• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۸:۱۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92061912277
  • خبرنگار : 71431

مخاطبان ایسنا از حادثه مرگبار 2اسکانیا می‌گویند:

از بی‌کیفیتی و گرانی لاستیک تا ضرورت سختگیری بیشتر پلیس بر اتوبوس‌ها

از بی‌کیفیتی و گرانی لاستیک تا ضرورت سختگیری بیشتر پلیس بر اتوبوس‌ها

روزانه حوادث مختلفی در کشور رخ می‌دهد که از این میان حوادث رانندگی گرچه روندی نزولی داشته اما همچنان می‌توان آن را از مهم‌ترین اتفاقات غیرطبیعی روزانه در کشور برشمرد که گاه اتفاقاتی نظیر آنچه که برای دو اتوبوس مسافربری اسکانیا در آزادراه قم - تهران رخ داد، حساسیت زیادی را میان مسئولان و مردم ایجاد می‌کند.

روزانه حوادث مختلفی در کشور رخ می‌دهد که از این میان حوادث رانندگی گرچه روندی نزولی داشته اما همچنان می‌توان آن را از مهم‌ترین اتفاقات غیرطبیعی روزانه در کشور برشمرد که گاه اتفاقاتی نظیر آنچه که برای دو اتوبوس مسافربری اسکانیا در آزادراه قم - تهران رخ داد، حساسیت زیادی را میان مسئولان و مردم ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنگام بروز حوادث مختلف از سقوط هواپیما تا برخورد دو خودرو سواری با یکدیگر رسانه‌ها عمدتا علت حادثه را در بیان مسئولان و کارشناسان جستجو می کنند و توجه چندانی به افکار عمومی و آنچه که در میان مردم و مخاطبان مطرح می‌شود نمی‌کنند.

مرگ 44 تن و زخمی شدن 39 تن دیگر در پی تصادف میان دو ‌دستگاه اتوبوس مسافربری اسکانیا در آزادراه قم - تهران، بهانه‌ای شد که ایسنا ، علاوه بر نظرات کارشناسان و مسئولان این حوزه که امری ضروریست به سراغ دیدگاه‌های مخاطبانش و قضاوت افکار عمومی درباره این حادثه برود و موضوع را این‌بار از منظر شهروندان بررسی کند.

بر همین اساس ایسنا نظرات مخاطبان خود در مجموع خبرهایی که روز گذشته از این حادثه روی خروجی سایت قرار گرفت را منتشر کرده و از آنان مِی‌خواهد که همچنان نظر خود درباره این حادثه را در قسمت نظرات این خبر درج کنند.

در این نظرات علاوه بر اینکه عمده مخاطبان به بازماندگان این حادثه مراتب تسلیت و تاسف خود را اعلام کرده‌اند، نقطه نظرات جالبی را نیز مطرح کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علی یکی از مخاطبان در این خصوص نوشته است: " متاسفانه بی احتیاطی برخی رانندگان اتوبوس بین شهری موجب چنین حوادث ناگواری میشه. یه بار با یه اتوبوس میرفتم تبریز راننده با 120 سرعت جایش را با کمک ‌راننده عوض کرد. یا برخی دیگر تو سرعت بالا کلا فرمونو ول میکنن برای خودشون چایی میریزند. بیچاره مسافران! "

محمد نعمتی دیگر مخاطب ایسنا نیز در اظهارنظری عدم نظارت درست توسط سازمان‌های متولی بر صلاحیت رانندگان را از دلایل این حوادث دانسته و گفته است: " متاسفانه بدلیل عدم نظارت درست توسط سازمانهای متولی در خصوص صلاحیت‌های حرفه‌ای رانندگان وسائط نقلیه عمومی و بخصوص رانندگان اتوبوس جاده‌ای شاهد این حادثه و این مصیبت هستیم. تصور صحنه تاثر برانگیز گرفتاری بیش از 80 نفر زن و کودک و انسان بی‌گناه در میان شعله‌های آتش جز گریه راه دیگری برای انسان باقی نمی‌گذارد. مسئولین محترم تو را بخدا به فکر مدیریت و رفع دلایل و عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای و مخصوصا تصادفات وسائل نقلیه عمومی باشید. تو را بخدا بی‌تفاوت نباشید. فقط یک لحظه فکر کنید که در میان آتش دیشب یکی از اعضای خانواده شما هم بود. قطعا بی‌تفاوت نمی‌ماندید. امروز برنامه‌ریزی و اقدام کنید. فردا دیر است. "

نادیا راستگو،" صدور صوری معاینه فنی و گرانی لاستیک را علت اینگونه حوادث" عنوان کرده و مخاطب دیگری به نام ذبیح اسدی نیز در این‌باره گفته است: " به خاطر اینکه این راننده‌ها میخوان یه لاستیکو تا آخرش استفاده کنن نتیجه‌اش این میشه که 40 نفر آدم بیگناه باید تقاصشو پس بدن! "

محل وقوع حادثه

فرد دیگری خود را بی‌نام معرفی کرده " گرانی باعت مرگ انسانها دانسته " و مخاطب دیگری نیز بی‌کیفیتی لاستیک و بی تدبیری بعضی از مسئولین را باعث چنین مصیبتی دانسته و از مسئولان مربوطه خواسته اقدامات لازم را در این زمینه به عمل بیاورند.

علی ، فرد دیگری نیز که مدعی حضور در صحنه حادثه است، در این‌باره گفته: " من دو دقیقه بعد از حادثه آنجا رسیدم آتش به حدی بود که هیچ کس نمی توانست کاری انجام دهد متاسفانه هیچ کدام از اتوبوس های عبوری هم مجهز به آتش خاموش کن نیستند لااقل اگر بقیه وسایل ایمنی داشتند می شد کاری کرد ولی معلوم نیست این مسئولان ناظر چکار می کنند اگر اتوبوسها مجهز نیستند مقصر مسئولان هستند و در کشته شدن این انسانها همه‌شان شریکند متاسفانه فرهنگ لازم هم که نیست به محض وقوع تصادف جاده بسته می شود و کاری هم نمی شود کرد که در این مورد نیز مقصر مسئولان هستند باید رانندگان را یاد داد که بمحض دیدن تصادف در سمت راست جاده بایستند و سمت چپ را برای عبور وسایل امدادی باز بگذارند. "

ساسان دلیلی اسکویی هم با اعلام تاسف خود از بروز این حادثه گفت که : "پلیس راهنمایی باید کاری کنه که این حوادث به حداقل برسه ؛این 44 نفر چه گناهی داشتند به جز اینکه به نظر خودشون یک وسیله نقلیه ایمن برای سفر انتخاب کرده بودند؟ حالا با فوت راننده ها چه کسانی باید مجازات شوند؟"

یکی از دانشجویان تهرانی که در رشت درس‌می‌خواند نیز در این‌باره گفته: " واقعا حادثه دلخراشیه. به خانواده‌شون تسلیت میگم. من ساکن تهرانم و دانشجوی رشت هشتم و هر هفته یه رفت و برگشت مهمون جاده‌های تهران رشتم. می‌خوام اینو بگم که مسئولین یه کم به فکر باشن. یه کم به راننده‌های اتوبوس سخت‌گیری کنن. به خدا از هر 10 تا اتوبوس یکیشون یه کمربند سالم داره. اکثرشون بدون کمربندن یا اگه دارن کمربنداشون خرابه. بعد جالبه یه پلیس راه بعد کرج هست که هر وقت اونجا میرن ساعت بزنن یه سرباز یا پلیس میاد بالا که کمربندارو چک کنه میبینه که کمربندا خرابه یا نداره اما راننده رو جریمه نمیکنه!

آخه با هم دستشون تو یه کاسه هست. آقایون راهنمایی و رانندگی خجالت بکشین. به فکر جون مردم باشین. نظارت و سخت‌گیریتونو بیشتر کنین. "

مجتبی شریفی، نقد خود را متوجه نمایندگان مجلس کرده و از آنان خواسته: " لطفا یک قانونی تصویب کنید که رانندگان وسایل عمومی خصوصا اون هایی که آدم جابجا می کنند! یه حداقل هایی رو داشته باشند. این همه تحصیل کرده بی کار داریم. راننده هم نمی تونن باشن؟ اصلا یک رشته دانشگاهی بذارید برای رانندگی وسایل عمومی. چه اشکالی داره؟ آموزش و تربیت راننده های کارآمد که عیب نیست. دست کم 5 سال دیگه امنیت بیشتری برای تردد داشته باشیم.

این مخاطب ادامه داده : " وقتی یه مریض رو که خودش داره می میره میدیم دست یه پزشک! اون پزشک باید کلی مدرک و مجوز داشته باشه... حالا چطور 40 تا مسافر سالم رو میدیم دست یه راننده که لاستیک نو زیر ماشینش نمیندازه؟ به نظر من شغل رانندگی از پزشکی خطیرتره و باید مثل نظام پزشکی نظام رانندگی وسایل عمومی داشته باشیم و مرتب راننده های مملکت رو آموزش مستمر بدیم تا جان انسانها را حفظ کنیم. من به عنوان یه استاد دانشگاه از سر دلسوزی این چیزا رو میگم و امیدوارم حرفام به گوش یه مسئولی برسه. "

مخاطب دیگری نیز که خود را علی معرفی کرده نظر خود درباره این حادثه را اینگونه اعلام کرده: " تسلیت به همه بازماندگان. دنبال مقصر گشتن اشتباه است. باید آموزش بالا برود و اینکه رانندگان حرفه‌ای رفتار حرفه‌ای داشته باشند. امروزه حتی مطمئن‌ترین وسایل نقلیه در جاده های اروپایی دچار سانحه میشوند. اگر دنبال دلیل میگردیم از معرکه دوریم. از این حادثه چه یاد میگیریم حادثه بعدی را کوچک‌تر و کم زیان‌تر کند. همین الان هزارها راننده مطمئن با وسیله مطمئن در جاده‌ها در تردد هستند و تصادف خبر نمیکند. "

شهرام زنگنه، علت بروز چنین حوادثی را رانندگانی دانسته که آنان را مغرور و بی‌ملاحظه خوانده و با بیان اینکه در چند ماه گذشته شاهد چنین حادثه ای در محور هفتکل - اهواز بوده، گفته که " دلیل این تصادفات راننده‌های مغرور و بی‌ملاحظه اتوبوس هستن که با دور زدن پلیس راه این مصیبتها را ایجاد می‌کنند."

مریم حسینی، این حادثه را به علم نجوم ربط داد و گفت که" اگر در تقویم نجومی نگاه کنیم امروز قمر در عقرب بوده و در این روز از کارهای اساسی باید اجتناب کرد از جمله مسافرت" و محمد بحیرایی نیز در پاسخ به وی اعلام کرده که " اگر وضعیت مملکت را نگاه کنید، سالهاست قمر در عقربه، در این شرایط باید از نفس کشیدن هم اجتناب کرد! "

دقایقی پس از حادثه

مجتبی زرگر هم نظر خود درباره این حادثه را اینگونه در ایسنا مطرح کرد: " خبر بسیار تاسفبار بود ولی چرا مسئولین از قصور خود طفره می‌روند. اگر جاده های ما استاندارد باشد (آسفالت، دولاین مجزا از هم و در صورت هم‌عرض بودن موانع بتنی در میان آن می تواند بسیار کار ساز باشد.) جاده قم تهران که سه‌شنبه شبها تعداد کثیری از عاشقان امام زمان را به جمکران می رساند روکش آسفالت خوبی ندارد و ترکهای بوجود آمده آسفالت و قسمتهایی که قیر آسفالت به کلی رفته و فقط شن آن خود نمائی می‌کند. چرا آقای مومنی (رییس پلیس راهور) تمام تقصیرات را گردن رانندگان و شرکت سازنده می‌اندازد و خود را مقصر نمیداند؟ چرا راهداری را تحت فشار قرار نمی‌دهد؟ مگر خود ایشان در جاده‌های ایران تردد نمی‌کنند و از وضعیت آن آگاهی ندارند؟ تعدادی انسان بی‌گناه در آتش سوختند به خاطر خودخواهی‌های بعضی از مسئولینی که فقط حرف می زنند و اعلام می کنند که جرایم رانندگی کم است. نه آقا جان اشکال جای دیگری است. به خود آیید تا دیر نشده و بدانید که فردای قیامت باید پاسخگو باشید. چرا در بزرگراههای ما نباید در فاصله‌های معین ایستگاههای آتش‌نشانی و امداد باشد تا به موقع عمل نمایند ...؟؟ "

مخاطب دیگری نیز انتقاد خود را متوجه پلیس راه کرده و پرسیده " آیا نیروی انتظامی و پلیس راه به معاینه فنی و لاستیک کهنه و وجود کپسول آتش‌نشانی در هنگام صدور مجوز تردد و گذر از عوارضی توجه کرده‌اند؟ " .

محمود و مهرداد نیز در نظراتی جداگانه به ترتیب گفته‌اند: " قبول نمیکنیم هیچ عذری قبول نیست تو جاده های کشور انسان به مسلخ می رود" ؛ " ما خودروی ساخت داخل نمی خواهیم به بهانه اشتغال‌زایی اونهم فقط واسه آدمهای پارتی‌دار این شرکتها روز به روز قلدرتر شده اند شرکتهای خودروسازی هر کاری میخوان انجام میدن و نظارت و دادگاه و هیچی هیچی هم جلودارشون نیست. آلودگی هوا، قیمت بالا اینهم کشتن مردم "

فردی که کامنت خود را با عنوان صدای مردم منتشر کرده نیز خواستار بررسی دقیق موضوع بدون کوچکترین دخل و تصرف از طرف مسئولین شده و گفته که " از لاستیک و راننده گرفته تا جاده و سازمان های مختلف از جمله سازمان های آتش نشانی و امداد و نجات و ...باید بررسی شوند" .

شاپور کرمی هم چندین عامل را علت بروز چنین تصادفاتی اعلام کرده و گفته : عدم کنترل دقیق نیروی انتظامی جهت صدور برگ معاینه فنی ، استفاده از لاستیک غیر استاندارد چه بسا تارخ مصرف گذشته به‌دلیل ارزان بودن آن ، استخدام راننده نامطمئن و تازه‌کار و استفاده از یک راننده در طول یک سرویس " علت بروز چنین حوادثی هستند.

علی، فردی که خود را سرباز پلیس راه قم – تهران در 2 سال پیش معرفی کرده نیز در این باره گفته : "علت این حادثه فقط این هست که پلیس به سرعت اتوبوس‌ها گیر نمیده. من به یاد ندارم اتوبوسی رو واسه سرعت نگه داریم یا پیج کنیم که نگه دارند. همشون هم وقتی دوربین مینداختم حداقل 120 میرفتند. این راننده ها هم دیگه عادت کردن به تند رفتن از بس که پلیس آزاد گذاشتتشون توی سرعت. فقط کافیه مدارکشون کامل باشه تا توی پلیس راه مهرش کنند، دیگه آزادند" .

مخاطب دیگری افزود: " آقایان پلیس خواهشمند است شما هم توجه کنید 50 درصد هم شما مقصر هستید که این خودروها را شماره‌گذاری میکنید و نظارت شما و همکارانتان اصلا خوب نیست. کجای دنیا این همه تلفات رانندگی دارد؟ بجای اینکه به مجلس رفته و دنبال اسناد ماشین باشید کمی به وظیفه اصلی خود برگردید. باتشکر. میدونم که ناراحت میشید ولی اشکال نداره. انشاالله یکی از هزاران تلنگر به شما باشه."

فردی که خود را م.ش معرفی کرده نیز در این‌باره گفت: " ناوگان اتوبوس‌های بین شهری نسبت به گذشته بهتر شده، جاده‌ها و علائم و سایر عامل‌های فیزیکی هم بهتر شده‌اند ولی هنوز مشکلاتی هست. اگر بجای 44 نفر مثلا 24 نفر از دست می‌رفتند یا این عدد کمتر و کمتر می‌شد، بهتر نبود؟ در مورد عوامل انسانی موثر در این بحران‌ها مثل رانندگان اتوبوس‌ها، نیروی امداد، آموزش خدمه اتوبوس برای اطفای حریق و ... هنوز کار کمی صورت گرفته و اگر الان کاری بکنیم، برای آینده مفید خواهد بود. بدینوسیله به خانواده‌های داغ‌دیده تسلیت می‌گویم و از خدا می‌خواهیم به آنها صبر عنایت کند. "

یک کارشناس و مهندس ماشین‌آلات نیز که خود را محمد معرفی کرده در این‌باره گفت: " پیشنهاد می‌شود برای اتوبوس‌ها و ناوگانهای عمومی حمل و نقل چک لیستهایی تهیه و در بازدیدها بصورت دوره‌ای (روزانه، هفتگی، ماهانه یا دوره‌های منظم) این چک لیست‌ها توسط کاردان یا کارشناس فنی که بدین منظور در نظر گرفته شده تکمیل و مهر گردد و پیوست سابقه سازمان حمل و نقل مربوطه و یک برگ (نسخه) آن نیز همراه راننده وسیله نقلیه بهمراه سایر مدارک راننده (گواهینامه، دفترچه، لیست مسافران و ...) که توسط پلیس راه بررسی و مهر می‌شود ارائه و هنگام درخواست پلیس راهنمایی در طول مسیرارائه گردد."

یکی دیگر از مخاطبان نیز از پلیس خواسته سهم خود در این حوادث را اعلام کنند و مخاطبان دیگری نیز در واکنش به خبر سردار مومنی که شرکت تولید کننده اسکانیا را مقصر 50 درصدی این حادثه عنوان کردند : " سهم راننده، جاده و مخصوصا کنترل خودتون چی شد این وسط؟ "، " سهم کنترل جی پی اسی سرعت و معاینه فنی گرفتن با این لاستیک‌ها چقدره؟ " ، " جای تعجب داره، اولین باریه که علت تصادف رو سرعت بیش از حد نمی‌دونن! " ، " با این همه امکانات بهتره از انگستان ماشین وارد کنیم نه از شرکت چینی به اصطلاح اسکانیا " ، " آقای مومنی می فرمائید این چندمین تصادف این نوع اتوبوسهاست و اشکالات آن را هم مطرح نمودید پس چرا تا حالا اقدام نکرده و از تردد این نوع خودرو جلوگیری نکرده‌اید؟ چرا راهداری را ملزم به انجام استانداردهای جهانی در خصوص وضعیت جاده‌ها نمی‌کنید؟ خداوکیلی کدام جاده ایران بدون چاله و چوله و دست‌انداز و ترک آسفالت نیست؟ " ، " لازم است کنترل جدی شود. رانندگان محترم اتوبوسها فاصله طولی را در جاده رعایت نمی‌کنند."

اتوبوس حادثه دیده

محمدرضا پیروی نیز گفته : " آقا قبول کنین اتوبوسها خیلی بد رانندگی میکنن. هممون دیگه دیدیم که توی لاین وسط به فاصله نیم‌متری بوق و چراغ میزنن و از سمت راست سبقت میگرن. انگار چیزی به نام ترمز زیر پای اینا نیست. اینم میشه نتیجه‌اش. 43 نفر کم نیست. هر کدوم از ما میتونستیم توی این اتوبوسها باشیم. "

الیاس نیز گفته که " وقتی جان مردم ارزشی نداره و خودروهای چینی یا ایرانی مثل پراید زیاد میشه این اتفاقات هم میفته کاش کسی هم به فکر جان مردم بود ".

مهدی آقا خان هم به تخلف رانندگان اتوبوس اشاره کرده و گفته است: " موضوع اینجاست که اصلا اتوبوس‌ها و راننده‌هاشون توی جاده هیچ تخلفی ظاهرا انجام نمی‌دن. نه از عقب به ماشین جلویی می‌چسبن و با بوق و چراغ سبقت می‌گیرن، نه سرعت غیر مجاز دارن. اتوبوسی که یه ماشینو له کنه، گاردریل رو بکنه و یه اتوبوس دیگه رو داغون کنه سرعتش مجاز بوده؟ ".

یکی دیگر از مخاطبان نیز گفته: "آقایون راهنمایی و رانندگی مخصوصا پلیس راه. شما رو به فاطمه زهرا قسمتون میدم به این راننده اتوبوسها سخت بگیرین. فقط بلدن گاز بدن. چند وقت پیش تو اتوبوس بودم اولا که رانندش انگار ارث پدرشو از مسافرا طلب داشت، همش از تو آیینه چپ‌چپ به مسافرا نگاه میکرد. بعدم که انقدر با سرعت میرفت که داد مردم دراومد. بعدم دستشون با پلیس راه تو یه کاسه هست بهشون سخت نمی‌گیرن. مگر اینکه این پلیس‌هایی که تو جاده موندن با دوربین کنترل کنن یه گوش‌مالی بدن بهشون وگرنه پلیس راه‌ها که هیچ! "

به گزارش ایسنا، علت این حادثه از نگاه برخی مخاطبان گرچه ممکن است از دید از کارشناسان و مسئولان خلاف واقع و بی ربط دانسته شود ، اما قضاوت افکار عمومی درباره حوادث مختلف و اطلاع مسوولان مربوطه از آنچه که مردم از دیده‌ها و تجربیات خود از حوادث جاده‌ای و عملکرد رانندگان و مسئولان مطرح می‌کنند قطعا می‌تواند به کاهش حوادث و سوانح اینچنینی در جاده‌های کشور بیانجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۲۰:۵۳

تعريف گاردريل چيست؟؟؟ فقط دکوره؟ گاردريلي که نتونه جلوي يه اتوبوس رو بگيره به چه دردي ميخوره؟

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۰۰:۰۱

جلوي موتور هم نميتونه بگيره ... شايان جان