• دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92032011061

چهارمین نشست نامزد‌های ریاست جمهوری در اتاق بازرگانی

ولایتی: نهاوندیان مشاور اقتصادی من است

ولایتی: نهاوندیان مشاور اقتصادی من است

ولایتی امروز در جمع فعالان اقتصادی گفت: من گروه مشاور اقتصادی از اتاق بازرگانی انتخاب کرده‌ام و نهاوندیان سرپرست این گروه است. جلسات متعددی را با ایشان و مشاورانم برگزار کرده و آنان اظهارنظرهایی را درباره‌ مسائل اقتصادی مختلف بیان کرده‌اند.

ولایتی امروز در جمع فعالان اقتصادی گفت: من گروه مشاور اقتصادی از اتاق بازرگانی انتخاب کرده‌ام و نهاوندیان سرپرست این گروه است. جلسات متعددی را با ایشان و مشاورانم برگزار کرده و آنان اظهارنظرهایی را درباره‌ مسائل اقتصادی مختلف بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه نشست‌های اتاق بازرگانی ایران با نامزدهای یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، امروز دوشنبه چهارمین نشست با حضور علی اکبر ولایتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی ایران با تاکید بر این‌که ولایتی چهره دیر‌آشنای نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: وی از سال‌های نخست انقلاب و زمانی که نگاه‌ها به مردم و بخش خصوصی در اقتصاد منعطف نبود، مواضع مشخصی را در این زمینه داشت.

وی ادامه داد: البته همواره در دولت‌ معدود افرادی بودند که به حقوق بخش خصوصی و مردم تاکید می‌کردند.

در ادامه در حالی که نهاوندیان از کاندیداهای مدعو قبلی حاضر در اتاق همواره شش سوال را مطرح کرده بود، وی امروز از ولایتی تنها سه سوال پرسید که به شرح زیر است:

1 - در شرایط امروز اقتصاد کشور یکی از عوامل تاثیر‌گذار مربوط به تحریم‌هاست. تحریم‌ها در چند سال اخیر تشدید یافته و فشارهای فراوانی به فعالان اقتصادی وارد کرده است. مزیت شما نیز آشنایی با مناسبات بین‌المللی است. جامعه اقتصادی کشور نیاز به دیپلماسی راهگشا برای رساندن اقتصاد ایران به جایگاه مناسب بین‌المللی دارد. شما برای دستیابی به این جایگاه با توجه به شرایط جدید چه طرحی دارید؟

2 - یک دولت موفق در عرصه‌ی اقتصاد باید کیفیت مناسبات با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را تعریف کند. برنامه ی شما برای استفاده از بخش خصوصی و مردمی چیست؟

3 - اقتصاد ایران نیاز به یکسری اقدامات فوری نیاز دارد و ما همیشه از برنامه‌ دراز‌مدت و اهداف چشم‌انداز سخن گفته‌ایم. این لحظه‌پردازی‌ها و تصمیمات لحظه‌ای به رویکرد‌های بلند‌مدت تقدم داشت. در دولت شما هماهنگی بین تصمیم‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت چه‌طور خواهد بود؟ آیا در دولت شما به اهدافی که برای پایان چهار سال در نظر گرفته‌اید می‌رسیم؟

اظهارات ولایتی

در ادامه‌ی این نشست علی‌اکبر ولایتی با بیان این که از ابتدای پیروزی انقلاب اختلالی بین روابط دولت و بخش خصوصی و اتاق وجود داشته است، گفت: بعد از اتفاقات مربوط به بنی صدر نگاه حاکم در دولت در حوزه اقتصاد یک نگاه دولتی بوده است و کسی در جلسات هیات دولت جرأت اظهار‌نظر درباره‌ فعالیت اقتصادی بخش خصوصی را نداشت.

وی افزود: به مرور زمان آثار سوء این نوع تفکر خود را نشان داد. پس از تفسیر اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری راهکاری برای توسعه‌ی فعالیت اقتصادی بخش خصوصی تعریف شد ولی رشد مطلوبی نداشت.

او در ادامه با بیان این که کشور ما هیچ زمان از تحریم‌ها بی‌بهره نبود، خاطر نشان کرد: تحریم‌ها توسط کشور‌های غربی به عنوان ابزار سیاسی برای اعمال نظرات خود به کار گرفته شده بود. این درحالی است که هر کشوری که حرفی برای گفتن داشته باشد با سندیکای قدرت جهانی روبه‌رو است.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ما باید دنبال راهکار باشیم. بارها با کشور‌های مختلف برای تهیه نیازمندی‌های جبهه جنگ تحمیلی مذاکره کرده بودیم و توانستیم از یک کشور موشک بخریم. شرایط فعلی سخت‌تر از آن زمان نیست.

ولایتی تصریح کرد: بحث هسته‌ای دستاورد بزرگی برای ماست ولی باید هزینه‌های آن را در صحنه‌ بین‌الملل به حداقل برسانیم. همه کسانی که پشت مذاکرات 5+1 هستند حساسیت‌های یکسان ندارند و آنان که به ما نزدیک‌تر هستند از این‌که بتوانند با ما همکاری کنند، مأیوس شده و به ناظر بی‌طرف تبدیل شده‌اند.

سوالات فعالان بخش خصوصی

در ادامه این نشست 16 تن از فعالان بخش خصوصی خواستار طرح سوال بودند که به دلیل کمبود وقت تنها عده‌ی معدودی سوالات خود را مطرح کردند.

محسن چمن‌آراء، عضو اتاق بازرگانی ایلام گفت: اگر تاکنون تحریم‌ها اثر نداشته دلیل آن اثر‌بخشی مسوولان نبوده است بلکه ما از منابع هزینه کرده‌ایم. برای جلوگیری از این موضوع چه کاری باید انجام دهیم؟

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران نیز بیان کرد: آقای ولایتی برنامه‌های اقتصادی خود را مطرح کنید. اگر شما رای بیاورید چه استفاده مشخصی از بخش خصوصی می‌کنید؟

رضا فرزانه، رییس اتاق بازرگانی کاشان با تاکید بر این‌که فضای کسب و کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، تصریح کرد: در راستای مشکلات موجود با اختلال مواجه شده و نتیجه‌ی آن نیز بیکاری و افزایش معوقات بانکی است. شما برای حل این مشکلات چه برنامه‌ای دارید؟

علی اصغر جمعه‌ای، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز خطاب به ولایتی عنوان کرد: تیم اقتصادی شما ازچه گروهی تشکیل خواهد شد؟

همچنین هوشنگ فاخر، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: افزایش نرخ ارز یک فرصت است به شرطی که تمهیدات لازم برای گروه‌های آسیب‌پذیر اتخاذ شود. واحد‌های کوچک نیازمند تزریق نقدینگی هستند. برنامه‌ی شما برای رسیدگی به این موضوعات چیست؟

قاسم نوده‌فراهانی، رییس شورای اصناف نیز با تاکید بر این‌که من فعال بخش خصوصی نیستم ولی با توجه به این‌که وظیفه دولت تنها باید نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی باشد برنامه شما برای منع کردن دولت از تجارت چیست؟

جمشید عدالتیان، دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران خطاب به ولایتی گفت: چگونه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد به نحوی که بخش تولید نسبت به سایر بخش‌ها جذاب‌تر باشد؟

در ادامه علی‌اکبر ولایتی با تاکید بر این‌که دولت با بخشنامه‌های مختلف دست مردم را بسته است و تنها خود می‌تواند این بند‌ها را باز کند، گفت: تصمیمات سریع بدون برنامه‌ریزی مشکلاتی را به وجود آورده که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر این‌که بیشتر از بقالی، بانک خصوصی در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: این بانک‌ها هر کاری که دلشان می‌خواهد می‌کنند.

او گفت: اشکالات فوری باید با معالجات فوری حل شود. من گروه مشاور اقتصادی از اتاق بازرگانی ایران انتخاب کرده‌ام که آقای نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران این گروه را سرپرستی می‌کند و تاکنون نیز جلسات متعددی با ایشان و این گروه اقتصادی برگزار کرده و اظهار‌نظر‌های آنان را جویا شده‌ام.

در حاشیه...

به گزارش ایسنا، نشست امروز نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور تعداد بیشتری از اعضای اتاق بازرگانی نسبت به سه نشست قبلی برگزار شد.

یحیی آل اسحاق که در سه نشست قبلی با نامزدهای ریاست جمهوری غایب بود امروز در نشست حضور داشت.

محمدنهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که پیش از این شما عنوان کرده بودید که از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نمی‌کنید ولی امروز ولایتی عنوان کرد که شما سرپرست تیم اقتصادی ایشان هستید پاسخ داد: همان توضیحی که قبلا داده‌ام اکتفا می‌کنم. به همان بیانیه‌ای که در اتاق ایران داده‌ایم مراجعه کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۲۰ ۰۹:۵۷

اقاي نهاونديان با موضع گيري شديدشون بعد از فيلم "به كجا چنين شتابان" كه در مورد رشوه‌گيري يك كارمند بانك بود نشان دادند كه 1: اصلا انتقادپذير نيستند 2: اينقدر كه براي بانك ارزش قائل هستند براي مباني ولايت و اسلامي ايران ارزش قائل نيستند چرا كه در هيچ موردي بعد از توهين ديگران موضع‌گيري نكردند 3: آقاي ولايتي با همان سيستم مديريتي قبلي چطور ميخوان اقتصادو دگرگون كنند؟