• دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92040301239
  • خبرنگار : 71191

مدیر پیشین کاخ گلستان:

مدیریت و استانداردسازی در کاخ گلستان باید در اولویت باشد

مدیریت و استانداردسازی در کاخ گلستان باید در اولویت باشد

مسعود شریفی گفت: با جهانی شدن کاخ گلستان،‌ حالا باید تدوین برنامه‌ی مدیریت،‌ استانداردسازی و تأمین اعتبار مناسب برای این مجموعه، در اولویت قرار گیرد.

مسعود شریفی گفت: با جهانی شدن کاخ گلستان،‌ حالا باید تدوین برنامه‌ی مدیریت،‌ استانداردسازی و تأمین اعتبار مناسب برای این مجموعه، در اولویت قرار گیرد.

مدیر پیشین مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی کاخ گلستان که از سال 89 تا اواخر سال 91 مدیریت این مجموعه را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اقداماتی که در مدت دو سال برای تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی کاخ گلستان انجام شد، ادامه داد: وقتی به کاخ گلستان وارد شدم، این مجموعه مظلوم واقع شده بود و مشکلات اساسی در خود مجموعه و در محیط اطراف آن وجود داشت. این مشکلات شرایط را برای تهیه‌ی پرونده‌ی جهانی کاخ گلستان سخت‌تر کرده بود، اما با کمک همه‌ی اهالی میراث فرهنگی توانستیم شرایط سخت را آسان کنیم.

وی اظهار کرد: در آن زمان، مرمت مجموعه‌ی کاخ گلستان با نظارت کارشناسان یونسکو و سازمان میراث فرهنگی، در بدترین شرایط مانند تحریم‌ها و تورم و حتا نبود اعتبار انجام شد. همچنین یک شرکت از بخش خصوصی حاضر شد بدون گرفتن هیچ پولی و به‌صورت اعتباری، مرمت کاخ گلستان را انجام دهد.

او با اشاره به حمایت‌هایی که شهرداری و شورای شهر تهران برای آماده‌ کردن زمینه‌ی ثبت جهانی کاخ گلستان کردند، گفت:‌ شهرداری تهران حدود 10میلیارد تومان برای سنگ‌فرش کردن،‌ آزادسازی محوطه‌ی ورودی کاخ گلستان از روبه‌روی در اصلی تا خیابان سبزه‌میدان و خیابان داور و ایجاد برخی زیرساخت‌ها با هدف آزادسازی بخش زیادی از حریم کاخ گلستان در مجموعه هزینه کرد. همچنین بیش از 5 / 1 میلیارد تومان نیز مجموعه‌ی کاخ گلستان به‌صورت اعتباری برای انجام کارهای مورد نیاز اختصاص داد.

وی ایجاد یک مدیریت جدید در کاخ گلستان را که بتواند استانداردهای موجود در کاخ، توسعه‌ی استانداردها و چشم‌انداز حریم کاخ را در نظر داشته باشد، از جمله اقدامات اولویت‌داری دانست که باید در این مجموعه‌ی جهانی در نظر گرفته شود و اظهار کرد: در کاخ گلستان، دومین آلبوم‌خانه‌ی سلطنتی دنیا، سومین گنجینه‌ی هنری جهان و همچنین یکی از مراکز بزرگ اسناد تاریخی قرار دارد که باید به بهترین شکل به دنیا معرفی شوند.

شریفی با تأکید بر این‌که کاخ گلستان می‌تواند در جذب گردشگر بسیار اثرگذار باشد، گفت: از امروز باید به‌گونه‌ای دیگر به این مجموعه نگاه شود. نگاه‌ها باید به سمت تدوین مدیریت،‌ استانداردسازی و تأمین اعتبار مناسب برای کاخ گلستان باشد.

او تفاوت کاخ گلستان با دیگر کاخ‌های ایران و حتی برخی کاخ‌ها در دنیا را فقط در عمارت تاریخی‌اش ندانست و افزود: کاخ گلستان گنجینه‌ی بسیار گران‌بهایی است که آن را از دیگر کاخ‌ - موزه‌ها متمایز می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بعد از 30 سال، حدود دو سال پیش، یک مطالعه‌ی کامل حقوقی توسط اداره‌ کل حقوقی کاخ گلستان روی محوطه‌ی اطراف این مجموعه‌ی جهانی انجام و اطلاعات در این زمینه به‌روز شد، اضافه کرد: با تکمیل شدن مطالعات، پرونده‌ی املاک کاخ گلستان به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - حسن موسوی - داده شد تا اقدامات لازم برای برگرداندن همه‌ی فضاهای متعلق به این مجموعه انجام شود. هرچند هنوز کار آزادسازی‌ مغاره‌های قرارگرفته در محوطه‌ی پشت کاخ انجام نشده است که باید پس از به تفاهم رسیدن با مغازه‌داران انجام شود.

خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا در تماسی با رییس جدید کاخ گلستان، دیدگاه او را دربا‌ره‌ی ثبت جهانی این مجموعه و اولویت‌هایی که از این به بعد باید برای آن در نظر گرفت، جویا شود، اما زینب فیروزی گفت که دست‌ کم تا دو روز دیگر، نمی‌تواند گفت‌وگویی انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha