• چهارشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 92040503027
  • خبرنگار : 71089

در گفت‌وگو با ایسنا

فلاحت‌پیشه: استقبال از انتقال قدرت در قطر نشان از برخورد دوگانه غرب با مقوله دمکراسی دارد

فلاحت‌پیشه: استقبال از انتقال قدرت در قطر نشان از برخورد دوگانه غرب با مقوله دمکراسی دارد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رفتار دو گانه غرب در برابر تحولات منطقه گفت: دموکراسی در راستای منافع اقتصادی و سیاسی قدرت‌های غربی تعریف می‌شود.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رفتار دو گانه غرب در برابر تحولات منطقه گفت: دموکراسی در راستای منافع اقتصادی و سیاسی قدرت‌های غربی تعریف می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتقال قدرت از امیر قطر به پسرش گفت: قطری‌ها به نوعی متفاوت از کشورهای محافظه‌کار عرب انتقال قدرت را انجام دادند. معمولا در کشورهای عربی بعد از فوت امیر جایگزین مشخص می‌شود که در قطر به شکل دیگری انجام گرفت اما این مساله به معنای دموکراتیک شدن قطر نیست و هنوز دموکراسی و مشروعیت سیاسی حکومت این کشور زیر سوال است.

او ادامه داد: یکی از دلایل انتقال قدرت در زمان حیات امیر به پسرش این است که شاه قطر مطمئن نبود که پس از مرگش شرایط انتقال قدرت به ولیعهد به خوبی صورت گیرد زیرا خود او نیز با کودتا بر سر قدرت آمده بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست خارجی قطر در منطقه گفت: قطر هم‌چون کشورهای مصر، ترکیه و عربستان بدون تجربه وارد برخی تحولات منطقه‌یی مانند سوریه شد که این مساله باعث شد که تحولات به دل نظام‌های این کشورها مانند قطر باز گردد و همین مساله باعث بروز ترس در داخل دستگاه سیاست خارجی این کشور شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسل جوان سیاست‌مداران قطر گفت: این سیاستمداران نگاه واقع‌گرایانه‌تری نسبت به تحولات منطقه دارند البته این نسل جوان بیش‌تر دانش‌آموخته‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکا هستند و ممکن است رویکرد غرب را در منطقه دنبال کنند اما به طور کلی ممکن است این سیاست‌مداران باعث ایجاد یک جریان واقع‌گرایانه‌تری نسبت به تحولات منطقه شوند.

او درباره برخورد دوگانه غرب نسبت به انتقال قدرت در قطر گفت: ثروت برخی کشورهای عربی مانند قطر و هم‌سویی این کشورها با سیاست‌های غرب باعث شده است که این کشورها مستثنی از روند دموکراتیک در دیدگاه‌ کشورهای غربی شوند. در این باره سوال جدی وجود دارد زیرا از یک سو وقتی در ایران انتخابات با حضور حداکثر مردم برگزار می‌شود باز هم غرب به مجادله با ایران بر می‌خیزند اما از سوی دیگر انتقال سنتی قدرت در قطر مورد اقبال غرب قرار می‌گیرد؛ این نشان از برخورد دوگانه غرب از تحولات منطقه‌یی است و مقوله‌هایی مانند دموکراسی در راستای منافع این قدرت‌های غربی تعریف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha