• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92052313133

اشکوری در گفت‌وگو با ایسنا:

در نظر گرفتن پاداش ویژه برای اعمال مستحبی منافاتی با انجام واجبات ندارد

در نظر گرفتن پاداش ویژه برای اعمال مستحبی منافاتی با انجام واجبات ندارد

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: این‌که خداوند برای یکسری اعمال مستحبی اجر و پاداش فراوان و ویژه قرار داده از باب تشویق بوده و منافاتی با احکام، واجبات، الزامات و تکالیف شرعی ندارد.

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: این‌که خداوند برای یکسری اعمال مستحبی اجر و پاداش فراوان و ویژه قرار داده از باب تشویق بوده و منافاتی با احکام، واجبات، الزامات و تکالیف شرعی ندارد.

آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که آیا قرار دادن اجر و پاداش ویژه برای برخی اعمال و کارهای مستحبی که در احادیث و روایات به آن‌ها سفارش شده است منافاتی با انجام اعمال واجب دارد، اظهار کرد: این دست روایات که تصریح می‌کند که مثلا انجام فلان عملیات و کار ثواب چندین حج، نماز، روزه و ... دارد در صورتی که سند این روایات و احادیث صحیح و تمام باشد به معنای این نیست که معارض با تکلیف و انجام واجبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: تکالیف و واجباتی همچون نماز، روزه، حج و ... به عنوان یک امر واجب در جای خود هستند و سفارش به انجام یکسری اعمال مستحبی و در نظر گرفتن پاداش ویژه برای آنها به سبب وسیع بودن رحمت و قدرت خداوند و همچنین نشان از اهمیت آن عمل است.

این استاد سطح عالی حوزه عملیه با بیان این‌که «این سفارشات به معنای آن نیست که انسان دست از اعمال واجب بکشد و آنها را رها کند» افزود: به عنوان مثال در وصیت‌نامه حضرت علی (ع) سفارش شده که اصلاح ذات‌البین و حل اختلاف میان مردم از تمام نمازها و روزه‌ها بهتر است. حال منظور این است که ثواب این کار از تمام نماز و روزه‌های مستحبی بیشتر است نه نماز و روزه و اعمال واجب، بنابراین به این معنی نیست که انسان این اعمال واجب را رها کند و تنها به دنبال حل اختلاف بین مردم باشد.

اشکوری ادامه داد: در روایات و احادیث دیگری که برای نظافت و جارو کردن مسجد و اهمیت دادن به این مکان الهی پاداش چندین حج در نظر گرفته شده منافاتی با اعمال حج واجب ندارد. از سوی دیگر چه عیبی دارد خداوند به این کار پاداش و جزا دهد و از نظر منطقی و عقلی چه منعی دارد که ثواب تنظیف مسجد از حج مستحبی بالاتر باشد.

وی یادآور شد: در برخی روایات ثواب زیارت ائمه (ع) معادل با چند هزار حج برتر شمرده شده و این به خاطر اهمیتی است که در آن جهت دیده شده است و خداوند تعالی چنین تفضلی را عطا می‌کند و این منافات با واجبات، الزامات و تکالیف مسوولیت‌آور که بر عهده انسان‌ها قرار داده شده ندارد، این‌ها هم جزء فضل و عنایات خداوند در برابر خدماتی است که انسان انجام می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «به شرطی این اعمال قبول می‌شود که آنها را با اعمال بد از بین نبریم» تصریح کرد: در کل اینگونه احادیث و روایات جنبه تشویقی دارد و به دنبال این نیست که انسان از مسوولیت خود در برابر احکام و واجبات شرعی دست بکشد و از سوی دیگر این وعده‌ها و پاداش‌ها وعده‌های توخالی نیست. فضل خدا چنان بسیارند که هیچ بخلی برای ساحت مقدس او وجود ندارد.

اشکوری در پایان تاکید کرد: شاید کار و عملی که از ما خواسته شده کوچک باشد، اما فضل عنایت ثواب‌دهنده و پاداش‌دهنده بسیار بزرگ بوده و هیچ بخل و ناتوانی در ذات مقدس او راهی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha