• شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92040803936

صدری افشار پاسخ می‌دهد

چرا مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند؟

چرا مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند؟

غلامحسین صدری افشار معتقد است که مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند، چون میان نهادهای دیگر با فرهنگستان هماهنگی وجود ندارد و تلاشی برای فرهنگ‌سازی این واژه‌ها انجام نشده است.

غلامحسین صدری افشار معتقد است که مردم در مقابل واژه‎های فرهنگستان مقاومت می‎کنند، چون میان نهادهای دیگر با فرهنگستان هماهنگی وجود ندارد و تلاشی برای فرهنگ‌سازی این واژه‌ها انجام نشده است.

این فرهنگنامه‌نویس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه چرا مردم نسبت به واژه‌هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برابر واژه‌های بیگانه انتخاب می‌کند، نوعی احساس منفی و مخالفت دارند، گفت‌: همیشه در مردم یک لختی فکری وجود دارد و هر چیز تازه‌ای در ابتدا اسباب تمسخر و تعجب آن‌ها می‌شود و این در همه زمینه‌ها چون سینما،‌ رادیو و تلویزیون وجود دارد و عجیب هم نیست. فرهنگستان اول هم وقتی واژه‌هایی چون شهربانی‌، شهرداری‌، دادگستری و دو زیستان را ایجاد کرد - که واژه‌های بسیار زیبایی هم هستند‌ - اسباب مسخره بسیاری شد. خودرو و ترابری هم که از سوی فرهنگستان دوم ایجاد شد، همین وضعیت را داشت تا این‌که این واژه‌ها جا افتادند و طبیعی و معمولی شدند.

او در ادامه عنوان کرد: وقتی واژه‌های تازه‌ای ایجاد می‌شود، این مخالفت از سوی مردم نسبت به این واژه‌ها وجود دارد. از سوی دیگر فرهنگستان اکنون بیش‌تر واژه‌های علوم و فنون را معادل‌سازی می‌کند و چون این واژه‌ها تخصصی هستند، ممکن است برای مردم بیش‌تر عجیب به نظر برسد.

این فرهنگ‌نویس با اشاره به شکافی که میان فرهنگستان و دیگر نهادهای دولتی وجود دارد، گفت: مخالفت مردم با این واژه‌ها با فرهنگ‌سازی از بین می‌رود. اما این خان خانی دستگاه‌های دولتی در کشور و این‌که کار همدیگر را قبول ندارند، از این فرهنگ‌سازی جلوگیری کرده است. اگر این واژه‌ها در رادیو و تلویزیون و مطبوعات و رسانه‌ها استفاده شده بود تا الآن جا افتاده بود. در زمان رضا شاه اول هم این مقاومت‌ها در برابر واژ‌ه‌ها وجود داشت، اما وقتی همه دستگاه‌های دولتی از ترس رضا شاه این واژه‌ها را استفاده می‌کردند، معادل‌ها جا افتاد. فرهنگستان هم تنها می‌تواند واژه‌سازی کند، اما آموزش و پرورش ما راه خودش را می‌رود و از این واژه‌ها در کتاب‌های درسی استفاده نمی‌کند. یا باید نهادهای دولتی با فرهنگستان همکاری کنند و یا فرهنگستان باید تعطیل شود.

این استاد پیشکسوت در ارزیابی خود از کار فرهنگستان در حوزه واژه‌گزینی گفت: فرهنگستان کمی دیر جنبیده و اساس را رها کرده و به جزییات چسبیده است و به جای این‌که ریشه‌یی معادل‌سازی کند‌، می‌خواهد برای تک تک واژه‌ها معادل بگذارد. البته فرهنگستان اخیرا متوجه شده و این روند را دارد اصلاح می‌کند. مشکل فرهنگستان اکنون این است که به جزییات چسبیده است. باید بگوید مقابل این پیشوند و پسوند چه معادلی بگذاریم. اگر این‌گونه باشد، واژه‌سازی ریشه‌یی می‌شود. وقتی این چارچوب‌ها ایجاد شود، مترجمان ما هم می‌توانند براساس این چارچوب‌ها ترجمه کنند و از خودشان معادل ایجاد نکنند. این‌گونه کار اساسی انجام می‌شود و اگر فرهنگستان این مسأله را حل کند، کار بزرگی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۸ ۰۹:۵۶

خيلي بامزه است واقعا! ماشالله همه ي اين آقايان مي آيند و فقط به همان تعداد خيلي خيلي اندک از معادل هايي استناد مي کنند که فرهنگستان اول و دوم توانسته اند در عرض هفتاد سال درست کنند و مورد قبول واقع شود. پس تکليف آن هزارها واژه اي که آن دو تا فرهنگستان ساختند و فراموش شد و فرهنگستان فعلي مي سازد و بدون شک فراموش خواهد شد چه مي شود؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۸ ۱۴:۵۸

ايسنا! چند روزيه با اين خبرا بين علما اختلاف انداختي!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۹ ۰۰:۱۰

آخه مثلا ما بعد از يه عمري به جاي "چيپس" بگيم "برگک " ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!! خب بعضي از اين معادلهاي فارسي خيلي سخت هستند و در دهان مردم نمي چرخند .