• چهارشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92040502702
  • خبرنگار : 71457

استقبال بین‌المللی از انتقال قدرت در قطر

استقبال بین‌المللی از انتقال قدرت در قطر

به دنبال اینکه ولیعهد قطر از جانب پدرش به عنوان امیر جدید این کشور تعیین شد، محافل بین‌المللی و عربی از این انتخاب استقبال کرده و به امیر جدید قطر تبریک گفتند.

به دنبال اینکه ولیعهد قطر از جانب پدرش به عنوان امیر جدید این کشور تعیین شد، محافل بین‌المللی و عربی از این انتخاب استقبال کرده و به امیر جدید قطر تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی به دلیل در دست گرفتن قدرت در قطر تبریک گفت و اطمینان خود را نسبت به اینکه تمیم راه پدرش را در خدمت به مردم قطر و تحکیم روابط میان دوحه و ریاض ادامه دهد، اعلام کرد.

سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان نیز به امیر جدید قطر پیام تبریک فرستاد.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز که روز سه‌شنبه در راس هیاتی عالی رتبه به دوحه رفته بود، به امیر جدید قطر تبریک و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات نیز به امیر جدید قطر صمیمانه تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم، معاون نخست‌وزیر و حاکم دبی در پیامی مشابه به امیر قطر تبریک گفت.

آل نهیان با تاکید بر عمق روابط برادری میان دو کشور اعلام کرد که خواهان گسترش و تقویت روابط میان امارات و قطر است.

سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان نیز به امیر جدید قطر تبریک و برای وی آرزوی موفقیت و پیروزی کرد.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین با استقبال از انتقال قدرت در قطر از تلاش‌های حمد بن خلیفه آل ثانی جهت شکوفایی قطر قدردانی کرد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز اعلام کرد که اطمینان دارد تمیم بن حمد راه پیشرفت و سازندگی قطر را در پیش می‌گیرد.

وی در پیامی تاکید کرد که خواهان ادامه هماهنگی و رایزنی با قطر در خصوص مسائل گوناگون منطقه و کشورهای عربی است تا از این طریق همکاری مشترک کشورهای عربی تقویت شود و توانایی‌هایشان جهت مقابله با چالش‌های موجود افزایش یابد.

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز اظهار کرد که اطمینان دارد "تمیم راه پدرش را به ویژه در راستای تقویت روابط برجسته میان قاهره و دوحه ادامه می‌دهد".

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز کنار رفتن حمد بن خلیفه آل ثانی را یک "اقدام تاریخی" برشمرد و برای امیر جدید قطر آرزوی موفقیت و برای کشورش آرزوی پیشرفت و شکوفایی کرد.

محمود عباس تاکید کرد که اطمینان دارد "کشور قطر با رهبری امیر جدید راهش را در حمایت از مردم فلسطین و تقویت روابط میان مردم و کشور فلسطین و قطر ادامه می‌دهد.

در همین راستا، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اقدام حمد بن خلیفه آل ثانی را در انتقال قدرت به تمیم بن حمد آل ثانی "اقدامی شجاعانه و بی‌سابقه" توصیف کرد و گفت: در اوج بحران‌ها و چالش‌هایی که کشورهای عربی با آن مواجه هستند، این اقدام امیر قطر نمونه و الگویی برای انتقال آسان قدرت است.

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز از انتخاب تمیم بن حمد به عنوان امیر جدید قطر استقبال کرده و این اقدام را "گامی جسورانه برشمرد که صفحه جدیدی را در راه این کشور باز می‌کند".

در محافل بین‌المللی، وزارت خارجه ایران انتقال قدرت از حمد بن خلیفه آل ثانی را به پسرش اقدامی مهم برای ایران برشمرد و اعلام کرد: هر اقدامی که به ثبات قطر و کشورهای منطقه بینجامد، به نفع ثبات و امنیت منطقه نیز خواهد بود.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که کشورش در تلاش است همکاری خود را با تمیم بن حمد آل ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: دوست دارم که از حمد بن خلیفه آل ثانی به دلیل حمایت و رابطه دوستانه‌ای که قطر در هنگام رهبری وی با انگلیس داشت، قدردانی کنم.

ویلیام هیگ خاطرنشان کرد: رابطه ما با قطر از هر زمان دیگری گسترده‌تر است و انگلیس امیدوارتر که در زمان قدرت تمیم بن حمد آل ثانی این روابط گسترده‌تر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha