لاله اسکندری با انتقاد از عملکرد تلویزیون برای مقابله با سریالهای ماهوارهیی و استقبال مردم از این برنامهها، گفت: متاسفانه تلویزیون حتی برای محصولات خودش هم حاضر نیست تبلیغات کند و نگاه دمدستی و سهلانگارانه به محصولاتش دارد.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: به نظر میرسد تلویزیون نسبت به محصولات خودش بیاهمیت است؛ در این شرایط به جرأت میتوانم بگویم 95 درصد از خانوادههای ایرانی درگیر سریالهای ماهواره هستند و ما باید نگران باشیم؛ چرا که با این اتفاق قطعا تاثیرات منفی بر فرهنگ ما خواهند گذاشت.
*** وظیفه تلویزیون این است که فضا را برای دستاندرکاران بازتر کند
وی تاکید کرد: وظیفهی تلویزیون این است که فضا را برای دستاندرکاران بازتر کند تا اعتماد از دسترفته را بازگرداند و در نهایت مردم را پای برنامههای خودش بنشاند.
اسکندری گفت: اگر محصولاتمان را به گونهای در تلویزیون تبلیغ کنیم که مردم جذب آنها شوند، شاید در چنین شرایطی که خیلی بیننده وجود ندارد، سریالهایی باشند که بتوانند موفق شوند؛ به عنوان مثال من اخیرا شنیدم که سریال «زمانه»ی آقای فتحی توانست موفق عمل کند. علاوه بر تبلیغات باید گفت که تلویزیون کیفیت آثارش را بالا ببرد تا مردم را جذب خود کند. تلویزیون باید به گونهای کیفیت آثارش را بالا ببرد که بتواند رقابتی را ایجاد کند.
*** با تبلیغ سریالها میتوانیم بینندگان را به آنتن برگردانیم
او اضافه کرد: با تبلیغ دیگر سریالهای ماه رمضان و عید نوروز که معمولا با اقبال عمومی روبهرو میشوند، میتوانیم بیننده را به آنتن خودمان برگردانیم به شرطی که تلویزیون کمی دست دستاندرکاران را بازتر بگذارد و بحث تبلیغات را فراموش نکند.
وی خاطرنشان کرد: تلویزیون برای محصولات خودش که برایشان هزینه صرف کرده است تبلیغ نمیکند و همین اتفاق موجب میشود تا مردم از تلویزیون فاصله بگیرند.
این بازیگر در ادامه گفتوگوی خود خاطرنشان کرد: در زمینه تبلیغ سریالها از سوی تلویزیون میخواهم خودم را مثال بزنم؛ در یک کاری سه سال پیش بازی کردم ولی همان پروژه متوقف شد و دیدیم که به شکل نیمه کاره، با حذف بسیاری از صحنهها به روی آنتن رفت. حتی تلویزیون برای همان کار هم حاضر نشد تبلیغ کند.
*** در گزارشهای مردمی انتخابات به سراغ افراد خنثیتر میروند
وی درباره کلیشهیی شدن سوالهای انتخاباتی در گزارشهای مردمی و لزوم استفاده از رویکردهای جدید، اینگونه بیان کرد: به نظر من خیلی از افراد به سوالات کلیشهیی که مربوط به انتخابات میشود، پاسخهای خوبی میدهند ولی در چنین شرایطی خبرنگاران معمولا به سراغ افرادی میروند که پاسخهایشان کلیشهیی است وگرنه زمانی که پای صندوقهای رأی میرویم همه نوع قشر را در آنجا میبینیم؛ این در حالی است که خبرنگاران جذب افرادی میشوند که فکر میکنند کمی خنثیتر هستند و در مقابل خیلی از اتفاقات هم فیلتر میشود و صحبتهای برخی از افراد پخش نمیشود، بنابراین مردم همیشه کلیشهیی حرف نمیزنند.
*** ای کاش آزادی نسبی در صداوسیما فقط مختص انتخابات نباشد
همچنین او با بیان اینکه ای کاش فضای آزادی نسبی در رسانه همیشگی باشد، تاکید کرد: ما در دورهی قبل از انتخابات یک آزادی نسبی در رسانه داشتیم و این سری هم همین اتفاق افتاد و خط قرمزهایی که طی این چند سال وجود داشت و امکان نداشت راجع به شخصیتهای سیاسی صحبت کرد و حتی تصویر و سخنرانی آنها را پخش کرد، هفته آخر انتخابات برداشته شد. ای کاش این فضاها همیشگی باشد نه اینکه فقط نزدیک به انتخابات این اتفاقات رخ دهد. اگر این مسائل همیشگی باشد آشتی مردم با تلویزیون پدید میآید و قطعا هم میتواند موثر باشد.
اسکندری در پایان با اشاره به برگزاری مناظرههای امسال میان نامزدهای ریاست جمهوری و همچنین عملکرد تلویزیون در بخش پوشش اخبار انتخاباتی به ایسنا گفت: هر چند که در برگزاری مناظرهها در بخش اجرا انتقاداتی وارد شد ولی به نظر من نسبت به دوره قبل تساوی و حقوق قائل شده میان نامزدهای ریاست جمهوری خیلی خوب بود.
***مناظره سوم بسیاری از مردمی که نسبت به انتخابات بیتفاوت بودند را پای صندوقهای رای کشاند
وی افزود: از لحاظ ساختاری هم مناظره سوم نظر خیلی از مردمی که نسبت به انتخابات بیتفاوت بودند را تغییر کرد و موجب شد تا مردم بیشتری پای صندوقهای رای بروند و در نهایت دیدیم که اکثریت وارد میدان شدند. در کل عملکرد تلویزیون در بخش پوشش اخبار انتخاباتی و همچنین گزارش لحظه به لحظه شمارش آرا خوب بود به ویژه که از سوی شورای نگهبان گفته شده بود که دقت را فدای سرعت نمیکنند، این اتفاق اعتماد را در مردم برانگیخت و دیگر نگرانی وجود نداشت.
انتهای پیام
نظرات