• دوشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052111427
  • خبرنگار : 71434

پایان مهلت ارتش به گروه اخوان‌المسلمین و آماده‌باش طرفداران مرسی

پایان مهلت ارتش به گروه اخوان‌المسلمین و آماده‌باش طرفداران مرسی

با نزدیک شدن به مهلت نهایی دولت مصر برای پایان دادن به تحصن طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه و النهضه منابع امنیتی مصر اعلام کردند که امروز (دوشنبه) به تحصن‌های اخوان المسلمین پایان می‌دهند در حالی که گروه اخوان المسلمین به انتقال تحصن خود به میدان التحریر در مرکز قاهره اشاره و نیروهای خود را در مناطق تجمعات مسلح کرده است با این حال پیش‌بینی می‌شود الازهر امروز مذاکرات ملی را آغاز کند.

با نزدیک شدن به مهلت نهایی دولت مصر برای پایان دادن به تحصن طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه و النهضه منابع امنیتی مصر اعلام کردند که امروز (دوشنبه) به تحصن‌های اخوان المسلمین پایان می‌دهند در حالی که گروه اخوان المسلمین به انتقال تحصن خود به میدان التحریر در مرکز قاهره اشاره و نیروهای خود را در مناطق تجمعات مسلح کرده است با این حال پیش‌بینی می‌شود الازهر امروز مذاکرات ملی را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در حالی که هزاران تن از طرفداران محمد مرسی با برگزاری تظاهرات مقابل منزل وزیر کشور مصر بار دیگر بازگشت مرسی را به قدرت خواستار شدند، یک منبع در وزارت کشور اعلام کرد: عملیات خاتمه دادن به تظاهرات حامیان مرسی از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود.

یک منبع آگاه در وزارت کشور مصر به خبرگزاری آلمان گفت که عملیات برای پایان دادن به تجمع طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در میدان‌های رابعة‌ العدویة و النهضة از صبح امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود.

وی افزود: محمد ابراهیم،‌ وزیر کشور مصر ظهر روز یکشنبه با شماری از معاونانش نسشتی را در خصوص گزارش‌های امنیتی درباره تعداد تجمع کنندگان و تظاهراتی که در مکان‌های مختلف برگزار شده همچنین تعداد زنان و کودکان حاضر در این تظاهرات برگزار کرد.

منبع مذکور ادامه داد: تمامی نیروهای امنیتی که برای پایان دادن به تظاهرت حامیان مرسی مشارکت خواهند کرد مجهز به سپر و خودروهای زرهی هستند.

وی تاکید کرد: عملیات مذکور با محاصره تجمع کنندگان و ممانعت از انتقال مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین هشدار به تجمع کنندگان آغاز می‌شود و با استفاده از شلنگ آب پرفشار و گلوله‌های صوتی و بستن تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها ادامه خواهد یافت. علاوه بر این تنها یک خروجی در هر مکانی برای خروج زنان و کودکان اختصاص داده خواهد شد.

شبکه خبری الجزیره نیز اعلام کرد: 34 گروه از نیروهای امنیت مرکزی مصر مقر این نیروها را در قاهره به سمت اسکندریه و به طرف میدان اربعة العدویه ترک کرده‌اند.

شبکه الجزیره افزود: منابع آگاه در ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت، متشکل از گروه‌های حامی مرسی و اخوان المسلمین تاکید کردند که این 34 گروه حدود چهار ساعت قبل مقرشان را ترک کرده و به سمت قاهره و اسکندریه راهی شدند.

این منابع افزودند: هنوز مشخص نیست که آیا این گروه‌ها مستقیما به میدان رابعة العدویة‌، محل تجمع حامیان مرسی در حرکت هستند یا خیر.

شبکه الجزیره به نقل از منابع مذکور گزارش داد: ائتلاف حمایت از مشروعیت اطلاعات کاملی درباره اسامی شرکت کنندگان در گروه‌های امنیتی مذکور در اختیار دارد و اعلام کرده که در صورت وقوع هرگونه درگیری و حمله به تظاهرکنندگان این افراد مجازات خواهند شد.

از سوی دیگر، یکی از افسران وزارت کشور مصر که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: عملیات پایان دادن به تجمع طرفداران اخوان المسلمین به صورت تدریجی و در چند روز آینده پایان خواهد گرفت.

وی افزود: این عملیات از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و به تدریج تمامی میدان‌ها و مکان‌های حضور حامیان اخوان المسملین پاک‌سازی می‌شود.

یک منبع امنیتی مصر نیز گفت: به احتمال زیاد عملیات پایان دادن به تجمع طرفداران اخوان المسملین از میدان‌های رابعة العدویة و النهضة آغاز شود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که حامیان مرسی در رابعة‌ العدویة تهدید کردند در صورتی که ارتش بخواهد به تجمع آنها با استفاده از زور پایان دهد تجمع‌شان را به میدان التحریر منتقل می‌کنند.

در خصوص وضعیت میدان رابعة العدویة نیز منابع مصری اعلام کردند که وضعیت فوق‌العاده در این منطقه حاکم است اما در خارج از این میدان اوضاع آرام بوده و روند طبیعی خود را طی می‌کند.

یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت نیز اعلام کرد: از حضور تمامی سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر در میدان رابعة‌ العدویة به منظور اطمینان از مسالمت آمیز بودن تظاهرات استقبال می‌کند.

در میدان النهضة نیز تجمع کنندگان با برپا کردن ده‌ها چادر به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، هزاران تن از طرفداران مرسی با برگزاری تظاهراتی مقابل منزل وزیر کشور مصر ضمن اعلام مخالفت‌شان با آنچه از آن به عنوان کودتای نظامی یاد می‌کنند، بازگشت مجدد مرسی را به قدرت خواستار شدند.

علاوه بر این در تظاهراتی که از میدان رابعة العدویة آغاز شد شرکت کنندگان با سردادن شعارهایی علیه وزیر کشور و نیروهای پلیس مصر حملات ارتش به تظاهرکنندگان را محکوم کردند.

شرکت کنندگان همچنین در این تظاهرات پرچم‌های مصر و تصاویر مرسی را به همراه دست نوشته‌هایی که روی آنها جملاتی در بازگشت مجدد مرسی به قدرت نوشته شده بود، در دست داشتند.

علاوه بر این شماری از طرفداران مرسی با تجمع در برابر منزل سفیر اسرائیل در قاهره آنچه از آن به عنوان تجاوز به حریم هوایی مصر و حاکمیت این کشور یاد می‌کردند را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان همچنین از سفیر اسرائیل خواستند تا هرچه سریعتر مصر را ترک کند.

جمعی از زنان حامی مرسی نیز در تظاهراتی در میدان الجلاء در جیزه با حمل تصاویر محمد مرسی و پرچم‌های مصر "کودتای نظامی" در این کشور را محکوم کردند.

در شهرک نصر در قاهره نیز جمعی از حامیان مرسی با خودروهای خود که روی برخی از آنها پرچم‌های مصر نصب شده بود، حمایت خود را از مرسی اعلام کردند.

در استان فیوم طرفداران مرسی در تظاهراتی اعلام کردند تا بازگشت محمد مرسی به اقدامات خود ادامه می‌دهند.

در استان مطروح و شهر المنیا، هزاران تن از طرفداران مرسی با برگزاری تظاهراتی در خیابان‌های اصلی و حمل تصاویر محمد مرسی بازگشت مشروعیت را خواستار شدند.

در این تظاهرات که به درخواست ائتلاف حمایت از مشروعیت برگزار شد تظاهرکنندگان علیه عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر و وزیر کشور شعارهایی را سر دادند.

در شهر طنطا در استان الغربیه نیز جمعی از جوانان مصری در حمایت از مرسی تظاهراتی را تحت عنوان "حمایت از مشروعیت" برگزار کردند.

در عین حال طرفداران مرسی تهدید کرده‌اند که تمامی میدان‌های مصر را اشغال خواهند کرد.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که احمد طیب، شیخ الازهر امروز سلسله دیدارها و رایزنی‌های خود را با صاحبان طرح‌های آشتی ملی به منظور فراهم سازی مقدمات نشست گسترده به ریاست خود جهت بررسی برون رفت از بحران سیاسی آغاز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha