• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92062414812
  • خبرنگار : 71431

بررسی علل تصادف مرگبار دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در اتوبان قم

بررسی علل تصادف مرگبار دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در اتوبان قم

با گذشت شش روز از حادثه مرگبار تصادف دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر که منجر به مرگ 44 تن از هموطنان در صحنه حادثه شد، فرمانده پلیس‌راه کشور اظهاراتی را درباره معاینه فنی خودروها، کیفیت لاستیک‌ها، سهم دستگاه‌های مسئول و ضرورت فرهنگسازی در عامل انسانی را مطرح کرد.

با گذشت شش روز از حادثه مرگبار تصادف دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر که منجر به مرگ 44 تن از هموطنان در صحنه حادثه شد، فرمانده پلیس‌راه کشور اظهاراتی را درباره معاینه فنی خودروها، کیفیت لاستیک‌ها، سهم دستگاه‌های مسئول و ضرورت فرهنگسازی در عامل انسانی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار محمدرضا مهماندار با ابراز تاسف از وقوع حوادث رانندگی در کشورمان اظهارکرد: از سویی جای امیدواری است چرا که امروزه احساس مسئولیت و حساسیت بین مردم و مسئولان برای رسیدگی به این موضوع ایجاد شده و رفع آن به دغدغه‌ای برای مسئولان تبدیل شده است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه امیدواریم بتوان در آینده اقداماتی در راستای پیشگیری از حوادث رانندگی انجام شود، گفت: حوادث رانندگی را می‌توان با روش‌های مختلف و تاثیرگذاری بر سه عامل راه، انسان و وسیله‌نقلیه پیشگیری کرد.

وی این سه عامل را مهمترین عوامل بروز تصادفات برشمرد و گفت: در کشور ما نقش انسان و رفتارهای رانندگان در بروز تصادفات برجسته است. تاثیرگذاری که فرهنگ‌سازی به روی رفتار رانندگان در کاهش تصادفات دارد بی‌بدیل است.

وی در عین حال افزود: البته این موضوع نباید سبب شود که از بحث راه، وسیله‌نقلیه و نواقص موجود در این حوزه غافل شویم.

مهماندار با اشاره به ادعای کشورهای پیشرفته مبنی بر به صفر رساندن تصادفات رانندگی تصریح کرد:‌ این کشورها هیچ‌گاه نمی‌توانند ادعا کنند که خطای انسانی را می‌توانند به صفر برسانند بلکه ادعا دارند با رفع نواقص راه و عدم ایمنی وسایل نقلیه سعی خواهند کرد که خطاهای انسانی را پوشش دهند.

به گفته مهماندار این یعنی ما در ابتدا قبول کنیم که خطای انسانی یکی از اصلی‌ترین بروز حوادث رانندگی است اما راه و وسیله نیز حتما باید شرایط ویژه خود را داشته و از حداکثر ایمنی که می‌تواند از تکنولوژی‌های روز بهره ببرد در آن استفاده کرد تا خطای انسانی را پوشش دهد.

نقش بی‌بدیل خودروی ایمن در حفظ جان سرنشینان

مهماندار نقش یک خودروی ایمن در حفظ جان مسافران را بی‌بدیل ارزیابی کرد و افزود: این در حالی است که یک خودروی ناایمن با خطایی به اندازه همان خطای انسانی که در خودروی ایمن رخ می‌دهد می‌تواند حادثه‌ای غم‌بار را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بحث جاده نیز وضعیت به همین شکل است تصریح کرد: ممکن است در جاده، راننده خطا کند و از مسیر خودش منحرف شود اما اگر جاده استاندارد بوده و دارای شیب شیروانی مناسبی باشد، قطعا این حادثه می‌تواند کمترین خسارات را به بار بیاورد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه سه عامل راه، انسان و وسیله‌نقلیه در بروز تصادفات با یکدیگر همپوشانی دارند گفت: هرچه سطح ایمنی راه و وسیله‌نقلیه را افزایش دهیم قطعا می‌توانیم خطای انسانی را پوشش بدهیم. البته باید در کنار این امر به بحث فرهنگسازی نیز توجه ویژه داشته و از آن غافل نشویم.

به گزارش ایسنا،مهماندار با بیان اینکه در قبال تصادفات و به ویژه تصادفات پرتلفات مشابه آنچه که هفته گذشته برای دو اتوبوس اسکانیا در اتوبان قم پیش آمد دو رویکرد وجود دارد،‌ اظهارکرد: یکی از رویکردها این است که علت دقیق حادثه بررسی و گفته شود که چه عواملی در وقوع آن نقش داشته است.

وی رویکرد دوم را جمع‌آوری اطلاعات با هدف پیشگیری از حوادث بعدی دانست و افزود: درباره این حادثه نیز همین رویکردها وجود دارد و امروزه کارگروه‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی، دولت و ... با همین منظور ایجاد شده است.

تشکیل کارگروه دولت برای بررسی حادثه جاده قم

مهماندار با اشاره به تشکیل کارگروه دولت برای بررسی ابعاد حادثه تصادف مرگبار دو اسکانیا در جاده قم اظهارکرد: در جلسه‌ای که به دستور دولت و در دفتر وزیر راه و شهرسازی با حضور پلیس،‌ وزیر صنایع و معاونان چندین وزارتخانه برگزار شد، مصوب شد که هم رویکرد وقوع این حادثه بررسی شود و هم این که به دنبال راه‌هایی بود تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری کرد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اذعان به اینکه باید در این حوزه کار زیادی انجام شود تصریح‌کرد:‌ امروزه حساسیت برای رسیدگی به این موضوع و پیشگیری از حوادث احتمالی آینده در دولت، مجلس و همه دستگاه‌های ذی‌ربط وجود و آنان مشغول برنامه‌ریزی در این حوزه هستند.

فرمانده پلیس‌راه کشور اضافه‌کرد: البته باید در این زمینه نگاه مستند وجود داشته باشد و پس از چندی به فراموشی سپرده نشود چرا که در آینده ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که دیگر هیچ توجیهی برای وقوع آن نیست و ما باید از حوادث قبلی برای پیشگیری از حوادث آتی درس می‌گرفتیم.

عامل انسانی، راحت‌ترین راه علت حادثه

مهماندار با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه شرعی و قانونی پلیس دفاع از حقوق مردم در تصادفات و حوادث است تصریح‌کرد: راحت‌ترین کار این است که عامل انسانی که ممکن است در تصادف جان خود را از دست داده باشد را به عنوان علت و مقصر حادثه شناسایی و معرفی کنیم.

وی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه باید حتما تمام جوانب راه، وسیله‌نقلیه و خطای انسانی در بررسی تصادفات در نظر گرفته شود گفت: خوشبختانه در حادثه هفته گذشته آزادراه تهران – قم این جوانب در نظر گرفته شد.

حادثه مرگبار آزادراه قم – تهران چرا رخ داد؟

به گزارش ایسنا، مهماندار علت اول در بروز این حادثه را نقص فنی و ترکیدن لاستیک اتوبوس اعلام کرد و افزود: این امر سبب انحراف اتوبوس اسکانیا از مسیر خود و برخورد با اتوبوس دیگر شد و پس از آن نیز حریق ناشی از برخورد دو وسیله باعث شدت حادثه و افزایش شمار کشته‌شدگان شد که به عنوان یک کارشناس معتقدم اگر حریقی رخ نمی‌داد تلفات بسیار کمتر از آن چیزی می‌شد که امروز رخ داد. همان‌طور که در حادثه مشابهی که دو روز بعد از این حادثه در همان محل آزادراه تهران – قم برای یک اتوبوس اسکانیا رخ داد، هیچ مورد تلفات جانی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام عوامل باید با هم دیده شده و نواقص موجود نیز شناسایی شود اظهارکرد: در این حادثه نیز هر نوع کوتاهی چه در حوزه راه، چه در حوزه وسیله‌نقلیه و عامل انسانی باید شناسایی شود.

تشکیل 3000 پرونده برای دستگاه‌های خاطی در حوادث رانندگی

مهماندار با اشاره به اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی که حدود دو سال است از اجرایی شدن آن می‌گذرد اظهارکرد: بر اساس این قانون پلیس موظف شده که در بررسی تصادفات تنها به خطای انسانی نپرداخته و علاوه بر آن سهم سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها را هم اعلام کند.

به گفته مهماندار از زمان اجرای این قانون تا به امروز بیش از3000 مورد برای دستگاه‌های و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی به علت کم‌کاری، سهل‌انگاری و رعایت‌نکردن نکات ایمنی در حوزه راه و وسیله‌نقلیه پرونده تشکیل داده شد و به عنوان مقصر به دادگاه معرفی شده‌اند که مراحل قضایی خود را طی می‌کنند.

وی یکی از علل موفقیت پلیس در کاهش شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال گذشته که آن را 4000 تن کمتر از سال قبل می‌خواند، اجرای همین قانون دانست.

فرمانده پلیس‌راه کشور همچنین درباره نقش پلیس در نظارت بر معاینه فنی خودروها با برشمردن تفاوت بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، اظهار کرد: در کشورهای درحال توسعه که کشور ما نیز در این گروه جای می‌گیرد، تنها حلقه آخر در بروز حوادث در نظر گرفته شده و با آن برخورد سلبی می‌شود. به عنوان مثال گواهینامه راننده متخلف را توقیف می‌کنیم و ...

مهماندار ادامه داد: اما در کشورهای توسعه یافته هنگام بروز یک حادثه به تمام حلقه‌ها توجه می‌شود و یک تصادف را نتیجه مجموعه اتفاقاتی می‌دانند که از سال‌ها قبل شروع شده، بنابراین به فرهنگ‌سازی در مدارس و ارائه آموزش از دوران کودکی می‌پردازند.

وی با اشاره به قانون کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: با تصویب این قانون، معاینه فنی خودروها به مراکز بخش خصوصی واگذار شد و نظارت بر آن نیز در شهرها به عهده شهرداری‌ها و در بیرون از شهرها نیز بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور واگذار شد که صدور مجوز و نظارت از سوی این نهادها انجام می‌شود.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه تا چند سال پیش پلیس نیز به عنوان ناظر کنترل اصالت و ایمنی خودرو در مراکز معاینه فنی وجود داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه طی دو سه سال گذشته آیین‌نامه‌ای را به تصویب رساندند که در آن بدون درخواست نظر از پلیس، نظارت بر معاینه فنی خودروها انجام شده و پلیس در این مراکز حضور ندارد.

مهماندار با تاکید بر اینکه نگاه و دغدغه‌های پلیس در حوزه ایمنی و تصادفات قطعا می‌توانست در مراکز معاینه فنی مورد توجه و نظارت قرار گیرد، گفت: چرا که حضور پلیس در این مراکز مستمر بود و این در حالیست که نظارت‌های حاکمیتی به شکل رندوم و پراکنده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث ایمنی دارای یک فرآیند مشخص به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: باید در ایمنی خودروها نظارت و کنترل اساسی انجام شود و ایمنی وسیله سفر چک شود.

ضرورت حضور مدیران در شرکت‌های مسافربری

تاکنون درباره لاستیک اتوبوس حادثه دیده در اتوبان قم اظهارنظر نکردیم

فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: موسسات و سازمان‌های بخش خصوصی نیز باید بر ایمنی خودروها و وسایل سفر نظارت داشته و مدیران فنی نیز باید در شرکت‌های مسافربری حاضر شده و با تهیه چک لیستی، موارد ایمنی را کنترل کنند.

به گزارش ایسنا، مهماندار همچنین درباره نقش لاستیک مرغوب در تامین ایمنی سفر و پیشگیری از حوادث این چنینی، اظهار کرد: تاکنون درباره لاستیک اتوبوس حادثه دیده در اتوبان قم اظهارنظر نکردیم.

وی ادامه داد: در عین حال با توجه به افزایش قیمت ارز و گران شدن قیمت لاستیک وارداتی، برخی مالکان به دنبال لاستیک‌های ارزان‌تر بوده‌اند. اما غافل از اینکه کیفیت این لاستیک‌ها پایین است.

فرمانده پلیس راه کشور، لاستیک را عامل مهمی در بروز چنین حوادثی برشمرد و گفت: دو شب پس از وقوع حادثه نیز حادثه دیگری در همان محل به علت ترکیدگی لاستیک رخ داد که ما باید از بروز چنین حوادثی درس بگیریم.

آزادراه تهران – قم یکی از بهترین آزادراه‌های کشور است

مهماندار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آزادراه تهران – قم یکی از پرترددترین و مهم‌ترین شاهراه‌های کشور است، اظهار کرد: البته این را اعلام می‌کنم که این آزادراه یکی از بهترین آزادراه‌های کشور به لحاظ سیستم روشنایی، امکانات، مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و ... است اما این به آن معنا نیست که بگوییم کیفیت آزادراه در حد کمال و مطلوب است و قطعا می‌تواند بهتر باشد.

فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه در بحث راه بخشی از موضوع به خود راه بازمی‌گردد که نیازمند بودجه و اعتبار است، گفت: یکی دیگر از دلایل بروز حوادث در آزادراه تهران – قم، وجود تراکم و عدم رعایت فاصله طولی است و ما نمی‌توانیم در بروز تصادفات نقش عامل انسانی را نادیده بگیریم.

شهریور پرتصادف‌ترین ماه کشور

وی شهریور را پرتصادف‌ترین و پرتلفات‌ترین ماه کشور اعلام کرد و افزود: بیشترین ترددها و تصادفات در این ماه است.

فرمانده پلیس راه کشور عمده افرادی که وارد جاده‌ها می‌شوند از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند، گفت: این افراد در طول سال در شهرها رانندگی کرده‌اند و با رانندگی در جاده که متفاوت است، آشنا نیستند.

شناسایی بیش از 2000 نقطه پرتصادف در جاده‌های کشور

مهماندار از شناسایی بیش از 2000 نقطه پرتصادف در جاده‌های کشور با کمک راهداری و عوامل پلیس راه استان‌ها خبر داد و گفت: در این مناطق با نصب تابلو، رفع نواقص و ... سعی در برطرف کردن مشکل کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۲۴ ۰۹:۰۷

من نميدونم چرا بعضي ها خودشون رو به خواب زدن. بابا قبل از ماجراي تحريم، لاستيک ماشين سنگين حلقه‌اي 700 هزار تومان بود بعد از اعمال تحريمها قيمت لاستيک ماشينهاي سنگين البته نوع خوب و درست درمونش که معمولا آلماني است به رقم باور نکردني 11 ميليون رسيده (تعجب نکنيد براي راستي‌آزمائي حرف من زنگ بزنيد يه لاستيک فروشي) خب اين راننده بدبخت مجبور بره از اون لاستيکهاي چيني بخره بندازه زير ماشين و در ادامه همين ميشود و 40 نفر در آتش ميسوزند. تازه اين همه ماجرا نيست. همين الان لاستيک پيروزي داخلي در ايران بالاي يک مليون و صد هزار تومان است که همين لاستيک را شما در عراق يا ترکيه ميتوانيد زير 700 هزار تومان خريد کنيد.