• دوشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052111866
  • خبرنگار : 71457

وزیر خارجه مصر: می‌توان تحصن‌ها را با مذاکره پایان داد

وزیر خارجه مصر: می‌توان تحصن‌ها را با مذاکره پایان داد

وزیر خارجه مصر با بیان این که اعتراضات هواداران محمد مرسی باید هرچه سریع‌تر پایان یابد، اعلام کرد که اگر امکانش وجود داشته باشد، تحصن حامیان رئیس جمهور برکنار شده مصر با مذاکره پایان می‌یابد.

وزیر خارجه مصر با بیان این که اعتراضات هواداران محمد مرسی باید هرچه سریع‌تر پایان یابد، اعلام کرد که اگر امکانش وجود داشته باشد، تحصن حامیان رئیس جمهور برکنار شده مصر با مذاکره پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی عربی اعلام کرد: اگر امکانش وجود داشته باشد، تحصن‌ها در میدان‌های رابعة العدویة و النهضة از طریق "مذاکره" پایان می‌یابد، چرا که عقلانی نیست که یک کشور دموکرات ادامه تحصن‌هایی را بپذیرد که با خشونت‌ و لطمه زدن به امنیت شهروندان و کشور همراه است.

وزیر خارجه مصر خاطرنشان کرد: اعتراضات هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور بر کنار شده مصر "باید هر چه سریعتر" پایان یابد.

وی در ادامه تاکید کرد که تنش‌ها و درگیری‌ها در صحنه سیاسی مصر نمی‌تواند تا زمانی نامحدود ادامه پیدا کند.

نبیل فهمی تصریح کرد: هرگونه تدابیری که پلیس مصر در قبال حامیان محمد مرسی اتخاذ کند، در چارچوب قانون خواهد بود.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد که دولت این کشور تمایل ندارد که بحران را از طریق دیگری بجز مذاکره حل و فصل کند.

وی اعلام کرد: دولت کنونی مصر صادقانه تمایل دارد که با هواداران مرسی برای ساخت آینده کشور ارتباط و تعامل داشته باشد.

نبیل فهمی عنوان داشت که در سایه وقوع دو انقلاب مردمی در مصر ظرف دو سال باید با نگاه گسترده‌تری به شرایط این کشور نگریست.

وی تصریح کرد که همگان می‌توانند به صورت مسالمت آمیز و بدون متوسل شدن به خشونت، حمله به نهادهای دولتی یا مختل کردن زندگی روزانه مردم تظاهرات کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشور همچنان در مرحله انتقالی قرار دارد، اما هدف نهایی دولت کاملا شفاف و مشخص است و آن هدف عبارت از این است که یک کشور دموکرات مدرن تشکیل شود که در آن هیچ کس به حاشیه رانده نشود و در آن با چشم پوشی از دین، عقیده، رنگ، نژاد یا گرایش‌های سیاسی میان شهروندان مساوات و برابری برقرار شود و همواره قانون حکم فرما باشد.

شب گذشته یک منبع وزارت کشور مصر از انجام عملیاتی برای جمع کردن دو چادر معترضان تا قبل از صبح امروز خبرداد.

اما براساس گزارش‌های دریافتی با طلوع آفتاب نشانه‌ای از فعالیت پلیس در خارج مسجد رابعه العدویه در شرق قاهره و در میدان النهضة دیده نمی‌شود.

خبرنگار بی بی سی هم که در نزدیکی مسجد رابعه عدویه مستقر است، گفته که نشانه ای از فعالیت نیروهای امنیتی در محل تحصن هواداران مرسی دیده نمی‌شود.

در همین حال اخوان‌المسلمین، که از مرسی حمایت می‌کند در مورد بروز خون‌ریزی هشدار داده است.

گفته شده در پی احتمال مداخله پلیس، معترضان برای حفاظت از چادرهای محل تجمع، کیسه‌های شن را در اطراف این چادرها قرار داده‌اند.

در همین حال از اعزام موتورسوارهای مسلح به چوب به محل تجمع معترضان در صورت بروز درگیری خبر داده شده است.

هر چند هنوز زود است در این باره که آیا پلیس عملیاتی را برای جمع آوری چادرهای معترضان انجام می‌دهد یا نه اظهارنظر کرد اما افرادی در دولت موقت هستند که تمایل ندارند تا برای خاتمه دادن به تحصن معترضان به زور متوسل شد.

هنوز مشخص نیست که آیا هشدار مقامات با هدف تشویق برخی از معترضان به ترک محل تحصن صورت گرفته یا نه.

هر چند که تلاش‌های دولت مصر تاکنون برای متقاعد کردن معترضان به ترک محل موفقیت آمیز نبوده است. روز گذشته حزب آزادی و عدالت مصر، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، از تلاش‌های احمد طیب، شیخ الازهر برای میانجیگری در مناقشه سیاسی مصر انتقاد کرد.

محمد سودان، یکی از سخنگویان این حزب گفت که آنان بی‌طرفی شیخ الازهر را قبول ندارند. این حزب شیخ الازهر را به دست داشتن در توطئه علیه رئیس‌جمهور (محمد مرسی) و پشتیبانی از کودتا متهم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha