• یکشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92042314164
  • خبرنگار : 71342

اکبر زنجان‌پور: عمر 40 ساله برای ساختمان تئاتر شهر کم است

اکبر زنجان‌پور: عمر 40 ساله برای ساختمان تئاتر شهر کم است

اکبر زنجانپور گفت: باید به ساختمان‌هایی مانند «تئاترشهر» رسیدگی کنند تا برای نسل‌های آینده باقی بماند اما هر کس به تئاترشهر ما بیاید، فکر می‌کند این ساختمان خیلی پیر است در حالیکه عمر 40 ساله برای چنین ساختمانی خیلی کم است.

اکبر زنجانپور گفت: باید به ساختمان‌هایی مانند «تئاترشهر» رسیدگی کنند تا برای نسل‌های آینده باقی بماند اما هر کس به تئاترشهر ما بیاید، فکر می‌کند این ساختمان خیلی پیر است در حالیکه عمر 40 ساله برای چنین ساختمانی خیلی کم است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شامگاه شنبه 22 تیر ماه نمایشگاه پوسترهای تئاترشهر با نام «قاب‌های چهل ساله» با رونمایی از پوستر حمید سمندریان و با سخنان اکبر زنجان‌پور آغاز به کار کرد.

در این برنامه که در سالن «انتظار» تالار اصلی تئاترشهر برپا شد، اکبر زنجان‌پور بازیگر و کارگردان باسابقه‌ی تئاتر با اشاره به قدمت چهل ساله‌ی تئاتر شهر، گفت: چنین ساختمان‌هایی را طوری می‌سازند که 800 سال باقی بمانند به چنین مجموعه‌هایی رسیدگی می‌کنند تا برای نسل‌های بعد باقی بماند.

در این برنامه که همزمان با نخستین سالروز درگذشت، حمید سمندریان کارگردان و استاد بزرگ تئاتر ایران برگزار شد، زنجان‌پور از بی‌توجهی نسبت به مجموعه‌ی تئاتر شهر اظهار تاسف کرد و ادامه داد: حیف است که به تئاتر شهر ما رسیدگی نشده و هر کس به این ساختمان بیاید فکر می‌کند، تئاترشهر خیلی پیر است در حالی که چهل سال اصلا زمانی نیست برای ساختمانی که قرار است نبض هنر مملکت در آن بتپد.

زنجان‌پور در عین‌ حال ابراز خرسندی کرد: به هر حال خوشحالم چنین بزرگداشتی برای پوستر‌های تئاتر گرفته می‌شود اما ای کاش برای خالقان این پوستر‌ها هم بزرگداشتی برگزار شود.

در ادامه ابراهیم حسینی هنرمند عکاس و مسئول برگزاری این برنامه گزارشی درباره‌ی برپایی نمایشگاه «قاب‌های چهل ساله» و ایده برگزاری آن ارائه کرد و افزود: با اینکه تئاترشهر مرکز اسناد دارد اما فاجعه‌ی بزرگ این است که کارکنان تئاتر شهر با وجود زحمات فراوانی که می‌کشند، ابزاری برای نگه‌داری و جمع‌آوری پوستر‌ها ندارند به طوری که به سختی می‌توان پوستر نمایش‌هایی را که اوایل دهه 50 اجرا شده‌اند، پیدا کرد.

حسینی با ابراز قدردانی از حامیان برپایی این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد:‌ این نمایشگاه آغازی برای توجه و نگهداری بیشتر پوستر‌های تئاتر باشد.

او همچنین توضیحات و توصیه‌هایی برای نگهداری پوستر‌ها ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه اتابک نادری مدیر جدید مجموعه‌ی تئاتر شهر در سخنان کوتاهی گفت: دوستان تئاترشهر در چند ماه اخیر زحمات بسیاری کشیده‌اند و قرار بود از سوی آقای موسوی مدیر پیشین این مجموعه لوح تقدیرهایی به بچه‌های تئاتر شهر اهدا شود و دوست داشتم خود ایشان لوح‌ها را به بچه‌های تئاترشهر بدهند و بنا هم بود چنین شود، اما نشد.

در ادامه سیروس حاجی‌لو یکی از کارکنان باسابقه‌ی مجموعه تئاترشهر که به زودی بازنشسته می‌شود، به نمایندگی از 130 تن از کارکنان این مجموعه لوح تقدیر خود را از حسین پاکدل و اکبر زنجان‌پور دریافت کرد.

در بخش پایانی برنامه پوستری از حمید سمندریان توسط اسماعیل خلج رونمایی شد و نمایشگاه «قاب‌های چهل ساله» گشایش یافت.

این برنامه با حضور هنرمندان و چهره‌هایی همچون حسین پاکدل، اکبر زنجان‌پور، رضا صابری، رحمت امینی، اسماعیل خلج، سعید اسدی، خسرو احمدی، امیر اسمی و... برگزار شد.

در این نمایشگاه پوستر‌هایی از هنرمندانی همچون مرتضی ممیز، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا و... به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است این پوستر‌ها با مشاوره‌ی ابراهیم حقیقی و قباد شیوا انتخاب شده‌اند. بر همین اساس از هر سال یک پوستر از نمایش‌هایی که در تئاتر شهر اجرا شده، به نمایش گذاشته شده‌ است.

در میان این پوسترها می‌توان پوستر نمایش‌هایی همچون «شاپرک‌ خانم»، «باغ آلبالو»، «جانشین»، «دایره‌ی گچی قفقازی»، «ریچارد سوم» و... را مشاهده کرد. با برپایی این نمایشگاه بعد از مدتها نام هنرمندانی چون آربی اوانسیان، غلامحسین ساعدی، رضا قاسمی، بیژن مفید و ...بار دیگر در تئاتر ایران به چشم می‌آید و یادآوری می‌شود که کسان دیگری هم در تئاتر ما بوده‌اند، هنرمندانی که یا درگذشته‌اند یا در ایران زندگی نمی‌کنند یا به هر دلیل تئاتر را کنار گذاشته‌اند و حالا نسل جدید هنرمندان و تماشاگران تئاتر فرصتی می‌یابند تا دست‌کم پوستری از آثار این هنرمندان را ببینند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha