقاشی کشیدن و ... را شامل می‌شود.

محققان برای انجام این تحقیق اطلاعات جمع‌آوری شده از مادران نروژی را در خصوص زبان، رفتار، مهارت‌های حرکتی ظریف و توانایی‌های اجتماعی نوزاد آنان در سنین 6، 18 و 36 ماهگی بررسی کردند؛ همچنین این مادران این اطلاعات را در خصوص تغذیه با شیر مادر در سال اول زندگی نوزاد خود در اختیار محققان قرار دادند.

حدود 223 نفر از این نوزادان در دوران جنینی در معرض یک یا چند نوع داروی صرع بودند؛ بر اساس نتایج این بررسی، در سن 6 ماهگی 11.5 درصد از نوزادانی که مادران آنان در دوران بارداری داروی صرع مصرف می‌کردند به اختلال مهارت‌های حرکتی ظریف مبتلا شدند؛ این رقم در مورد کودکانی که مادران آنان این داروها را مصرف نمی‌کردند، حدود پنج درصد بود.

همچنین مصرف بیش از یک نوع داروی صرع با ایجاد اختلالاتی در مهارت‌های حرکتی ظریف و مهارت‌های اجتماعی همراه بود.

بر اساس نتایج این تحقیق مصرف داروی صرع توسط مادر در دوران شیردهی هیچ‌گونه تاثیر منفی بر کودک ندارد.

به گفته محققان اگرچه این تحقیق رابطه بین مصرف داروی صرع در دوران بارداری و ابتلای کودک به اختلال مهارت‌های حرکتی ظریف را نشان می‌دهد اما رابطه علت و معلولی این دو را ثابت نمی‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله JAMA Neurology منتشر شد.

انتهای پیا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha