• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92051609487

نجفی: ابتدایی در حالی شش ساله شد که معلمان هنوز آموزش حرفه‌ای ندیده‌اند

نجفی: ابتدایی در حالی شش ساله شد که معلمان هنوز آموزش حرفه‌ای ندیده‌اند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت یازدهم گفت: آموزش و پرورش همانند ریسمان بلندی است که متاسفانه در سراسر این ریسمان گره‌هایی ایجاد شده، البته نه به قصد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل، کمبودها و مشکلات و پیچیدگی‌ها و بعضا شتاب زدگی‌ها، عوام زدگی‌ها و شعارزدگی‌ها باعث شده شرایط موجود شکل بگیرد و فکر نمی‌کنم کسی جز عده معدودی از آموزش و پرورش راضی باشند و بتوانند وجدانا و قلبا از وضعیت آن دفاع کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت یازدهم گفت: آموزش و پرورش همانند ریسمان بلندی است که متاسفانه در سراسر این ریسمان گره‌هایی ایجاد شده، البته نه به قصد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل، کمبودها و مشکلات و پیچیدگی‌ها و بعضا شتاب زدگی‌ها، عوام زدگی‌ها و شعارزدگی‌ها باعث شده شرایط موجود شکل بگیرد و فکر نمی‌کنم کسی جز عده معدودی از آموزش و پرورش راضی باشند و بتوانند وجدانا و قلبا از وضعیت آن دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، محمدعلی نجفی در«جلسه نمایندگان تشکلهای علمی، صنفی و سیاسی معلمان» درباره برنامه‌های آموزش و پرورش در دولت جدید اظهار کرد: خودم را آماده کرده‌ام تا با عنایت خدا و حمایت جامعه فرهنگی و نمایندگان مجلس در حد بضاعت و توانم برای بهبود آموزش و پرورش تلاش کنم.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات آموزش و پرور بسیار زیاد و البته پیچیده است، افزود: آموزش و پرورش همانند ریسمان بلندی است که متاسفانه در سراسر این ریسمان گره‌هایی زده شده، البته نه به قصد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل، کمبودها و مشکلات و پیچیدگیها و بعضی شتاب‌زدگی‌ها، عوام زدگی‌ها و شعارزدگی‌ها باعث شده شرایط موجود شکل بگیرد و فکر نمی‌کنم کسی جز عده معدودی از آموزش و پرورش راضی باشند و بتوانند وجدانا و قلبا از وضعیت آن دفاع کنند.

نجفی با بیان اینکه باید با علم درایت و تدبیر تک تک گره‌ها را باز کنیم ، اظهار کرد: البته در طول چهار سال همه این گره‌ها باز نمی‌شود بلکه بخشی از راه را می‌توانیم پیش ببریم تا مسیر را برای آیندگان فراهم کنیم و حداقل یک دوره 20 ساله باید طی شود تا سند تحول به طور کامل اجرا و به اهداف خود برسد که برای شروع این کار باید یک نقشه راه و برنامه دقیق عملیاتی که مبتنی بر عقلانیت باشد تنظیم شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم تصریح کرد: در همه جای دنیا هر بحثی که می‌شود باید عقل بر آن حاکم باشد، اما از عجایب روزگار جامعه ما این است که باید اول از این دفاع کنیم که عقل چیز خوبی است و بعد در تصمیم‌گیری‌های کشور عقلانیت حاکم شود.

وی ادامه داد: همه قبول کنیم که عقلانیت ملاک تصمیم‌گیری است و از نظر اعتقادی، عقل مقدم بر ایمان است؛ لذا باید با عقل مسائل ایمانی مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد و در آن صورت است که ایمان بر جان می‌نشیند و عمیق می‌شود و انسان را برای دریافت سطوح و مراتبی از حیات طیبه آماده می‌کند، چراکه ایمان داشتن بدون عقل ارزشی ندارد و امیدوارم با کمک دوستان یک مسیر عقلانی را طی کنیم.

نجفی خاطرنشان کرد: همه کسانی که در دوران بعد از انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش بوده‌اند دلشان می‌خواست در این حوزه خدمت کنند، اما در جاهایی اشتباه کرده‌اند از جمله در ارتباط با اجرای سند تحول بنیادین، تقدم و تاخر اجرای این برنامه به خوبی مورد کنکاش قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: به طوری که یک باره دوره ابتدایی تبدیل به یک دوره شش ساله شد، بدون اینکه کتاب‌ها تهیه شده باشد؛ لذا تقدم و تاخر امر بدیهی و عقلانی است که شاید به دلیل شوق خدمت برخی مواقع مورد توجه نبوده است؛ اگر از خود دانش‌آموزان سوال شود برای اجرای تغییر در آموزش و پرورش باید چه چیزی حاضر باشد، به طور حتم خواهند گفت که پیش از هر چیزی کتاب باید تهیه شده باشد.

نجفی با اشاره به اینکه دوره ابتدایی در حالی شش ساله شد که معلمان هنوز آموزش حرفه‌ای ندیده‌اند، مدعی شد: وضع به گونه‌ای شد که دفتردار و در مواردی مستخدمان دارای مدرک با گذراندن یک دوره کوتاه در مهمترین پایه ابتدایی یعنی ششم ابتدایی به تدریس دانش آموزان می‌پرداختند.

وی افزود: از سوی دیگر فضای فیزیکی مدارس نیز برای اعمال چنین تغیراتی آماده نشده بود، به طوریکه از دفتر مدرسه، آزمایشگاه و هر چه که دستشان آمده بود به عنوان فضای آموزشی استفاده کردند. پس چه عجله‌ای برای این تغییرات وجود داشت؟ بهتر بود یک سال صبر می‌کردند تا مقدمات کار فراهم می‌شد و بعد از یک سال کار را انجام می‌دادند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم خاطرنشان کرد: برای اول مهر امسال تغییر آنچنانی در آموزش و پرورش ایجاد نخواهم کرد و تلاش می‌کنیم در مهر ماه برنامه‌هایی را که بتواند آرامشی نسبی را در بین مدیران، معلمان و دانش آموزان ایجاد کند، اجرایی کنیم و در طول سال تحصیلی هر بخشی از برنامه که نیاز به اصلاح داشته باشد اصلاح خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، نجفی با بیان اینکه به مشارکت و تعامل در همه اجزا آموزش و پرورش اعتقاد دارم با اشاره به برنامه خود اظهار کرد: این برنامه‌ها در 13 محور و 59 برنامه به مجلس ارائه شده، البته در فاصله زمانی که در اختیار داشتم شاید با شتاب این برنامه تدوین و مقرر شد نمایندگان این برنامه را مطالعه کنند و اگر ایراداتی در آن وجود داشت از آن انتقاد کنند، اگر چه بعد از تصمیم مجلس و رای اعتماد نمایندگان باز فرصت داریم که برنامه را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با تاکید براینکه به همه اجزای این برنامه اعتقاد دارم، افزود: مگر اینکه در بخش تخصصی و کارشناسی بفهمم این برنامه به صلاح نیست و ایراد دارد که در آن زمان عقب‌نشینی خواهم کرد، اما فعلا به همه آن چیزهایی که نوشته شده اعتقاد دارم و به آن پایبندم، البته برخی از نمایندگان می‌گفتند اینکه بعضی گروه‌ها از شما حمایت کردند نشان می‌دهد شما می‌خواهید آموزش و پرورش را به دست آنها بسپارید و در آن صورت آموزش و پرورش سیاسی می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای آن بخش از فعالیت‌های آموزش و پرورش که در جامعه مدنی تعریف می‌شود برنامه دارم، گفت: امیدوارم با کمک یکدیگر کار خطیر و بزرگی را آغاز کنیم و اگر در مجلس رای بیاورم ادای مسئولیت کرده و سعی می‌کنم در چهار سال به ذخیره آخرتم بیافزایم، اما اگر رای نیاورم تکلیف از دوشم برداشته می‌شود و از نظر شخصی و خانوادگی حتما وضع بهتری خواهم داشت.

نجفی عنوان کرد: متاسفانه همسرم به شدت مخالف وزیر شدنم است و شاید هم در حال دعا کردن است تا رای نیاورم؛ ازهمین رو رای آوردن یا نیاوردن برایم هیچ فرقی نمی‌کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت یازدهم با اشاره به آخرین جلسه خود با روحانی تصریح کرد: به روحانی گفتم من نظرات و دلایلم را به شما گفته‌ام، اگر شما نظرتان عوض نشده، مشورت نهایی را هم داشته باشید، اما اگر نظرتان هم در مورد من تغییر کرد من قلبا خوشحال می‌شوم، ولی نظر روحانی بعد از مشورت صورت گرفته عوض نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha