• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92051609629
  • خبرنگار : 71434

نماینده سوریه: اتحادیه عرب از سلطه دلارهای نفتی قطر و عربستان خارج شود

نماینده سوریه: اتحادیه عرب از سلطه دلارهای نفتی قطر و عربستان خارج شود

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، با بیان اینکه قطر و عربستان، اتحادیه عرب را برای خدمت به دستورالعمل‌های خارجی تسخیر کرده‌اند، از اتحادیه عرب خواست تا جزئی از راه حل باشد نه بخشی از مشکلات منطقه.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، با بیان اینکه قطر و عربستان، اتحادیه عرب را برای خدمت به دستورالعمل‌های خارجی تسخیر کرده‌اند، از اتحادیه عرب خواست تا جزئی از راه حل باشد نه بخشی از مشکلات منطقه.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد: سوریه عضو موسس و قدیمی اتحادیه عرب است و همواره در تاریخ، ثابت کرده که در فعالیت‌های مشترک کشورهای عرب نقشی محوری داشته است. سوریه همواره از مسائل مربوط به جهان عرب دفاع کرده و به توافقنامه مشترک کشورهای عربی در زمینه دفاعی پایبند است.

الجعفری در این نشست که در خصوص همکاری میان سازمان ملل و نهادهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی برگزار شد، تکامل تلاش‌های سازمان ملل و نهادهای منطقه‌ای در حل مسائل مشترک و در راس آن حفظ صلح و امنیت جهان را منوط به هماهنگ کردن تلاش‌ها با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانست.

وی تاکید کرد: سوریه همواره از طرح‌های پیشنهادی اتحادیه عرب و میانجی‌گری‌های این اتحادیه در حل بحران سوریه استقبال کرده است. نظام سوریه با دبیرخانه اتحادیه عرب با این تصور که اتحادیه عرب نقشی مثبت در کشف ابعاد واقعی اوضاع و کمک به متوقف شدن خشونت در سوریه ایفا می‌کند، همکاری داشته است. سوریه همواره دروازه‌های کشورش را به سوی ناظران عرب باز گذاشته، اما برخی کشورهای عربی و در راس آن قطر و عربستان می‌کوشند تا با استفاده از اوضاع منطقه، گوی تصمیم‌گیری را از اتحادیه عرب ربوده و دیکته‌های کشورهای غرب را با توسل به تهدید و پیشنهادات فریبنده به این اتحادیه تحمیل کنند.

وی ادامه داد: قطر و عربستان، نهادها و موسسات وابسته به اتحادیه عرب را برای خدمت به دستورالعمل‌های خارجی که به هیچ وجه به نفع کشورهای عربی نیست، تسخیر کرده‌اند.

الجعفری گفت: دبیرخانه اتحادیه عرب به جای آنکه برای برقراری آشتی و تامین منافع کشورهای عربی تلاش کند، به شکل ابزاری در دست قطر و عربستان درآمده است و در سایه سلطه دلارهای نفتی این دو کشور با اقدامات مجرمانه آنها همکاری می‌کند.

این مسئول سوری عنوان داشت: انحراف‌ها در دبیرخانه اتحادیه عرب زمانی آغاز شد که این اتحادیه ماموریت هیات ناظران عرب را در سوریه، ناکام گذاشته و نتایج تحقیقات این هیات را سانسور کرد. تحقیقاتی که حکایت از انجام اقدامات تروریستی و خشونت‌آمیز در مناطق مختلف سوریه توسط گروه‌های تکفیری مسلح بود.

الجعفری در ادامه به پافشاری‌های قطر و عربستان برای اجرای طرحی که کشورهای عربی را به ارائه سلاح به مخالفان مسلح سوری ترغیب می‌کند اشاره کرده و گفت: این مساله به شکلی آشکار با تعهدات کشورهای عضو اتحادیه عرب در خصوص توافقنامه دفاعی مشترک و منشور این اتحادیه و همچنین اصول قوانین بین‌المللی و اهداف سازمان ملل تناقض دارد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پایان از اتحادیه عرب خواست تا جزئی از راهکار سیاسی مسالمت‌آمیز باشد نه جزئی از مشکلات منطقه و یا ابزاری در دست کسانی که هدفشان اجرای دستورکارهای خارجی است.

وی از این اتحادیه خواست تا از سلطه عربستان و قطر خارج شده و عقل و خرد را سرلوحه کار خود قرار داده و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha