• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92061911928
  • خبرنگار : 71415

/گزارش-گاردین/

گاف جان کری، فرصتی به اوباما برای گریز از جنگ سوریه

گاف جان کری، فرصتی به اوباما برای گریز از جنگ سوریه

اگرچه بحرانی که واشنگتن بر سر سوریه دچار آن شده با گاف باراک اوباما در تعیین "خط قرمز" برای سوریه و تهدید به انجام جنگ آغاز شد، اما اکنون ممکن است با گاف دیگری که وزیر امور خارجه وی در اعلام ناخواسته تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی از سوی سوریه داده، این بحران به خوشی پایان یابد.

اگرچه بحرانی که واشنگتن بر سر سوریه دچار آن شده با گاف باراک اوباما در تعیین "خط قرمز" برای سوریه و تهدید به انجام جنگ آغاز شد، اما اکنون ممکن است با گاف دیگری که وزیر امور خارجه وی در اعلام ناخواسته تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی از سوی سوریه داده، این بحران به خوشی پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: اگر مشاهده می‌شود که پاسخ دولت اوباما به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، آشفته، فی‌البداهه و غیرمستقیم است، دلیلش این است که واکنش‌های دولت آمریکا در قبال بحران سوریه از همان زمان که باراک اوباما گفت استفاده از سلاح‌ شیمیایی توسط دولت سوریه "خط قرمز" خواهد بود، اینگونه بوده‌اند.

یک "بداهه گویی" متفاوت از سوی جان کری، وزیر امور خارجه دولت آمریکا در روز دوشنبه فرصتی را برای دولت اوباما فراهم کرده تا از آستانه جنگی با سوریه که اوباما در ابتدا از آن دوری می‌کرد، فاصله بگیرد.

در حالی که حملات موشک‌های کروز علیه دولت سوریه هر چه بیشتر نزدیک می‌شد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری در لندن درباره اجتناب از جنگ با سوریه گفت: «در این راستا بشار اسد باید تک تک اجزای سلاح‌های شیمیایی خود را در هفته آینده به جامعه بین‌المللی تحویل دهد.»

البته جان کری سریعا در تصحیح حرف خود گفت که «بشار قرار نیست این کار را انجام دهد و چنین کاری را نیز نمی‌توان انجام داد.»

در این میان سرگئی لاوروف، همتای روسی کری نیز با استفاده از این فرصت سریعا پیشنهاد داد روسیه به عنوان اصلی‌ترین شریک خارجی دولت سوریه حامی در پیش گرفتن این راه به منظور اجتناب از جنگی است که پای منافع روسیه در آن در میان است.

لاوروف روز دوشنبه گفت: «ما سریعا همکاری با دمشق را شروع خواهیم کرد.»

همچنین به طور ناگهانی دولت اوباما با یک چالش غیرمنتظره دیگر در رابطه با سوریه روبرو شد. چالش دولت ‌آمریکا اکنون این است که آیا می‌تواند با گفتن پاسخ مثبت از جنگی اجتناب کند که دولت اوباما هرگز در درجه اول خواهان آن نبوده در حالی که در چند هفته گذشته کاخ سفید گزینه دیگری بجز پذیرش این جنگ نداشته است؟

در عین حال، تابستان سال گذشته در حالی که جنگ داخلی سوریه یک ساله شده و ده‌ها هزار نفر کشته بر جای گذاشته بود، اوباما در هشداری فی‌البداهه گفته بود که «بشار اسد باید سلاح‌های شیمیایی خود را خارج از جنگ داخلی نگاه دارد.»

اوباما در ماه اوت 2012 در کنفرانس خبری استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را "خط قرمز" برای ‌آمریکا توصیف کرد؛ اظهاراتی که اخیرا منکر آن شده و جامعه جهانی را مسوول تعیین خط قرمز اعلام کرده است.

این تهدید باعث شگفتی مشاوران کاخ سفید شد که تمایل داشتند فشارها بر بشار اسد در پشت صحنه وارد شود تا اینکه باعث در مخمصه افتادن واشنگتن شود اما ظاهرا همین عبارت خط قرمز سیاست خارجی آمریکا در قبال سوریه را تعریف کرد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «هدف این بود که حکومت بشار اسد بترسد بدون اینکه باراک اوباما در تله اقدام از پیش تعیین شده بیافتد. آنچه که اوباما در ماه اوت گفت فی‌البداهه بود.»

تمایل کاخ سفید به انعطاف درباره سوریه ناشی از این حقیقت است که نمی‌خواهد وارد یک جنگ داخلی دیگر در منطقه متشنج خاورمیانه شود. در این جنگ آمریکا از یک طرف با بشار اسد سر و کار دارد که از ارکان نفوذ ایران در جهان عرب بوده و روسیه در آن منافع و پایگاه‌هایی دارد.

از طرف دیگر نیز آمریکا با القاعده سر و کار دارد که یکی از قدرتمندترین نیروهای شبه‌نظامی در میان مخالفان سوری بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha