• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92060402522
  • خبرنگار : 60001

بر طبل جنگ طایفه‌ای–مذهبی لبنان می‌کوبند!

بر طبل جنگ طایفه‌ای–مذهبی لبنان می‌کوبند!

پس از دو انفجار تروریستی در منطقه شیعه نشین پایتخت لبنان در بئرالعبد و رویس در ضاحیه جنوبی بیروت، طرابلس، بزرگترین شهر سنی‌نشین لبنان با دو انفجار تروریستی پیاپی در جمعه گذشته مورد هجوم قرار گرفت که طی آن حدود چهل تن از نمازگزاران و مردم بیگناه به شهادت رسیده و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

پس از دو انفجار تروریستی در منطقه شیعه نشین پایتخت لبنان در بئرالعبد و رویس در ضاحیه جنوبی بیروت، طرابلس، بزرگترین شهر سنی‌نشین لبنان با دو انفجار تروریستی پیاپی در جمعه گذشته مورد هجوم قرار گرفت که طی آن حدود چهل تن از نمازگزاران و مردم بیگناه به شهادت رسیده و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

شکل انفجار، نحوه بمب گذاری، میزان خسارت‌های انسانی و مادی، قساوت و ددمنشی در انفجار، استفاده از ماشین‌های بمب گذاری شده، هدف گیری مردم عادی، هدف گیری نمازگزاران، انتخاب اماکن پر رفت و آمد و تحمیل بیشترین خسارت‌های انسانی در چهار انفجار اخیر در مناطق شیعه نشین و سنی نشین لبنان خصوصیاتی هستند که با انفجارهای تروریستی در عراق و سوریه و حتی پاکستان کاملا همخوانی و تطابق دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، تقریبا همه می‌دانند که داستان این انفجارها و اهداف آن چیست، با این همه به نظر می‌رسد برخی یا نمی‌خواهند به حقیقت اعتراف کنند و یا آن که خود را به نادانی زده‌اند. در لبنانی که حتی اخبار دستگاه‌های امنیتی خیلی پنهان نمی‌ماند بسیار عجیب است که برخی شخصیت‌ها و جناح‌های سیاسی این کشور برخی از بدیهی‌ترین اخبار و تحولات را نادیده می‌گیرند و بی پروا از اموری سخن می‌گویند که نه تنها واقعیت ندارد بلکه حتی اگر روزها و هفته‌ها کار رسانه‌ای هم روی این نوع امور انجام دهند بازهم افکار عمومی لبنان نمی‌تواند آنها را بپذیرد.

انفجارهای اخیر بیروت و طرابلس برای بسیاری از طرف‌ها و شخصیت‌های سیاسی و رسمی لبنانی جای تردید باقی نگذاشته است که طرح فتنه و ایجاد جنگ مذهبی بین شیعه و سنی کلید خورده است، طرحی که برنامه ریزان خارجی دارد و اجراکنندگانی لبنانی و برخی از اتباع مقیم لبنان از دیگر کشورها از جمله اتباع سوری و فلسطینی دارد.

اما پیش از ورود به تحلیل شرایط لبنان پس از چهار انفجار تروریستی اخیر مواضع طرف‌ها، شخصیت‌های رسمی و سیاسی را درخصوص انفجار طرابلس از نو مرور می‌کنیم.

گروه اول: هدف انفجار طرابلس ایجاد فتنه شیعی-سنی بوده است.

میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان ضمن محکومیت اقدام تروریستی در طرابلس در پیامی خطاب به مردم لبنان گفت: در شرایط کنونی آگاهی، بیداری و همیاری ملی فراگیر لازم است تا فرصت از دست دشمنان در داخل و دشمنان صلح و استقرار در لبنان گرفته شود.

رشید قبانی، مفتی اهل سنت لبنان همه مسلمانان لبنان را به بیداری و عدم ورود به برخوردهای سیاسی به منظور جلوگیری از ورود به فتنه مذهبی در کشور فراخواند. وی در همین خصوص گفت: تروریسم بزرگترین اسحله توطئه گری است که همه لبنانی‌ها را بدون استثناء هدف قرار داده است، تروریسمی که اکنون به وحشیانه‌ترین شکل ممکن در طرابلس تجلی پیدا کرده است. وی افزود: کسانی که در صدد انفجار اوضاع در لبنان و وارد کردن کشور به فتنه شیعه سنی هستند همان‌ها پشت دو انفجار طرابلس و ضاحیه جنوبی بیروت قرار دارند. وی برخی از نداهای فتنه انگیز در لبنان را به شدت رد کرد و گفت: انفجار طرابلس انفجار شیعه در طرابلس نیست بلکه هدف آن ایجاد فتنه در کشور است. وی نگاه لبنانی‌ها را به حقیقت ماجرا فراخواند و خطاب به همه شهروندان لبنانی گفت: دشمن یهودی صهیونیست تنها دشمن شما است که مصحلت و منافعش در تفرقه شما است. وی با توصیف اسرائیل به گرگ درنده گفت: این دشمن منتظر است تا با جدا شدن مردم همچون گوسفندانی که از گله جدا شده‌اند به آنها حمله و آنها را بدرد.

اسقف اعظم مارونی‌های لبنان کاردینال بشاره پطرس الراعی در حاشیه انفجارهای طرابلس گفت: وضع مصر و سوریه نشان می‌دهد که نقشه‌ای وجود دارد که نیروهای خارجی برای نابودی جهان عرب در حال اجراء دارند. وی افزود: نقشه نابودی جهان عرب برای مصالح سیاسی و اقتصادی در منطقه و برانگیختن درگیری طایفه‌ای بین سنی و شیعه است. اسقف اعظم مارونی‌های لبنان در ادامه گفت: برخی از قدرتهای غربی و شرقی برای تحریک همه این درگیری‌ها کار می‌کنند و ما اکنون شاهد نابودی بنایی هستیم که مسیحیان در طول 1400 سال در این منطقه در راستای هم زیستی مسالمت آمیز با مسلمانان ساخته بودند. وی تاکید کرد که مسیحیان منطقه هزینه دخالت خارجی چه در مصر و چه در سوریه را می‌پردازند. وی سکوت جامعه بین‌الملل در قبال تحولات عراق که در طی آن یک و نیم میلیون مسیحی عراقی از این کشور فرار کردند را سکوتی سازماندهی شده توصیف کرد.

میشل عون، رئیس جریان آزاد ملی لبنان در واکنش به انفجار طرابلس خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید لبنان به منظور کنترل اوضاع امنیتی این کشور شد. وی گفت: هدف از این انفجارها برافروختن جنگ داخلی در لبنان است و در ادامه تاکید کرد که محکومیت صرف این اقدامات بدون هر گونه برخورد عملی چه سودی دارد؟ میشل عون افزود: کسی که طرابلس و رویس در ضاحیه جنوبی را منفجر کرد یک فرد است.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد دست‌های جنایتکار و تروریست و فتنه‌گر از ضاحیه جنوبی بیروت به طرابلس نقل مکان کردند که حاصل آن دهها شهید و صدها زخمی بود. نبیه بری در بیانیه خود در همین رابطه می‌افزاید: جنایت انفجار طرابلس ثمره همان دست قاتلی است که آثار انگشتان سیاهش را بر اجساد قربانیان انفجار ضاحیه جنوبی بیروت گذاشته بود، این دست‌های گنارهکار، دست‌های واحد است پس ما لبنانی هم باید دست واحده باشیم تا فرصت را از دشمنان بگیریم.

ولید جنبلاط، رئیس حزب پیشرو سوسیالیستی درخصوص انفجارهای رویس در ضاحیه جنوبی بیروت و طرابلس گفت: بله، برنده اول و آخر از این هرج و مرج در منطقه فقط اسرائیل است گرچه ممکن است وسایل اجراء، لبنانی و یا غیر لبنانی باشند. وی در ادامه افزود: آیا فقط حزب‌الله است که در امور سوریه دخالت کرده است و یا آن که دیگران هم در این دخالت‌ها شرکت داشته‌اند؟

نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان نیز گفت: دست جنایتکار این بار شهر طرابلس را هدف قرار داد تا در پیامی آشکار بگوید هدفش کاشت فتنه در میان مردم کشور است تا مردم و فرزندان طرابلس را به واکنش وادار سازد اما طرابلسی‌ها بار دیگر ثابت خواهند کرد که آنها از هر توطئه‌ای قوی ترند و به فتنه اجازه نمی‌دهند که اراده آنها را شکسته و ایمان آنها به خدا را سست کند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای پس از انفجارهای طرابلس اعلام کرد: دست جنایتکار تروریسم، شهروندان بی گناه را در سراسر لبنان هدف قرار داده است و بعد از انفجارهایی که ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد این بار دو انفجار پیاپی نمازگزاران نماز جمعه در طرابلس را هدف قرار داده است.

حزب‌الله افزود: این دو انفجار پیاپی در قالب ترجمه طرح‌های جنایتکارانه‌ای است که کاشت بذرهای فتنه بین لبنانی‌ها و کشاندن آنها به جنگ داخلی تحت عنوان مفاهیم طایفه‌ای و مذهبی را هدف گرفته است، برنامه‌ای که فقط در خدمت طرح شیطانی منطقه‌ای - بین‌المللی است که در صدد تکه تکه کردن منطقه ما و غرق کردن آن در دریایی از خون و آتش است.

بیانیه حزب‌الله سپس ادامه می‌دهد: این جنایت تروریستی کامل کردن طرح دشمن صهیونیستی برای داخل کردن لبنان به هرج و مرج نابود کننده و اجرای اهداف کینه توزانه صهیونیستی از سوی کسانی است که پشت آن قرار دارند. حزب‌الله از مردم مسلمان لبنان خواست به شایعات و اتهامات باطلی که توسط دشمن به منظور خرابی و تفرقه لبنان و مردمش دامن می‌زند، وارد نشوند.

عمر کرامی، نخست وزیر پیشین لبنان و از رهبران ملی اهل سنت این کشور که در طرابلس اقامت داشته و از حامیان جدی مقاومت اسلامی به شمار می‌رود در باره این حادثه خطاب به مردم طرابلس گفت: بسیج همه هوشیاری و ایمان و همه آنچه که از تقوا در شما می‌شناسم برای حاکمیت بر عقل و وجدان آگاه ضروری است. وی همچنین ادامه می‌دهد: هدف از این جنایت هولناک انتشار و گسترش فتنه نه فقط در طرابلس بلکه در کل لبنان است لذا بر ما و شما واجب است تا بر این فتنه و شیطان‌های آن فائق آییم و عاقبت امور خود را به خدای بزرگ واگذار کنیم و سپس تحت حاکمیت دولت و موسسه‌های قانونی آن قرار بگیریم.

شیخ مالک الشعار، مفتی رسمی اهل سنت در طرابلس و شمال لبنان با رد نگاه طایفه‌ای به انفجارهای بیروت و طرابلس گفت: یک تصمیم شیطانی می‌خواهد در لبنان فتنه مذهبی راه بیاندازد لذا اهالی طرابلس و همه لبنان باید آگاه باشند و بفهمند که هرگونه نگاه مذهبی به این حوادث ورود به محدوده ممنوعه‌ای است که فقط وطن را نشانه گرفته است از همین رو باید از خطاب‌های مذهبی دوری گزید و به سوی راه‌هایی رفت که قدم مشترک همه لبنانی‌ها را به همراه داشته باشد.

سلیمان فرنجیه، رئیس جریان مسیحی المرده لبنان ضمن محکوم کردن انفجار طرابلس پس از واقعه طرابلس ضمن فراخوانی به همبستگی داخلی گفت: وحدت داخلی در شرایط کنونی کشور را از اعمال تروریستی محافظت می‌کند اعمالی که هدف اصلی اش زدن امنیت داخلی و کاشت دانه‌های فتنه مذهبی داخلی در بین طوایف است.

در این میان سعد حریری، رئیس حزب المستقبل لبنان به رغم مواضع تند برخی از اعضای حزبش علیه سوریه و حزب‌الله ضمن محکومیت انفجار طرابلس گفت: همه رهبران سیاسی و فعالان و دست اندرکاران امور باید به صبر و حکمت تمسک جسته و در خصوص چگونگی برخورد با این حادثه تروریستی با همبستگی، همکاری و تسامح رفتار نمایند. وی سپس از همه خواست تا بهانه به دست دشمن در تیراس نشسته ندهند.

مواضع اتخاذ شده این گروه از سیاسیون و طرف‌های رسمی و حزبی نشان می دهد که همه بر این امر واقفند که انفجارهای اخیر ضاحیه جنوبی بیروت و طرابلس از ماهیتی با هدف ایجاد جنگ شیعه و سنی برخوردار بوده که در سقفی بزرگتر ایجاد جنگ داخلی در این کشور را هدف قرار داده است با این همه صداهایی در لبنان به گوش می رسد که بدون توجه به این امر اتهامات خود را متوجه حزب الله و هم پیمانان سوریه در لبنان و دمشق می‌کنند.

گروه دوم: سوریه و هم پیمانانش متهم انفجارهای طرابلس هستند.

در میان این گروه جریان‌ها و شخصیت‌های اسلامی سلفی نقش اصلی را در اتهام سوریه پس از انفجارهای طرابلس ایفاء می‌کنند.

هیئت علمای مسلمان در طرابلس پس از انفجارهای این شهر با حضور برخی از شیوخ سلفی از جمله سالم الرافعی و بلال بارودی تشکیل جلسه داده و به گمان خویش از دولت لبنان خواستند تا برای از بین بردن و متلاشی کردن زنجیره‌های هم پیمان با نظام بشار اسد اقدام کنند. این هیئت از ارتش لبنان به تعبیر خودش خواست تا با استقرار در مرزهای مشترک سوریه و لبنان از اعزام نیروهای حزب‌الله به سوریه جلوگیری کند. هیئت علمای مسلمان طرابلس با هجوم شدید به حزب‌الله از این حزب خواست تا به سرعت نیروهای خود را از سوریه عقب بکشد و تهدید کرد که در غیر این صورت مبارزه و درگیری به داخل لبنان کشیده خواهد شد.

اما شیخ شهال، موسس جریان سلفی در لبنان و طرابلس در نخستین ساعات این انفجار نظام سوریه و هم پیمانانش در لبنان را مسئول و پشت پرده این انفجار معرفی کرد. وی در ادعایی عجیب و غیر منطقی و بدون ذکر نام حزب‌الله مدعی شد هم پیمانان سوریه مسئول انفجارهای طرابلس و ضاحیه جنوبی بیروت هستند. شهال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: نظام سوریه همان کسی است که ضاحیه را منفجر کرد تا حزب‌الله لبنان را از گردابی که در آن گرفتار شده نجات دهد. وی ادامه می‌دهد: بشار اسد در برافروختن آتش جنگ داخلی در سوریه و تبدیل مبارزه سیاسی به جنگ اقدام کرد و به همراهی نظام ایران، حزب‌الله را به سوق دادن و ورود به نبردها در سوریه وادار کردند. وی در پایان گفت: جریان سلفی تصمیم گرفته است که تشکیلات امنیتی مستقل خویش را برای رویارویی با تحولات اخیر ایجاد کند.

از سویی دیگر رویترز هم زمان با انفجارهای طرابلس گزارش داد که القاعده، حزب‌الله را به دست داشتن در دو انفجار طرابلس متهم کرده است.

محمد مراد، عضو دفتر سیاسی المستقبل لبنان همگام با برخی از نیروهای افراطی جناح 14 مارس، حزب‌الله و مواضعش در قبال سوریه را مسئول بحران انفجارها در ضاحیه جنوبی و طرابلس معرفی کرده و گفت: این انفجارها پس از دخالت حزب‌الله در سوریه صورت می‌گیرد، چرا این اتفاقات تا پیش از دخالت حزب‌الله در لبنان صورت نمی‌گرفت؟ وی از پاسخ به دخالت نیروهای تکفیری و سلفی لبنانی در درگیری‌های سوریه طفره رفته و مدعی شد دخالت نیروهای دیگر لبنانی در درگیری‌های سوریه برخلاف حزب‌الله سازمانی نیست بلکه در حد انعکاس‌های فردی یا جمعی متشکل از افراد است.

فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان و رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان پس از انفجار طرابلس گفت: سریال انفجارهای بئرالعبد و رویس و طرابلس کشور را در آستانه انواع شر و جنایت قرار داده است و تاکید کرد هدف از انفجار طرابلس سوق دادن مردم این شهر به سوی فتنه طایفی و مذهبی است.

وی سپس در اظهاراتی معنا دار و هدفمند علیه حزب الله لبنان گفت: آیا این انفجارها به منظور منحرف کردن افکار عمومی از آن چیزی است که در سوریه و دخالت حزب‌الله در تحولات آن می‌گذرد؟ و یا به منظور آن است که ما را وارد درگیری‌های داخلی‌ای بکند که برنده آن اسرائیل است.

وی که به طور ضمنی مواضع محمد مراد عضو دفتر سیاسی حزب المستقبل درخصوص مسئولیت حزب‌الله در این انفجارها را تکرار می‌کرد، افزود: یگانه راه حل، بازگشت به داخل لبنان و توجه به شئون لبنانی و بازگشت حزب‌الله از سوریه است. وی در ادامه حزب الله را مورد خطاب قرار داده و از او می‌خواهد سوریه را ترک و به لبنان بازگردد چرا که حضورش در سوریه به نفعش نیست. وی همه را به محوریت دولت مرکزیی لبنان فراخواند تا از ورود به محدوده‌ای که دشمن می‌خواهد اجتناب شود.

سامی جمیل، عضو پارلمان لبنان از حزب کتائب نیز همسو با برخی از چهره‌های 14 مارس پس از حادثه تروریستی طرابلس حزب‌الله را مورد انتقاد قرار داد و ضمن تاکید بر بی طرفی لبنان در تحولات سوریه گفت: حمایت کشور با امنیت نیست بلکه با سیاست است، از همین رو در سیاست هر طرف و شخصی که کشور را به این روز انداخته باید تجدید نظر شود، لذا در وهله نخست حزب‌الله باید از سوریه عقب نشینی کند و سپس باید جلوی هر مجموعه‌ای که از لبنان برای جنگ به سوریه می‌رود، گرفته شود.

مصطفی علوش، یکی از چهره‌های برجسته سیاسی حزب المستقبل در طرابلس در نگاهی بسیار خطرناک که می‌تواند تشنج طایفی را در لبنان توسعه دهد سوریه و حزب‌الله را در حادثه تروریستی طرابلس متهم می‌کند و می‌گوید: آنچه که در طرابلس رخ داد غیر منتظره نبود زیرا با وضعیت کنونی کشور هر احتمالی در آن می‌رود و مهم آن است که جلوی واکنش‌ها گرفته شود.

علوش سپس انگشت اتهام را بدون ذکر اسم متوجه سوریه می‌کند و ادامه می‌دهد: مجموعه‌ای که چند روز پیش ضاحیه جنوبی را هدف قرار داد پشت انفجارهای طرابلس است اما این مجموعه غیر از آن مجموعه ای است که دبیرکل حزب الله آنها را متهم کرده بلکه این مجموعه هم پیمان حزب الله است.

در آخرین واکنش ها تلویزیون المستقبل وابسته به حزب سعد حریری ضمن متهم کردن نیروهای نزدیک به سوریه در لبنان در اجرای انفجارهای طرابلس مدعی شد عوامل اجرایی انفجار طرابلس شناسایی شده و طبق اطلاعات موجود، آنها نزدیک به نظام سوریه هستند اما تحقیقات و جستجو برای شناسایی همه رشته‌های این عملیات تروریستی و دستگیری عوامل آن همچنان جریان دارد.

از سوی دیگر اشرف ریفی، مدیر کل سابق امنیت داخلی لبنان که خود از اهالی طرابلس است در واکنش به انفجارهای طرابلس در موضعی شدید‌اللحن علیه حزب‌الله لبنان گفت: اگر حزب‌الله با تصمیمی شجاعانه از رویارویی در سوریه عقب نشینی نکند آنچه که لبنان در آینده شاهد آن خواهد بود به مراتب بزرگتر از همه اتفاقاتی است که تاکنون رخ داده است.

وی افزود: این معادله‌ای ساده و روشن است که هر کاری واکنشی دارد، حزب‌الله تصمیم به ورود به سوریه برای نبردهای نظامی گرفت بنابراین باید منتظر کسانی باشد که با او بجنگند از همین رو پیش بینی‌ها ضرورت واکنش عمل را نشان می‌دهد. وی در ادامه گفت: ما در برابر حزب‌الله می‌ایستیم زیرا تلاش دارد تا در برابر دولت، دولتی کوچک در درون دولت ایجاد کند.

اشرف ریفی در جریان نبردهای جبل محسن و باب التبانه در طرابلس که چندی پیش در گرفته بود از شبه نظامیانی که علیه جبل محسن علوی نشین وارد جنگ شده بودند تحت عنوان حمایت از طرابلس پشتیبانی کرده بود.

براساس آخرین اطلاعات موجود برخی از فلسطینی‌های وابسته به جریان‌های سلفی در اردوگاه های فلسطینی لبنان در انفجارهای بئرالعبد و رویس در ضاحیه جنوبی بیروت دست داشته‌اند. دو ماشین منفجر شده در این دو منطقه از جمله ماشین‌هایی بوده است که سازمان اطلاعات ارتش لبنان از مدت ها قبل در تعقیب آنها بوده است. منابع مطلع لبنانی گفته‌اند که ماشینی که در رویس منفجر شده است کارهای بمب گذاری آن در اردوگاه فلسطینی برج البراجنه در کنار ضاحیه جنوبی بیروت و در فاصله کمتر از دو کیلومتر از محل انفجار انجام شده است.

براساس برخی اطلاعات منتشر شده یکی از عوامل اصلی این حادثه به نام "احمد طه" که اکنون متواری است تا دوسال پیش با حماس در ارتباط بوده است و برادر وی اکنون با حماس در ارتباط است اما این امر پیش از آن که شاهدی بر دخالت حماس در این حادثه داشته باشد دلیلی روشن است که برخی از نیروهای حماس در سوریه و لبنان به جریان‌های سلفی پیوسته‌اند. بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان به خصوص پس از حوادث سوریه آن قدر وخیم گزارش می‌شود که هر کس پول بیشتری در اختیار داشته باشد امکان جذب نیروهای بیشتری را خواهد داشت. براساس اطلاعات موجود، حماس برای کشف عناصر پشت پرده انفجارهای ضاحیه جنوبی بیروت همه گونه همکاری با تشکیلات اطلاعاتی ارتش لبنان به خرج داده است و در این خصوص همکاری نزدیکی با حزب‌الله داشته است امری که هرگونه اتهامی علیه حماس را رد می‌کند. با این همه انفجارهای ضاحیه جنوبی بیروت و برخی دیگر حوادث امنیتی لبنان و از جمله درگیری‌های ارتش لبنان با جماعت سلفی احمد الاسیر در صیدا نشان می‌دهد که جریان‌های سلفی در اردوگاه‌های فلسطینی لبنان گسترش یافته‌اند امری که نگرانی‌های شدیدی بین گروه‌های فلسطینی حاضر در لبنان ایجاد کرده است زیرا به گمان این گروه‌ها، نیروهای سلفی و تکفیری فلسطینی به هیچ عنوان تحت کنترل نیروهای مقاومت فلسطین نیستند. این نگرانی‌ها، نگرانی‌های درستی است زیرا هم زمان با اغاز نبردهای ارتش لبنان با نیروهای سلفی شیخ احمد الاسیر که چندی پیش در منطقه عبرای صیدا رخ داد، درگیری‌های همزمانی در منطقه تعمیر در اردوگاه فلسطینی عین الحلوه در همین شهر از سوی گروه‌های سلفی فلسطینی هم پیمان با احمد الاسیر علیه ارتش لبنان آغاز شد که تلفات سنگینی به ارتش لبنان وارد کرد.

با انفجارهای طرابلس اکنون شبح ماشین‌های بمب گذاری شده همه شهروندان لبنانی به خصوص در مناطق شیعه نشین و سنی نشین را تعقیب می‌کند. این در حالی است که چند روز پس از انفجارهای طرابلس چگونگی بمب گذاری در آن بیش از پیش روشن شده است. از جمله این که این انفجارها ناشی از عملیات انتحاری نبوده بلکه هر دو ماشین بمب گذاری شده مجهز به ساعت‌های انفجاری در وقتی مشخص بوده‌اند و راننده‌های این دو ماشین پس از پارک ماشین در نزدیکی مسجد السلام و مسجد التقوی به سرعت منطقه را ترک کرده‌اند.

با گذشت فقط چند ساعت از انفجارها در کنار مواضع منطقی و عاقلانه سیاسی، مواضعی خصمانه و تند علیه سوریه و حزب‌الله از سوی جناح‌های تند رو وابسته به نیروهای سلفی و برخی نیروهای افراطی وابسته به 14 مارس لبنان و حزب المستقبل اتخاذ شد که نشان می‌دهد دامنه رویارویی با حزب‌الله در قالب گسترش فتنه طایفی و جنگ شیعه و سنی اوج گرفته است.

سیر حوادث نشان می‌دهد که خوش بینی به روند تحولات لبنان به هیچ وجه در محل خودش نیست و این کشور که حتی گفته می‌شود تشکیلات امنیتی آن بر اساس وابستگی‌های طایفی اقدام می‌کند، به سوی وخیم تر شدن پیش می‌رود و بعید نیست با هرگونه حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه تحت عنوان مجازات سوریه در به کارگیری سلاح شیمیایی، کلید جنگ داخلی لبنان نیز زده شود. انفجارهای طرابلس برخی از کارشناسان لبنانی را به این معادله سوق داده است که ممکن است مقدمه وقوع فتنه شیعی سنی در لبنان در آغاز فتنه سنی سنی در طرابلس باشد.

در حالی که اهالی قربانیان انفجارهای ضاحیه جنوبی بیروت و طرابلس همگی خود را قربانی توطئه‌ای واحد و مجرمی واحد می‌دانند اما برداشت‌های سیاسی و امنیتی از این حوادث از سوی گروه‌های سیاسی رقیب در لبنان هرگز همچون نگاه مردم نیست.

به دلیل موج گسترده کوچ مردم سوریه به لبنان به دلیل مسائل امنیتی و اختلاف و تفاوت گرایشات سیاسی آنها در کنار تنش‌ها و هرج و مرج امنیتی در این کشور کوچک لبنان، هرگونه احتمالی در تحولات این کشور و آغاز درگیری‌های نظامی داخلی داده می‌شود.

چیزی که مسلم است آن است که سرنوشت سیاسی و امنیتی لبنان بی هیچ شک و شبهه‌ای به سرنوشت سیاسی و امنیتی سوریه گره خورده است. با آغاز هرگونه حمله‌ای از سوی غرب به سوریه جنگ در لبنان علیه هم پیمانان سوریه از سوی هم پیمانان مخالفان مسلح سوریه آغاز می‌شود و اگر پرونده سوریه با حل سیاسی به مرز آرامش برسد آنگاه لبنان نیز روی آرامش خواهد دید. تصور این که انفجارهای اخیر مواضع دو جناح اصلی لبنان را به هم نزدیک کند بسیار خوش خیالی است زیرا هم چنانکه اکنون در سوریه دو جبهه در برابر هم در حال رویارویی هستند، همین دو جبهه در لبنان در برابر هم ایستاده اند. یکی در صدد دفاع از سوریه به عنوان اخرین سد مقاومت در خاورمیانه است و یکی در صدد سرنگونی این نظام در قالب هم پیمانی با غرب است که نتیجه آن جز به سود اسرائیل پایان نخواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha