• جمعه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92052513783
  • خبرنگار : 71461

یک استاد حوزه:

در قرآن توجه به همسایه در کنار پرستش خداوند آمده است

در قرآن توجه به همسایه در کنار پرستش خداوند آمده است

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: ما ملزم هستیم که از حال همسایه خود خبردار شویم و رسیدگی به حال همسایه‌مان از دغدغه‌های روزمره‌مان باشد.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: ما ملزم هستیم که از حال همسایه خود خبردار شویم و رسیدگی به حال همسایه‌مان از دغدغه‌های روزمره‌مان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهمیت و جایگاه همسایه‌داری در دین اسلام عنوان کرد: در آیه‌ 36 سوره‌ی نساء بعد از پرستش خداوند، خدا به احترام بر پدر و مادر، خویشاوندان، یتیمان و بینوایان و همسایگان دستور می‌دهد حتی اگر آن همسایه بیگانه باشد. در این آیه شریفه اهمیت احترام و توجه به همسایه داری را در کنار پرستش خداوند می‌بینیم.

وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در آخرین وصیت‌نامه‌اش می‌فرمایند که از خدا بترسید در مورد همسایگان که آنها سفارش شده پیامبر (ص) هستند. پیامبر (ص) به گونه‌ای در مورد همسایگان سفارش کرد که ما با خود فکر کردیم همسایه از ما ارث می‌برد.

سراج در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در مورد خوش همسایگی گفت: خوش همسایگی این نیست که به همسایه آزار نرسانیم. آزار نرساندن جز وظایف ما است بلکه اگر آزار و اذیتی نیز از سوی همسایه دیدیم باید تحمل کرده و شکیبا باشیم که اگر رعایت نکنیم از مسائل دینی فاصله گرفته‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: خوش همسایه بودن خانه‌ها را آباد می‌کند، در زندگی برکت به وجود می‌آورد و عمرها را زیاد می‌کند. ما اگر بتوانیم با همسایه‌مان رفت و آمد داشته باشیم از فامیل بهتر است، چرا که شاید بنا به مسائل زندگی امروز فامیل از ما دور باشد ولی همسایه دیوار به دیوار ما است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha