زبان انگلیسی که امروزه به عنوان زبان بینالمللی در دنیا مطرح است، عنوان یکی از کتابهای درسی است که در سالهای گذشته از پایه اول و دوم راهنمایی در مدارس تدریس میشد، اما با توجه به ناموفق بودن خروجی این درس در پایان دیپلم، بر اساس سند تحول، تغییرات اساسی در نحوه آموزش و محتوای این درس صورت گرفته و پایه هفتمیها از امسال زبان انگلیسی را به روش دیگری خواهند آموخت.
به گزارش خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از سال 1318 که کتاب درسی برای زبان انگلیسی تعریف شد، تاکنون سه چهار مقطع تغییر کرده، اما تغییراتی که امسال بر اساس سند درس ملی در کتاب انگلیسی هفتم صورت گرفته، اساسیترین تحول در محتوای این درس است که پس از 27 سال برای نخستین بار با متد آموزشی کشورهای همسایه و دنیا تدوین شده است.
رضا خیرآبادی کارشناس گروه زبان و مولف کتاب پایه هفتم با بیان اینکه این تغییر و محتوا، انقلابی در کتاب درسی زبان انگلیسی است، گفت: رویکردها و روشهای آموزش نسبت به سالهای گذشته بسیار متفاوت شده و کتابی که برای پایه هفتم تدوین شده، نه تنها بر اساس روشهای سنتی گذشته نیست، بلکه رویکردهای آموزشی و ارتباطی آن همسو با کشورهای همسایه و کشورهای دنیا تدوین شده است.
وی افزود: در گذشته دانشآموزان یک کتاب داشتند و معلم نیز تنها همان کتاب را به دانشآموزان آموزش میداد و در پایههای بالاتر برای تستزنی از برخی کتابهای موسسات استفاده میشد، اما امسال در کنار کتاب دانشآموز، یک کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، فلش کارت و نرمافزار آموزشی در نظر گرفته شده و چهار مهارت آموزش زبان در کنار یکدیگر دیده شده است.
وی ادامه داد: ممکن است در روزهای نخستین خانوادهها و یا دانشآموزان احساس کنند که آموختن این درس مشکل است، اما به عنوان مولف این کتاب، این مژده را به همه دانشآموزان و خانوادهها و معلمان میدهم که سرفصلهای این کتاب به گونهای تدوین شده است که بدون کوچکترین مشکلی دانشآموزان زبان انگلیسی را در بالاترین استاندارد خواهند آموخت.
این کارشناس گروه زبان و مولف کتاب پایه هفتم تاکید کرد: با این کتاب جدید و متدی که برای آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته شده، نه تنها عدالت آموزشی در سراسر کشور برقرار خواهد شد، بلکه آن دسته از دانشآموزان و خانوادههایی که دسترسی به کلاسهای خارج از مدارس ندارند، دیگر نیازی به این کلاسها نخواهند داشت، چرا که استانداردهای تعریف شده برای آموزش زبان انگلیسی به نحوی است که دانشآموزان به راحتی میتوانند مکالمه اولیه را بیاموزند.
همچنین جهانبخش نیکپور معلم نمونه زبان انگلیسی و عضو هیات علمی دانشگاه و مدرس دانشگاه نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، درباره نحوه تغییر در محتوای این کتاب، عنوان کرد: در 50 سال گذشته سوگیری و سمت و سوی زبان به گونهای بود که نقایصی داشت، چرا که همه مهارتها در کنار یکدیگر دیده نمیشد و مهارت خواندن مد نظر قرار میگرفت، اما از سال 1970 تا 1990 روش ارتباطی کلاسیک در دستور کار زبانآموزی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: هدف از آموزش زبان، برقراری ارتباط و محاوره است، لذا روشهای محاوره از اواخر دهه 90 سمت و سوی دیگر گرفت و روش محاورهای فعلی با در نظر گرفتن شاخصهایی به عنوان مهمترین اهداف آموزش زبان به کار گرفته شد.
به گفته این مدرس دانشگاه، فراگیری و تعامل در ارتباط معنادار، استفاده از زبان به منظور تبادل نظر، محتوای مرتبط و هدفمند زبان انگلیسی، ارتباط محاورهای و در نظر گرفتن نیازهای فراگیر، زبانآموزی قیاسی استنباطی، فرآیند تدریجی زبانآموزی، کنترل سرعت فراگیری، استفاده از استراتژی ارتباط و کارگروهی و همچنین نقش معلم به عنوان تسهیلکننده در آموزش مهمترین مشخصههای روش ارتباطی امروزی است.
نیکپور با تاکید بر اینکه در روشهای جدید زبانآموزی چهار مهارت گوش کردن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن در کنار یکدیگر به گونهای طراحی شده که دانشآموز میتواند با زبان جدید ارتباط معناداری برقرار کند، تصریح کرد: در کنار کتاب دانشآموزان، یک کتاب کار و بسته آموزشی در نظر گرفته شده و معلمان نیز با استفاده از راهنمای معلم میتوانند نحوه آموزش این درس را فرا گرفته و درس را به درستی به دانشآموز آموزش دهند.
وی با بیان اینکه با ورود کتاب جدید زبان انگلیسی به کلاسها، فعالیتهای مختلفی در کلاس زبان شکل خواهد گرفت، گفت: قرار گرفتن دانشآموزان در محیط پیرامونی و فعالیتهای گروهی همراه با معلم، این شرایط را به وجود میآورد که دانشآموز همزمان با شنیدن، مفهوم جملات را نیز دریافت کرده و مهمترین مهارتهای زبانآموزی که شنیدن و دیدن است را فرا میگیرند.
به گفته نیکپور، سرفصلهای کتاب جدید به گونهای تدوین شده است که موضوعات واقعی و تعاملمحور، درگیرکننده فراگیر، ارتباط محور، تلفیق مهارتهای زبانآموزی و مولفههای زبان به دانشآموزان معرفی می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان فارغالتحصیلی دانشآموزان پایه هفتم، کنکور نیز از نظام سنجش حذف خواهد شد، به خانوادهها تاکید کرد فرزندان خود را به کلاسهای تستزنی نفرستند، چرا که در برخی موارد دیده میشود دانشآموزان از همان دوره راهنمایی برای شرکت در کلاسهای تستزنی و کنکور به موسسات مختلف میروند، در حالی که با کتابهای جدید نیازی به چنین کلاسهایی نیست.
به گزارش ایسنا، طبق اظهارات مولفان و کارشناسان گروه زبان کتاب هفتم، محتوای جدید درس زبان که برای این پایه تدوین شده است، معلمان زبان انگلیسی را خلاقتر میکند و میتوان به آینده پژوهشگران ایران در کنفرانسهای بینالمللی امیدوارتر بود، چرا که فارغالتحصیلان دبیرستانها، زبان را در سطح قابل قبولی فرا خواهند گرفت.
این مدرس دانشگاه درباره تاثیر محتوای جدید کتاب در کاهش ریزش تحصیلی درس زبان نیز گفت: وقتی مطالب برای دانشآموزان ایجاد انگیزه و علاقه میکند، غیرطبیعی بودن درس از بین میرود و چون دانشآموزان با انگیزه و درک درستی از محتوای درس در کلاسها شرکت میکنند، لذا به نوبه خود موفقیت در این درس آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
نیکپور عنوان کرد: ارزیابی درس زبان پایه هفتم به گونهای طراحی شده که دانشآموزان در پایان سال تحصیلی با استرس آزمون و امتحان مواجه نخواهند شد، چرا که ارزیابیهای غیرمستمر کلاسی در نمرات این درس تاثیرگذار است و تنها نمره کتبی ملاک عمل نیست، بلکه هر دانشآموز بر اساس میزان فعالیتی که در طول سال تحصیلی در کلاس انجام میدهد، ارزیابی میشود.
به گفته وی، بر اساس ارزیابی و تحقیقی که صورت گرفته، بهترین زمان آموزش زبان پنج تا دوازده سالگی عنوان شده و طبق بررسیها، میزان یادگیری زبان دوم در بین دانشآموزان سوم، چهارم و پنجم ابتدایی از سوی کارشناسان ارزیابی شده است که دانشآموزان پنجم عملکرد موفقتری نسبت به دو پایه پایینتر داشتهاند؛ لذا با توجه به تغییر مقطع تحصیلی در پایه ششم، عقیده بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش بر این است که ورود زبان انگلیسی از پایه هفتم صورت بگیرد، چرا که دانشآموزان در این سن به طور کامل به زبان اول که همان فارسی است، از لحاظ نوشتن، درک مطلب و خواندن تسلط کامل دارند، بنابراین فراگیری زبان دوم برای آنها به راحتی انجام میشود.
نیکپور این مژده را نیز به خانوادهها داد که در پایان پایه هفتم، دانشآموزان به مدت پنج دقیقه میتوانند به زبان انگلیسی مکالمه داشته باشند که این مکالمه شامل معرفی خود، محل سکونت، پدر و مادر، سن دانشآموز و اطلاعات اولیه است و با توجه به اینکه این روند زبانآموزی در سالهای بعد به همین شکل ادامه خواهد داشت، در پایان پایه دوازدهم و اخذ دیپلم، دانشآموزان از لحاظ مکالمه و یادگیری زبان در وضعیت قابل قبولی قرار خواهند داشت.
به گزارش ایسنا، پس از 30 سال، انقلاب جدیدی در تدوین و روش تدریس کتاب انگلیسی صورت گرفته است که میتوان رنگ و بوی تحول بنیادین را در آن احساس کرد؛ امید میرود با این روش، جهشی بلند در نحوه فراگیری زبان انگلیسی برداشته و خروجیهای آن مهر تاییدی بر گفتههای کارشناسان حوزه آموزش و پرورش باشد.
گزارش از لیلا مدنی
انتهای پیام
نظرات