در حالی فردا قرار است در کلیه جایگاههای سوخت تهران بنزین یورو 4 توزیع شود که تاکنون این نوع بنزین در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران برای توزیع قرار نگرفته است و از سوی دیگر جایگاهداران از این برنامه اعلام بی خبری میکنند.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته گذشته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد وزارت نفت متعهد شده است که تا 25 خردادماه در تمام جایگاههای تهران بنزین با استاندارد یورو 4 عرضه کند.
در حالی که تنها یک روز به مهلت تعیین شده باقی مانده است، جایگاهداران سوخت تهرانی از توزیع این نوع سوخت ابراز بی اطلاعی میکنند.
این درحالیست که اعلام شده بود که طبق جدیدترین برنامه زمانبندی تعریف شده در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در دهه سوم خردادماه عرضه بنزین یورو4 در جایگاههای تهران آغاز خواهد شد.
پیش از این نیز مصطفی کشکولی- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران- از توزیع بنزین با استانداردهای روز جهان در کلیه جایگاههای عرضه سوخت پایتخت خبر داده و گفته بود که در خردادماه بنزین یورو4 در تهران توزیع میشود.
به گفته وی همزمان با توزیع بنزین با استانداردهای جهانی در شهر تهران، این نوع بنزین در دو شهر کرج و اراک هم عرضه می شود.
به گزارش ایسنا، هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در کشور تولید میشود که میتوان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم میشود) را که متوسط مصرف روزانه آن که بین 13 تا 14 میلیون لیتر است پوشش داد اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در حال حاضر این نوع بنزین به صورت مخلوط با بنزین معمولی در حال توزیع است.
علیرضا ضیغمی در مورد علت عدم عرضه بنزین یورو 4 و 5 به صورت تفکیک شده توضیح داد که با توجه به این که تولید بنزین یورو 4 و 5 به مقداری که کل مصرف را پوشش بدهد نیست، مجبوریم آن را با بنزین یورو 2 مخلوط کنیم اما قطعا همین شیوه عرضه بنزین با استانداردهای جهانی نیز میِتواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
این در حالیست که بارها از سوی مدیران وزارت نفت اعلام شده است که توزیع بنزین یورو 4 و 5 با اولویت کلان شهرها و در صدر آنها کلان شهر تهران است.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراهم نشدن زیرساختهای جایگاههای سوخت برای عرضه بنزین یورو 4 و 5 به صورت تفکیک شده یکی دیگر از عوامل مخلوط شدن بنزین با کیفیت روز اروپا با بنزین یورو2 است.
البته بیژن حاج محمدرضا - رییس انجمن جایگاهداران عرضه فرآوردههای نفتی – اعلام کرد که طبق دستورالعملها، هماکنون کلیه جایگاهدارانی که توان توزیع سوخت یورو 4 و 5 را دارند، آمادگی عرضه این نوع سوخت را دارند.
وی یادآورشد: برای عرضه این نوع بنزین نیازی به زیر ساخت خاصی نیست. تنها کافی است که یکی از مخزن ذخیره سازی جایگاه سوخت به بنزین یورو 4 و 5 اختصاص یابد.
انتهای پیام
نظرات