• پنجشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92061408638

احمد مسجدجامعی:

در فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی «شایعه» جایگزین «خبر» می‌شود

در فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی «شایعه» جایگزین «خبر» می‌شود

احمد مسجدجامعی معتقد است: در فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی، طنز جای تحلیل، وحدت جای تکثر و شایعه جایگزین خبر می‌شود.

احمد مسجدجامعی معتقد است: در فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی، طنز جای تحلیل، وحدت جای تکثر و شایعه جایگزین خبر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس شورای شهر تهران در یادداشتی درباره‌ی روابط‌ عمومی‌ها آورده است: گسترش و توسعه‌ی روابط عمومی در جامعه می‌تواند ملاک و معیار مناسبی برای نشان دادن پیشرفت مردم‌سالاری باشد. وجه مردم‌سالارانه‌ی روابط عمومی‌ها، جنبه‌ای اخلاقی دارد، زیرا بناست روابط عمومی‌ها تصویری واقعی، اما رضایت‌بخش از موسسه و سازمان مورد نظر خود ارائه دهند. کوشش برای ارائه‌ی تصویر رضایت‌بخش، از یک سو مستلزم آگاهی از دیدگاه مردم است و از سوی دیگر، تلاش برای جلب رضایت آن‌ها.

او با تأکید بر این‌که روابط عمومی‌ها می‌توانند تصویری واقعی‌تر از جامعه به مدیران ارائه دهند، یادآوری کرده است: اگر روابط عمومی‌ها این تصویر واقعی را از راه نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌های علمی به مدیران منتقل نکنند، رفته‌رفته مدیران حلقه‌ی نزدیکان خود را تصویری از جامعه پنداشته و رفته‌رفته خواست آن‌ها را با خواست عمومی اشتباه می‌گیرد و به جای پاسخ دادن به خواست عمومی و جلب رضایت مردم، رضایت حلقه‌های کوچکی را جلب می‌کنند. از این جهت است که روابط عمومی در حکومت مردم‌سالار اهمیت پیدا می‌کند. روابط عمومی بر مردم مدیریت نمی‌کند، بلکه به‌دنبال مدیریت با مردم است و در جایگاه مردم نمی‌نشیند، بلکه با مردم تصمیم می‌گیرد و از این طریق، به تعدیل سیاست‌ها و ارتقای رضایت‌مندی مردم کمک می‌کند.

روابط عمومی حافظ اعتبار و خوش‌نامی یک سازمان است و نقش مهمی را در جلب اعتماد مردم دارد. بر این اساس، روابط عمومی موفق چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان خود است و بر همین اساس، اگر بپذیریم که هر سازمانی نیازمند برقراری ارتباط با مردم است، باید بر این نکته نیز تأکید شود که وظیفه‌ی روابط‌ عمومی صرفا پاسخگویی به مخاطب نیست، بلکه نظارت بر عملکرد مدیریت نیز هست و روابط‌ عمومی‌ای موفق است که با نظارت خود، به ارتقای کیفیت عملکرد سازمان کمک کند. همچنین روابط عمومی موفق، دانش‌محور و دانش‌پایه است و در کنار معیارهایی هم‌چون اخلاق، هنر و وفاداری به مردم، صداقت و سرعت در مدیریت نقش‌آفرینی می‌کند.

مسجدجامعی در این یادداشت ادامه داده است: وظیفه‌ی اصلی روابط عمومی در سازمان حذف موارد منفی و تقویت تشکیلات و نقاط مثبت سازمان است و در این عرصه می‌تواند با شناسایی نقاط ضعف سازمان، زمینه‌ی تقویت سازمان را فراهم کند. همچنین دنیای روابط‌ عمومی با افکار عمومی پیوندی ناگسستنی دارد و با توجه به سرمایه‌ی اجتماعی که افکار عمومی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، می‌توان به رفع کمبودها پرداخت. در حقیقت، رشد روابط‌ عمومی‌ها ناشی از گرایش جامعه به پرسشگری است، در صورتی که افکار عمومی به‌دنبال پرسشی باشد، نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. از جهتی نیز جریان آزاد اطلاعات نیازهای جدید را در جامعه ایجاد می‌کند و به همین دلیل، مسوولان روابط‌ عمومی باید برای پاسخ گویی با تمام بخش‌های سازمانی خود در ارتباط باشند. بنابراین احترام به افکار عمومی موجب رشد روابط عمومی است و با توجه به این‌که رسانه نیز زمینه‌ساز شکل‌گیری افکارعمومی است، باید اطلاع‌رسانی در شیوه‌های سنتی و مدرن در مرکز توجه روابط عمومی‌ها قرار گیرد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به پیچیدگی حوزه‌ی روابط‌ عمومی یادآوری کرده است: روابط‌ عمومی حوزه‌ی پیچیده‌ای است که در شکل‌گیری آن علم، ‌فن، ‌هنر و نظریه، نقش اساسی ایفا می‌کند. بنابراین موفقیت و پیشرفت در روابط‌ عمومی بدون تسلط بر این مباحث امکان‌پذیر نیست، ولی امکان فعالیت روابط‌ عمومی و پاسخگویی موفق به افکار عمومی نیز تنها در جریان آزاد اطلاع‌رسانی فراهم می‌شود. بر این اساس روابط‌ عمومی، رسانه و افکار عمومی یک مجموعه‌ی اطلاع‌رسانی را تشکیل می‌دهند که تنها در صورت فضای باز اطلاع‌رسانی این فرآیند و دوره‌ی کامل می‌شود و در فضای بسته‌ی اطلاع‌رسانی، طنز جای تحلیل، وحدت جای تکثر و شایعه جایگزین خبر خواهد شد. بنابراین باید به اصل آزادی جریان اطلاعات در روابط عمومی‌ها توجه شود، زیرا کار روابط عمومی تعریف از سازمان ذی‌ربط نیست و باید در این حوزه به بیان نقص و کاستی‌ها نیز پرداخته شود.

هنر نیز به‌عنوان یکی از ابعاد مهم فعالیت‌های روابط‌ عمومی است، چراکه بیان هنری برای روابط‌ عمومی یک ارزش است و در همه‌ی فعالیت‌ها برای ماندگاری پیام از ظرفیت‌های هنری استفاده می‌شود و این هنرمندی در کار روابط عمومی در به‌کارگیری شیوه‌ها برای ارائه‌ی خدمات بهتر جلوه می‌کند و از این طریق است که مجموعه‌ای پاسخگو، مردم‌مدار و پذیرنده‌ی دیدگاه‌های عمومی شکل می‌گیرد و به بهبود مدیریت می‌انجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha