یک گرافیست معتقد است، روش تدریس و روش آموزش امروزی ما در مدارس و دانشگاهها بر اساس روشهای هنر مدرن است و طبق آن برنامهریزی میشود.
مصطفی اسداللهی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره هنر مدرن گفت: زیربنای فکر هنر مدرن، خردگرایی است و از هنگامی ظاهر شد که علوم، فنون و تکنولوژی پیشرفتهای زیادی کردند و هنر هم از این پیشرفتها و تحولات خاصی که در علوم و فنون پیش آمد، مبرا نبود.
وی در ادامه گفت: به اوایل قرن 20 نگاه کنیم، توجه هنرمندان هنر مدرن به اطرافشان با دیدی علمی بود و این نکته مد نظر بود که این تحولات چگونه جامعه را جلو میبرد. برای هنر نیز مانند سایر علوم و فنون، مدارس ویژهای تدارک دیده شد. تئوریها نظریههای جدید که پشتوانه حرکتهای نو در نقاشی، معماری، مجسمهسازی، گرافیک و به طور کلی هنرهای تجسمی بود، شامل این تحولات میشد.
این گرافیست افزود: از زمانی که هنر در مدرسه، دارای درس و کتاب و معلم شد، متحول شد و از حالت سنتی خود بیرون آمد و متوجه تغییراتی شد که در کل دنیا شامل حال هنر میشد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. به عنوان مثال شاید مکتب سقاخانه را بتوانیم تحولی بدانیم که به همین منظور و با همین شکل و زیربنای فکری ایجاد شد. همچنین همه هنرمندان در ایران با توجه به سابقه و پیشینه و اهمیت هنری در مملکت ما، علاقهمند بودند ببینند که این تحولات به چه نکاتی توجه دارد.
اسداللهی ادامه داد: در ایران نیز به هنر مدرن توجه میشد. این امر گاهی با خروجیهای منفی و گاهی با خروجیهای مثبت همراه است. اگر فقط شکل ظاهری کار را مدنظر بگیریم و عمق و اهداف اصلی را مد نظر نداشته باشیم و بدون پشتوانه فکری باشد، به صورت منفی ظاهر میشود، ولی آنجا که پشتوانه نظری و فکری درست و عمیقی داشته باشد، خروجی مثبتی خواهد داشت.
این هنرمند، درباره روند شکلگیری هنر مدرن، گفت : این روندی است که براساس تحولات تکنولوژی و پیشرفتهای علمی استوار بوده و این را باید مد نظر داشت که هر کشوری با توجه به آداب و سنن و فرهنگ بومی خاص خودش این مسیر را طی میکند تا به نتیجه مثبت و دلخواه دست پیدا کند.
وی با اشاره به رابطه میان هنر مدرن با هنر ایرانی و سنتی ایرانی گفت: هنر ایرانی هنری است که بسیاری از هنرمندان نوگرای غرب به آن توجه خاص داشتند. در دنیایی که علوم و فنون پیشرفت داشته است، ایرانیها نیز در آن سهیم بودند و تغییرات جدید را حس کردند و با شکل مطلوبی از شرایط فرهنگیشان آنها را تطبیق دادند. این ویژگی ما از هنرهای سنتی خودمان نشأت گرفته است که همیشه مورد توجه صاحب نظران در سرتاسر دنیا بود.
این هنرمند درباره توجه به هنر مدرن در ایران گفت: روش تدریس و روش آموزش امروزی در مدارس و دانشگاهها براساس روشهای هنر مدرن است و طبق آن برنامهریزی شده است. اما در کنار آن به تاریخ هنر ایران به خصوص هنرهایی که در سرزمین ما همیشه از دوران باستان تا امروز، دارای اهمیت بوده، توجه میشود.
انتهای پیام
نظرات