• چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92032918259
  • خبرنگار : 71402

کنفرانس خبری مشترک رهبران آمریکا و آلمان در برلین

کنفرانس خبری مشترک رهبران آمریکا و آلمان در برلین

صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترکی به مسائل مهم جهان از جمله بحران سوریه، روند صلح خاورمیانه، زندان گوانتانامو، جاسوسی‌های اینترنتی و دیگر مسائل مهم روز پرداختند.

صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترکی به مسائل مهم جهان از جمله بحران سوریه، روند صلح خاورمیانه، زندان گوانتانامو، جاسوسی‌های اینترنتی و دیگر مسائل مهم روز پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی بی.بی.سی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که در مذاکرات دوجانبه خود با باراک اوباما در خصوص مسائل بسیاری از جمله افغانستان، ایران، خاورمیانه، روند صلح و سوریه گفت‌وگو کرده است.

جاسوسی‌های اینترنتی

وی با ابراز نگرانی در خصوص اقدامات نظارتی آمریکا بر اینترنت گفت که به "تبادل اطلاعات" با واشنگتن ادامه خواهد داد تا "احساس امنیت" بار دیگر در مردم ایجاد شود.

مرکل گفت: کنترل دولت بر ارتباطات اینترنتی باید در محدوده مناسبی باقی بماند نباید پای را فراتر از آن گذاشت.

اوباما نیز در خصوص اقدامات دستگاه امنیتی آمریکا و نیز اتهاماتی که در خصوص استراق سمع به این دستگاه وارد است، گفت: هنگام روی کار آمدن من سیستم امنیتی آمریکا نواقصی داشت اما اکنون توازن به این عرصه بازگشته است. ما هرگز به مکالمات تلفنی شهروندان گوش نمی‌دهیم و در صورتی که تماسی مشکوک ردیابی شود، از طریق دادگاه فدرال برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص آن تماس اقدام می‌شود.

اوباما ادامه داد: ایمیل‌ها و پیام‌های شخصی هیچ کس در آمریکا ردگیری نمی‌شود و واشنگتن به حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارد اما نباید از ایمیل‌ها و پیام‌های مشکوک غافل شد و به همین دلیل ما از طریق دستگاه قضایی سعی در مشخص کردن محتویات این گونه پیام‌های مشکوک داریم و از همین طریق نیز توانسته‌ایم ده‌ها نقشه را خنثی و جان شهروندان زیادی را نجات دهیم.

افغانستان

آنگلا مرکل همچنین در خصوص مسائل خارجی و افغانستان عنوان داشت: واگذاری مسئولیت‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان گام مثبتی بود که حاصل تلاش متحدان افغانستان محسوب می‌شود. با این حال مقابله با چالش‌های این کشور همچنان ادامه دارد و ما در کار آنها هستیم.

روند صلح خاورمیانه

صدراعظم آلمان در خصوص اقدامات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص روند صلح اسرائیل و فلسطین گفت: اقدامات کری فرصت خوبی برای احیای مذاکرات دوجانبه میان فلسطینیان و اسرائیل است. منطقه به صلح نیاز دارد و ادامه همکاری‌ها در این خصوص لازم است.

وی در ادامه کنفرانس خبری خود با اوباما، مذاکرات خود را با رهبر آمریکا "مثبت" ارزیابی کرده و به ادامه همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد.

روابط آمریکا - اروپا

در ادامه این کنفرانس خبری، باراک اوباما با تشکر از مهمان‌نوازی مردم آلمان از ارتقای روابط دوجانبه میان واشنگتن و برلین سخن گفت.

باراک اوباما تاکید کرد که "سنگ بنای امنیت آمریکا بر روابط با اروپا استوار است" و همکاری‌ها با اروپا همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در خصوص مسائل اقتصادی از آلمان به عنوان "بزرگترین شریک تجاری" کشورش یاد کرد و عنوان داشت که کارهای بیشتری باید انجام شود.

اوباما گفت: با وجود پیشرفت‌های آلمان، آمریکا نگران رشد اقتصادی این کشور است. اروپا به تازگی رکود را پشت سر گذاشته است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تقویت اقتصاد باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: آلمان برای ما بیش از یک متحد ناتو است و همکاری‌های این کشور در افغانستان موجب برقراری امنیت شده است. آلمان سومین کشوری است که بیشترین تعداد نیروها در افغانستان را دارد.

اوباما افزود: فداکاری‌های نیروهای خارجی در افغانستان باعث شده است تا این کشور بر روی پای خود بایستد. ما در گفتگو با حامد کرزای در خصوص اینکه نیروهای امنیتی افغان به زودی مسئولیت‌های امنیتی را بر عهده می‌گیرند، گفت‌وگو کردیم.

مذاکرات احتمالی آمریکا با طالبان

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در خصوص شبه‌نظامیان طالبان و گشایش دفتر این شبه‌نظامیان در دوحه قطر عنوان داشت: ما با روند دشواری روبرو هستیم. این کار ساده نخواهد بود و سرانجام مذاکرات افغان - افغان برای تعیین سرنوشت افغانستان باید انجام شود.

کنفرانس خبری مشترک اوباما و مرکل در برلین

اوباما در ادامه گفت: ما با کرزای مذاکرات زیادی داشتیم و طالبان نیز اخیرا دفتری در قطر برای مذاکره باز کرده است اما ما نگرانی‌هایی داریم در مورد اینکه طالبان چه روشی را برای مذاکرات در پیش خواهد گرفت. در افغانستان دهه‌ها جنگ و درگیری بوده و یقینا پایان دادن به آن آسان نخواهد بود.

وی افزود: آمریکا معتقد است که پس از 2014 نیز باید به آموزش نیروهای افغان ادامه دهیم اما در صورتی که جنگ و درگیری پس از 2014 نیز ادامه یابد این نیروهای افغان خواهند بود که باید آن را اداره کنند اما ما خواهان این هستیم که کرزای راه صلح فراگیر در افغانستان را در پیش بگیرد.

گوانتانامو

رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص زندان گوانتانامو و تعطیل نشدن آن تاکنون نیز گفت: من هنوز برای تعطیلی گوانتانامو مصمم هستم. آن گونه که فکر می‌کردم تعطیلی این زندان ‌آسان نبود چرا که با مقاومتی شدیدی از سوی کنگره مواجه شدم اما باید بگویم که در روزهای آینده تلاش‌هایم را در این زمینه افزایش خواهم داد.

اوباما تاکید کرد که برای تعطیلی زندان گوانتانامو منتظر اجازه کنگره ‌آمریکا است.

سوریه

این مقام آمریکایی همچنین در خصوص تحولات سوریه گفت که با متحدان خود به توافقی در خصوص این کشور دست یافته‌ است.

اوباما گفت: ما همچنان بر حل بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی تاکید داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ماهیت سلاح‌هایی که آمریکا قرار است در اختیار مخالفان سوری قرار دهد، گفت: نمی‌توانم در مورد برنامه‌های واشنگتن در خصوص سوریه توضیحی بدهم اما سیاست ما درباره سوریه مشخص است و آن اینکه از ابتدا برای توقف خشونت‌ها و عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی تلاش کردیم و بهترین راه برای آن آغاز مرحله انتقالی با استفاده از دولتی با اختیارات کامل است.

اوباما در ادامه گفت: معتقدیم بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) مشروعیت خود را از دست داده است چرا که راه جنگ با ملت خود را در پیش گرفت و این چیزی است که در کنفرانس گروه 8 با هم‌پیمانان خود از جمله روسیه درباره آن مذاکره کردیم.

اوباما در پایان تاکید کرد که واشنگتن خواهان قدرت گرفتن مخالفان سوری است اما در مقابل می‌کوشد تا از قوی‌تر شدن افراطگرایان در سوریه جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha