• چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92062012924
  • خبرنگار : 71408

«روز سینما» را از ضمائم به تقویم برگردانید!

«روز سینما» را از ضمائم به تقویم برگردانید!

تقویم را که ورق می‌زنی «روز دامپزشکی»، «روز ادبیات کودکان و نوجوانان»، «روز پزشک»، «روز فرهنگ پهلوانی»، «روز صنعت چاپ»، «روز تعاون»، «روز فرهنگ عمومی»، «روز پژوهش»، «روز مهندسی» و چندین و چند «روز» دیگر را می‌توانی ببینی اما فقط گویا «روز سینما» تقویم کشور را شلوغ کرده بود!

تقویم را که ورق می‌زنی «روز دامپزشکی»، «روز ادبیات کودکان و نوجوانان»، «روز پزشک»، «روز فرهنگ پهلوانی»، «روز صنعت چاپ»، «روز تعاون»، «روز فرهنگ عمومی»، «روز پژوهش»، «روز مهندسی» و چندین و چند «روز» دیگر را می‌توانی ببینی اما فقط گویا «روز سینما» تقویم کشور را شلوغ کرده بود!

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 16 سال قبل که شورای برگزاری جشن «خانه‌ی سینما» متشکل از ابوالحسن داوودی، اکبر نبوی، احمدرضا درویش، محمدرضا مویینی و منوچهر شاهسواری بودند، مقرر کردند که یک روز در سال با عنوان «روز سینما» نامگذاری شود.

آن زمان (تیرماه 76) ابوالحسن داوودی به خبرنگاران گفته بود: «مقرر شد که یک روز از سال با عنوان “روز ملی سینما” نامگذاری و جشن سینما همزمان با آن روز برگزار شود. البته قرار است 31 اردیبهشت هر سال را با عنوان “روز ملی سینما” ارج نهیم و این موضوع را به شورای عالی فرهنگ ارایه کردیم و در صورت موافقت و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، رسما می‌توانیم هر ساله جشن خانه سینما را همزمان با این روز برگزار کنیم.»

دو سال بعد 21 شهریورماه به‌عنوان «روز ملی سینما» تصویب و از آن سال به بعد، این روز به بهانه‌ای برای بیان مشکلات پیش‌روی سینماگران و سینمای کشور و توجه افکار عمومی به این بخش در تقویم قرار گرفت.

اگرچه گاهی اظهارنظرهایی درباره بی‌اهمیت یا بی‌کارکرد بودن این روز مطرح می‌شد اما طبیعتا حضور نمادین «روز سینما» در میان صفحات تقویم کشوری که مدعی پرچم‌داری انقلاب فرهنگی در دنیاست، می‌توانست نشان از اهمیت «سینما» به‌عنوان ابرازی در جهت ایجاد سرگرمی سالم و همچنین پوشش مسائل استراتژیک برای دولت‌مردان جمهوری اسلامی باشد.

اما شورای فرهنگ عمومی کشور، دو سال قبل «روز سینما» را به همراه چندین مناسبت دیگر به ضمائم تقویم منتقل کرد و دبیر شورا در این‌باره توضیح داد: «به هر حال تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می کردیم! روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»

پس از آنکه حذف «روز سینما» باعث اعتراض‌هایی در میان سینماگران شد، جواد شمقدری رییس سابق سازمان سینمایی هم تاکید کرد که گروهی را مسئول بررسی این اتفاق کرده است. او در این زمینه تاکید کرد: «روز ملی سینما در تقویم اگر فرایند قانونی‌ درج را طی کرده باشد، کسی نمی‌تواند آن را حذف کند اما احتمال می‌دهم مراحل ثبت آن کامل طی نشده باشد».

سیداحمد نجفی از اعضای شورای عالی سینما هم با تاکید بر اینکه موضوع را از طریق این شورا پیگیری خواهد کرد، گفت: «سینما افتخاری برای ایران است و این روز به یاد عده‌ای می‌اندازد که سینما وجود دارد. اما متاسفانه این روزها همه بلاها را سر سینما می آورند و ظاهرا تنها این روز جایش در تقویم اضافه بوده است که حذف آن بسیار باعث تاسف است، من قطعا پیگیری خواهم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.»

به گزارش ایسنا، حال 14ماه پس از این اظهارنظرها سینماگران شاهد آن هستند که «روز سینما» همچنان در بخش ضمائم باقی مانده است.

به‌نظر می‌رسد پیگیری حذف «روز سینما» از صفحات اصلی تقویم نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یکی از گام‌های اولیه و جدی علی جنتی و حجت‌اله ایوبی – وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی - برای سینمای ایران باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha