• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403072922221
  • خبرنگار : 50598

هدف‌گذاری تولید ۴۴۴ مگاوات انرژی خورشیدی در استان مرکزی

هدف‌گذاری تولید ۴۴۴ مگاوات انرژی خورشیدی در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: پتانسیل تامین انرژی خورشیدی در استان مرکزی ۲۱۶۳ مگاوات است و تولید۴۴۴ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده هدف‌گذاری شده است.

محمود محمودی، ۲۹ مهر در نشست با اصحاب رسانه که با محوریت ضرورت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر انجام شد، اظهار کرد: امسال تابستان سختی را گذراندیم و رکوردهای بی‌سابقه‌ای در زمینه مصرف برق ثبت شد.

وی با بیان اینکه ۳۷ روز پیک مصرف برق در استان داشتیم، تصریح کرد: ۳۷ مرتبه رکورد مصرف برق در استان شکسته شد و بالای ۷۰۰ ساعت پیک مصرف ثبت شد و تا دهم مهرماه ناترازی برق داشتیم. پیک بار در سال گذشته، ۱۰۳۱ مگاوات و نیاز مصرف نیز ۱۴۰۰ مگاوات بوده است.

محمودی با بیان این‌که ۸۲۲ هزار مشترک و ۲۱ هزار کیلومتر طول شبکه توزیع برق در استان مرکزی داریم، اضافه کرد: استان مرکزی از لحاظ مشترکین مولد، رتبه اول را در سطح کشور دارد.

محمودی با اشاره به اصلاح و بهینه سازی شبکه برق روستایی در سال گذشته با مبلغ ۹۰۳ میلیارد ریال گفت: در سال گذشته پروژه‌های توزیع برق ۲۳۲۸ واحد مسکن ملی با اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان و در سال جاری پروژه‌های ۶۳۸۶ واحد با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان اجرایی شد.

وی با اشاره به ناترازی شدید برق در کشور افزود: میانگین رشد مصرف برق در ۱۰ سال گذشته ۵.۷ درصد بوده ولی متاسفانه در سال جاری به ۸.۸ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق در پیک ثبت شد و ۱۳ هزار مگاوات کسری داشتیم. امسال نیز ۸۰ هزار مگاوات مصرف برق پیش‌بینی شده در زمان پیک و ۱۸ هزار مگاوات کسری برق ثبت شد. سال آینده به احتمال زیاد میزان کسری برق به ۲۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به دلایل افزایش ناترازی تولید و مصرف برق گفت: افزایش دمای هوا، رشد مصرف برق، فرسوده شدن نیروگاه‌های موجود، افزایش ناترازی گاز، مصارف جدید و روند توسعه صنعت از جمله عوامل ناترازی برق است.

محمودی با بیان این‌که کمترین خاموشی در کشور را در استان مرکزی داشتیم افزود: دلیل اینکه برق بخش‌ خانگی و تجاری را در استان قطع نکردیم این است که تنها ۱۸ درصد مصرف برق استان مرکزی مربوط به بخش خانگی و تجاری است درحالی‌که فراوانی زیادی در این دو بخش وجود دارد.

وی اضافه کرد: ۹۳ درصد مشترکین بخش خانگی استان مرکزی الگوی مصرف را رعایت کردند که به ۴۵۰ هزار قبض، پاداش تعلق گرفت و قبض ۱۵ درصد مشترکین نیز رایگان شد. متاسفانه هفت درصد مشترکین پرمصرف خانگی، ۲۵ درصد برق خانگی استان را مصرف می‌کنند که در حال نصب کنتور هوشمند برای آنها هستیم و جرایمی را در این خصوص در نظر گرفته‌ایم.

محمودی ادامه داد: از میان مشترکین کم مصرف خانگی استان، دو نفر برنده خودرو شدند، علاوه بر این ۱۰ جایزه صد میلیون تومانی، ۱۱۱ جایزه ۱۰ میلیون تومانی و ۷۴۰ جایزه یک میلیون تومانی تقدیم مشترکین خانگی شد.

محمودی با اشاره به اجرای ۱۲۱ برنامه در ۹ محور در راستای عبور موفق از پیک بار مصرف در تابستان سال جاری گفت: ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان سال آینده اجرایی خواهد شد که شامل پروژه‌های مدیریت مصرف و بهینه سازی، کاهش تلفات انرژی، هوشمندسازی و نصب کنتورهای هوشمند و پروژه‌های تولید در توزیع است.

وی با بیان اینکه ۶۵۹ واحد نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی با ظرفیت ۲۳ مگاوات وجود دارد، افزود: پتانسیل تامین انرژی خورشیدی در استان مرکزی ۲۱۶۳ مگاوات است که ۴۴۴ مگاوات تا پیک تابستان سال آینده هدف‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: سیاست‌های تشویقی برای مشترکین بخش خانگی در راستای استفاده از پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است که از جمله این تشویق‌ها، ۲۰ سال خرید تضمینی برق تولیدی مشترکین است.

وی با بیان اینکه از ۲۰ درصد مشترکین استان مرکزی ۳۵۰ میلیارد تومان طلب داریم گفت: تاکنون ۳۲ دستگاه اجرایی استان مرکزی به میزان یک مگاوات پنل خورشیدی نصب کرده‌اند.

محمودی با بیان اینکه بالای ۴۰۰ هزار مشترک خانگی در استان مرکزی پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی را دارند گفت: مشترکین می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان برای خرید و نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

وی با اشاره به وجود ۵۸۸۰ چاه کشاورزی برق‌دار در استان مرکزی تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای به کمک ابراهیمی، نماینده مردم اراک و استاندار مرکزی منعقد شده تا پنل‌های خورشیدی برای بخش کشاورزی استان مرکزی نصب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha