• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92060603669
  • خبرنگار : 71191

بنای تاریخی کوچه پیرنیا در انتظار آشنایی با مالک جدیدش

بنای تاریخی کوچه پیرنیا در انتظار آشنایی با مالک جدیدش

مزایده آغاز شد، تا خانه‌ی قاجاری «کوچه پیرنیا یکم» به فروش برسد، سرنوشت این بنا تا بعدازظهر امروز 6 شهریور ماه مشخص می‌شود و مزایده‌ می‌تواند آن را خوشبخت کند یا به نابودی‌ بکشاندش.

مزایده آغاز شد، تا خانه‌ی قاجاری «کوچه پیرنیا یکم» به فروش برسد، سرنوشت این بنا تا بعدازظهر امروز 6 شهریور ماه مشخص می‌شود و مزایده‌ می‌تواند آن را خوشبخت کند یا به نابودی‌ بکشاندش.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانه‌ی قاجاری که به گفته‌ی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بعد از سه سال هنوز شماره‌ی ثبت ملی هم نگرفته است. خانه‌ای که حالا ویرانه است و بوی مرگ می‌دهد،‌ و شرکت کنندگان در مزایده‌اش قرار است جسد بنایی با معماری قاجاری را تحویل بگیرد، شاید دست خیری داشته باشد و بتواند آن را به بهشت لاله‌زار تبدیل کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره‌ی اقدامات انجام شده تا کنون برای این خانه‌ی قاجاری به ایسنا اظهار کرد: گزارش ثبتی «بنای تاریخی کوچه پیرنیا یکم» چند سال گذشته تهیه و به سازمان میراث فرهنگی داده شد،‌ اما هنوز شماره‌ی ثبتی برای آن از طرف سازمان ارائه نشده است.

سپیده سیروس‌نیا افزود:‌ برای ثبت این بنای تاریخی در طول سال‌های گذشته با مالک (ستاد اجرائی فرمان امام (ره))،‌ مکاتباتی انجام شده است، ولی آنها با ثبت بنا مخالفت کردند.

او در ادامه با اشاره به حذف شدن گچ‌بری‌های نقاشی در طول چند سال گذشته که در ایوان بنا وجود داشت،‌ افزود:‌ چون این بنا ثبت نشده است،‌میراث فرهنگی نمی‌تواند برای فروش آن دخالت کند، ما امیدواریم مالک جدید بنا در راستای ساماندهی و احیای آن کوشش کند.

وی تاکید کرد: با این وجود،‌ اگر مالک جدید قصد ساخت‌وساز در بنا را داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی اجازه‌ی وارد شدن به این قضیه را دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز روز گذشته درباره‌ی مزایده‌ی این بنای تاریخی اظهار کرد: مزایده‌ی «بنای تاریخی کوچه‌ی پیرنیا یکم» را پیگیری می‌کنیم. ما باید برای وضعیت خانه‌های تاریخی یک راه حل پیدا کنیم.

همچنین معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: ‌این قضیه را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، از صبح امروز 6 شهریور،‌ مزایده‌ی این بنا در ردیف 85 ، مورد توجه شرکت کنندگان در این جلسه‌ی اقتصادی است،‌ بنایی که حاضران با پر کردن برگه‌ی مزایده و اعلام قیمت پیشنهادی خود از پایه‌ی 12 میلیارد تومان،‌ حالا خودشان آن را ارزش‌گذاری می‌کنند تا شاید صاحبِ این خانه‌ی قاجاری شوند.

‌ امروز می‌تواند هم روز مرگ این بنا باشد، هم روز احیای آن، تا دوباره خانه که حالا می‌خواهند کاربری تجاری – مسکونی به او بدهند،‌ به زندگی باز گردد. اما کاش دست‌کم چکش بی‌ارزشی و بی‌هویتی بر سر این بنای تاریخی پائین نیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۰۶ ۱۴:۱۳

چرا وقتي يه بيماري از رسانه ها درخواست کمک ميکنه مردم پول به حسابش ميريزن و خيرين قدم پيش ميذارن. اما مردم براي حفظ آثار تاريخي حاضر نيستن کمک مالي کنن؟!