• شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92031809837

نشست فعالان بخش خصوصی با نامزدهای ریاست جمهوری

غرضی: دولت ضد تورم به وجود می‌آورم/چاپ اسکناس بدون پشتوانه تولید را از بین می‌برد

سومین نشست از سلسله نشست‌های فعالان بخش خصوصی با نامزدهای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

سومین نشست از سلسله نشست‌های فعالان بخش خصوصی با نامزدهای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای نشست امروز شنبه محمود نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که سیدمحمد غرضی با سابقه‌ مدیریت‌های اجرایی متفاوت حضور فعالی در بخش‌های مختلف اجرایی داشته است، گفت: وی در برخی از تشکل‌های اقتصادی حضور موثر داشته لذا این موضوع به ایجاد زبان مشترک و تفاهم با فعالان و تشکل‌های اقتصادی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: غرضی روی مقابله با تورم همواره تاکید جدی می‌کند. همه می دانیم اقتصاد حوزه انتخاب‌های دشوار است ونمی‌شود در آن بیان آرزو کرد.

نهاوندیان با بیان این‌که در عالم واقع و عالم اقتصاد این طور نیست که یکباره به همه اهداف رسید تصریح کرد: لذا ناچار به تعیین اولویت‌ها هستیم وباید مشخص کنیم که در میان دو اولویت کدام یک را بر دیگری ترجیح می دهیم.

رییس اتاق ایران افزود: آقای غرضی باید اعلام کنند که اگر مقابله با تورم اولویت اول ایشان است پس سایر مباحث نظیر سیاست‌های ارزی در کدام اولویت قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست رییس اتاق ایران شش سوال اصلی را از این کاندیدای ریاست جمهوری پرسیده که این سوالات عبارت بودند از:

1- التهابات بازار ارز که این گونه ارزش پول ملی را تحت تاثیر قرار داده است در دولت شما برای آن چگونه تصمیم گیری می‌شود؟ آیا سیاست ارزی در دولت شما به سمت صادرات است یا به بهانه مقابله با تورم به نفع واردات است؟

2- در سیاست پولی که مشکل تامین نقدینگی داریم آیا شما در دولت خود به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اولویت ارجحیت می دهید یا به بهانه کنترل تورم سیاست انقباضی را در پیش می گیرید؟

3- بسیاری از کارخانه‌های ما در حال حاضر پایین‌تر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. شما چه برنامه‌ای دارید که ظرفیت‌های خالی را پر کنید؟

4- در بحث کلان دستگاه‌های مختلف تصمیمات مختلفی می گیرند که گاهی به اتلاف منابع می انجامد. تدبیر شما برای هماهنگ کردن دستگاه‌های اقتصادی چیست؟

5- برنامه شما برای استفاده از اقتصاددانان کشور به چه نحو خواهد بود و رابطه دولت شما با اهل نظر چه رابطه‌ای است؟ آیا در حد تعارف است یا سازوکار واقعی اجرایی در ارتباط بین شما و اقتصاددانان تعریف می شود؟

6- نحوه تعامل دولت شما با فعالان اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی چگونه خواهد بود؟

دولت ضد تورم به وجود می آورم

در ادامه این نشست محمد غرضی با تاکید بر این‌که تغییرات پی در پی نرخ ارز بر تولید آثار منفی داشته است، تصریح کرد: متاسفانه چاپ اسکناس بدون پشتوانه تولید را از بین می‌برد اگر من به همت همه مردم ، فقرا و مستضعفین به جایی برسم بیش از درآمد هزینه نمی‌کنم.

وی با تاکید بر این‌که به نظر من تورم کنترل می شود و من دولت ضد تورم به وجود می آورم خاطرنشان کرد: در غیر این صورت مگر من چقدر عمر دارم و به چه دردی می خورم؟!

این کاندیدای دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که کشور باید به سمتی حرکت کند که در آن تولید به یک سنت حسنه تبدیل شود اظهار کرد: در کشور ما هر روز یک بشکه نفت برای هر نفر ایرانی استفاده می‌شود و این بدین معنی است که ما 1.5 برابر کشور آمریکا انرژی مصرف می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، پس از این پرسش و پاسخی بین فعالان بخش خصوصی و این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که در این روند مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با تاکید بر این‌که غرضی دو وجه دارد یک وجه او اگر مسوولیت اجرایی نداشته بسیار مهربان است و وجه دیگر ایشان در سمت های اجرایی برعکس می‌شود گفت: من کمتر از 30 سال داشتم که بر سر خصوصی سازی پست و تلگراف با شما دعوا داشتم. شما به بهانه جنگ بخش خصوصی را برخلاف قانون تعطیل کرده و من مجبور شدم علیه شما حکم بگیرم.

وی ادامه داد: اگر برگردید همان غرضی قبلی هستید که با بخش خصوصی مخالف بود یا خیر؟

حریری با اشاره به استفاده از دستگاه فاکس در زمان وزارت غرضی در وزارتخانه پست و تلگراف تصریح کرد: ما همه دستگاه‌های فکس را در کشوی کمدهایمان قایم می‌کردیم زیرا علاوه بر پولی که برای خط و دستگاه‌های فکس پرداخت می کردیم باید برای هر فاکسی که ارسال می‌شد نیز مبلغی را پرداخت می‌کردیم.

غرضی در پاسخ به این سوال حریری با بیان این‌که پست طبق قانون انحصاری در اختیار دولت بود خاطرنشان کرد: همواره از زمانی که پست به وجود آمد به خاطر مسائل و مشکلاتی که داشت دولتی می شد و دولت‌ها مجبور بودند که این صنعت را بیمه کنند که اگر محصولی گم می‌شد از آن محل خسارت آن را پرداخت می‌کردند. وقتی وزیر پست و تلگراف و تلفن شدم این قضیه به قوت خود پا برجا بود. مسائل جانبی را می شد به بخش خصوصی واگذار کرد اما اصل کار را خیر.

وی خطاب به حریری با بیان این‌که حکمی که شما گرفتید هیچ وقت اجرایی نشد اظهار کرد: در مورد فاکس دعوای ما با رییس کمیسیون واردات اتاق ایران این بود که من به ایشان می گفتم شما دستگاه فکس را خریده‌اید ولی خط را نخریده‌اید. وقتی شبکه‌های تلفن فکس مال مردم است شما باید پول آن را پرداخت می کردید ولی زیر بار نمی رفتید.

وی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی در مقام دفاع از حقوق سرمایه است و دولت هم در مقام دفاع از عامه مردم حرکت می کند تصریح کرد: در ایران هیچ وقت بخش خصوصی و دولت با هم هماهنگ نبودند.

در ادامه فرزانه، رییس اتاق بازرگانی کاشان با تاکید بر این‌که صحبت‌های شما در مناظره‌های تلویزیونی برخی مسائل را باز کرد بیان کرد: دغدغه شما تورم است. شما برای کنترل تورم و رساندن آن به عدد تک رقمی چه راهبردی دارید؟

غرضی نیز به او پاسخ داد: دهه 30 دهه فرهنگ آمریکایی بود. دولت‌ها قبول می کردند به ازای سامان دادن تولید اصلاحات ارزی انجام دهند. در دهه 40 اصلاحات ارزی باعث شد که جمعیت شهرها به خصوص شهر تهران به سرعت افزایش یابد و دولت‌ها مجبور شدند که در کنار سامان دادن تولید واردات نیز انجام دهند.

نقره کار، دبیر کل اتاق ایران نیز خطاب به این نامزد ریاست جمهوری با بیان این‌که علاوه بر مشکلاتی نظیر تورم، بیکاری، عدم تثبیت نرخ ارز و ... با خالی بودن دستگاه‌ها از نیروهای ارزشمند، فعال،‌ کاردان و با تجربه مواجه هستیم، تصریح کرد: همچنین یک بی اعتمادی و عدم اطمینان مردم در بخش اقتصادی از مسوولین نظام وجود دارد. شما اگر مسوولیت دولت آینده را داشته باشید چطور این مشکلات را برطرف می کنید؟

همچنین زمانی، مشاور مجلس در اتاق ایران خطاب به این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: همین که شما برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده اید جای قدردانی دارد. چه موفق بشوید و چه نشوید.

وی ادامه داد: از مجموع سخنان شما این را درک کرده‌ام که عمده برنامه شما کنترل تورم است و روش شما نیز برای کنترل تورم این است که به اندازه درآمد هزینه کنید.

غرضی نیز در پاسخ به وی با بیان این‌که هیچ کس نمی تواند در اموال مردم دخالت کند جز ولی مومنین تصریح کرد: این که دولت بدهکار باشد بد نیست به شرط این به بدهی خود را بتواند پرداخت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha