• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92051609351
  • خبرنگار : 71434

داووداوغلو: اسد از کردهای سوریه سوء استفاده می‌کند/اخوان مصر به خشونت روی نیاورد

داووداوغلو: اسد از کردهای سوریه سوء استفاده می‌کند/اخوان مصر به خشونت روی نیاورد

وزیر خارجه ترکیه با طرح این ادعا که بشار اسد از کردهای سوریه "سوء استفاده" می‌کند، اسد و علی عبدالله صالح را به سوء استفاده از "کودتای" مصر متهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه با طرح این ادعا که بشار اسد از کردهای سوریه "سوء استفاده" می‌کند، اسد و علی عبدالله صالح را به سوء استفاده از "کودتای" مصر متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در میان جمعی از خبرنگاران این کشور در مسیر بازگشتش از ایران به ترکیه مدعی شد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌خواهد از کردها در درگیری‌های شمال سوریه استفاده کند، همانطور که از حزب‌الله در درگیری‌های شهر القصیر و حمص استفاده کرد.

اوغلو در ادامه ضمن توصیف حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری منتخب ایران به عنوان رئیس جمهوری میانه‌رو و اعتدال‌گرا تاکید کرد که در سفرش به ایران درخصوص برخی مسائل از جمله سوریه و مصر گفت‌وگو کرده است.

اوغلو علاوه بر این اعلام کرد، از صالح مسلم،‌ رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردها در سفر مسلم به استانبول سه درخواست کرده که عدم همکاری با نظام سوریه و انجام اقدامات علیه مخالفان یکی از این درخواست‌هاست.

اوغلو ممانعت از تاسیس دولتی خودگردان تا زمان انتخاب اعضای جدید پارلمان سوریه و همچنین ممانعت از ارتکاب اقداماتی که تهدیدی امنیتی برای ترکیه به شمار می‌رود را از دیگر درخواست‌های خود از مسلم اعلام کرد.

وزیر خارجه ترکیه درخصوص حوادث شهر القصیر و حمص در سوریه مدعی شد: نظام سوریه از حزب‌الله لبنان برای رسیدن به اهدافش سوء استفاده کرد و همانطور که از حزب‌الله در درگیری‌های القصیر و حمص استفاده کرد حالا می‌خواهد از حزب اتحاد دموکراتیک کردها در شمال سوریه برای منافع خود استفاده کند.

این مسئول ترکیه‌ای ادامه داد: کسانی که از اتحادیه دموکراتیک کردها شکایت می‌کنند در حقیقت نه عرب هستند نه ترکمن بلکه خود کردها هستند و باید بگویم این حزب نماینده همه کردهای سوریه نیست.

داوود اوغلو مدعی شد، رابطه یکسانی با همه کردها دارد و از حقوق همه آنها در صورت لزوم دفاع می‌کند.

اوغلو ادامه داد: ترکیه از کردهای سوریه می‌خواهد تا به ائتلاف مخالفان سوریه بپیوندند و یا در شورای نظامی وارد شوند و این چیزی است که احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با آن موافقت کرده است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین مدعی شد، بشار اسد و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن بیشترین استفاده‌ها را از "کودتای" مصر بردند که تهدیدی برای دستاوردهای بهار عربی است.

اوغلو ادامه داد: بحران سوریه در سه مرحله حرکت کرده است. اول حفظ وحدت و تلاش با نظام سوریه برای حل مسالمت آمیز و دموکراتیک بحران که این مرحله به خاطر لجاجت‌های نظام شکست خورد. دوم تجمع مخالفان برای براندازی نظام که این نیز به خاطر مواضع جامعه جهانی راه به جایی نبرد و مرحله سوم که در حال حاضر آغاز شده و تلاش برخی از گروه‌ها مثل حزب کردها و جبهه النصرة با ادامه درگیری‌ها میان نظام و مخالفان سوریه است.

وی در ادامه طرحی را برای حل بحران مصر پیشنهاد داد که شامل مذاکره با گروه‌های بین‌المللی مختلف، آزادی فوری محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر و رهبران اخوان‌المسلمین، تشکیل پارلمان غیرنظامی با مشارکت همه گروه‌ها، تشکیل دولت تکنوکرات و بازگشتن آرامش به مصر به همراه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.

اوغلو گفت: هرچقدر هم ناآرمی‌ها در مصر ادامه یابد چیزی که مهم است این است که اخوان المسلمین به خشونت روی نبرند چرا که در این صورت سناریوی سوریه در مصر آغاز می‌شود.

اوغلو در پایان بار دیگر تاکید کرد: اگر "دومینوی منفی" کشورهای جهان درباره مصر وجود نداشت کشورهای جهان به وقایع مصر اعتراف کرده و "کودتای نظامی" در این کشور را محکوم می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha