• جمعه / ۱۴ تیر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92041408387

غضنفری مطرح کرد:

شورای رقابت شکست خورد/ بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت

شورای رقابت شکست خورد/ بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مسئله خودرو تنها قیمت‌گذاری نیست، گفت: پروژه شورای رقابت شکست خورده است. من مطمئن هستم قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازگردانده خواهد شد. ما در این باره موضع‌گیری نکردیم چرا که نمی‌خواستیم در مقابل دستگاهی بایستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مسئله خودرو تنها قیمت‌گذاری نیست، گفت: پروژه شورای رقابت شکست خورده است. من مطمئن هستم قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازگردانده خواهد شد. ما در این باره موضع‌گیری نکردیم چرا که نمی‌خواستیم در مقابل دستگاهی بایستیم.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری افزود: سال گذشته پس از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک مصوبه قیمت‌گذاری جدید خود را اعلام کرد، هم برخی رسانه‌ها و هم در دولت از سوی رییس جمهوری مخالفت شد.

وی با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود مبنی بر اینکه کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و به شورای رقابت واگذار می‌کنیم تا مشکل حل شود، اظهار کرد: موضع تخصصی ما این بود که این کار مشکل گشا نیست و این وزارتخانه بهتر می‌تواند مسئله را حل کند اما چون نظر دکتر احمدی‌نژاد اعلام شد، مجلس نیز تاکید داشت که شورای رقابت فشار می‌آورد کار را به ما بدهید، ما هم به احترام دوستان، قیمت‌گذاری را به شورای رقابت واگذار کردیم.

وی گفت: آنها گفتند کار انحصاری است، از همان موقع اعلام کردیم که به مسئله خودرو اشتباه نگاه می‌کنیم موضوع ما در مورد خودرو اصلا مسئله قیمت‌گذاری نیست بلکه آن است که باید به خودروسازها برای تولید بیشتر کمک شود اما متاسفانه به این موارد توجه نشد. تیر ماه سال 91 با وجودی که تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خودروسازها مصوب شد اما این مصوبه در شورای رقابت و شورای پول و اعتبار هر کدام جداگانه نصف شد.

او با بیان اینکه درخواست وثایق خاص برای دادن وام موجب شد که خودروساز نتواند آنها را تهیه کنند، افزود: مسئله خودرو به جای حرکت در مسیر کارشناسی، منطقی و علمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کرد در مسیرهای دیگری قرار گرفت، کار خودروساز و قیمت‌گذاری را در جای دیگری قرار دادند، به او وام ندادند، این وزارتخانه کنار گذاشته شد، ارتباط ما با قیمت‌گذاری خودرو قطع و شورای رقابت نیز مسئول این پروژه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اینکه شورای رقابت چه میزان پول داد و چه آثار زیانباری برای خودروساز داشت را هیچ‌وقت نتوانستیم رسانه‌ای کنیم چرا که باید ضد یک دستگاه دیگر سخن می‌گفتیم که در این صورت به نظر می‌رسید با آن دستگاه رقابت داریم.

غضنفری گفت: متاسفانه دیدگاه کارشناسی زمین گذاشته، نظرات دیگر برگزیده شد و آنهم مبتنی بر این موضوع بود که فورا قیمت خودرو ارزان خواهد شد و 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما ما مطمئن بودیم که هرگز نمی‌توانند چنین کاری را بکنند.

وی توضیح داد: درشرایطی که نرخ ارز بالا می‌رود و آثار آن در تمامی کالاها واضح است از سویی بالا رفتن شاخص بورس را جشن می‌گیریم اما در همین حال با آوردن فشار به خودروساز می‌گوییم که نباید قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این موضوعات کاملا در تضاد یکدیگر هستند و جواب نمی‌دهد، چرا که مگر می‌شود همه نرخ‌ها متاثر از ارز بالا رود اما قیمت خودرو کاهش یابد؟

وی افزود: در حال حاضر مشاهده می‌کنید که هیچ شرایط بهتر نشده ما از اول هم مخالف این وضعیت بودیم و در حال حاضر نیز می‌گوییم باید به خودروساز کمک کنیم تا تولیدات خود را افزایش دهد، دست از فشارهای بی‌معنا و بدون پشتوانه منطقی برداریم چرا که به زور نمی‌توان قیمت خودرو را کاهش داد.

به گزارش شاتا، غضنفری تاکید کرد: در زمانی که قیمت قطعات، لاستیک، آهن، فولاد و مس به عنوان اقلام مورد استفاده در تولید خودرو افزایش پیدا می‌کند آنها هم به این موضوع اذعان دارند، بورس با نشان دادن شاخص‌ها و روند افزایشی خود را جلو می‌برد چگونه باید خودروساز قیمت خود را پایین بیاورد ؟ آیا منطقی پشت سر این نگاه است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۵ ۰۸:۲۰

قيمت ها رو نمي خواد پايين بياريد، تعرفه رو حدود 10 درصد قرار دهند نمي خواد هيچ زحمتي بکشند

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۵ ۲۲:۵۰

سئول من اينه چرا بايد تاوان تحريم و گروني رو فقط مردم ضعيف جامعه پس بدن چرا نبايد تو بحث قيمت خودرو يه مقداري هم دولت و خودرو سازها فشار تحمل کنند بدترين ماشين هاي دنيا را به قيمت بالاي 20 ميليون به مردم مي فروشند بعدشم ميگن داريم ضرر ميديم نخير خودرو 8 ميليوني رو ميدين 18 ميليون هنوزم راضي نشدين و دنبال بهانه براي افزايش قيمت هستيد بار تحريم و گروني و سختي فقط رو دوش مستضعفينه مستضعف انقلاب کرد بعدشم رفت جنگ دشمن بعثي و حالا هم جز خدا کسي رو نداره والله از خشم خدا بترسيد و کمي هم از توقعات مادي خودتون کم کنيد به فکر رفاه اين مردم خوب باشيد.