• شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 92031809479
  • خبرنگار : 71277

تاثیرات منفی کاهش وزن بیش از 4 درصد بر کشتی‌گیران

تاثیرات منفی کاهش وزن بیش از 4 درصد بر کشتی‌گیران

کشتی‌گیران برای این‌که وزن خود را برای وزن‌کشی به حد لازم برسانند، به‌طور ناگهانی و در مدت کوتاه وزن کم می‌کنند. این روند تاثیرات منفی فیزیکی و روحی_ روانی بر بدن آنها می‌گذارد.

کشتی‌گیران برای این‌که وزن خود را برای وزن‌کشی به حد لازم برسانند، به‌طور ناگهانی و در مدت کوتاه وزن کم می‌کنند. این روند تاثیرات منفی فیزیکی و روحی_ روانی بر بدن آنها می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات جدیدی که در مجله «قدرت و شایسته‌سازی» منتشر شده است نشان می‌دهد که کم‌شدن وزن ناگهانی در کشتی‌گیران بر کارایی روانی آنها تاثیر‌گذار است.

این تحقیقات نشان داده است که کم‌شدن ناگهانی وزن باعث زیاد شدن پریشانی می‌شود. در ورزش‌هایی که نیاز به تصمیم گیری سریع وجود دارد، پریشانی و اضطراب بر کارایی ورزشکاران تاثیرات منفی می‌گذارد.

محققان تاثیرات جسمی و روانی کم‌کردن ناگهانی وزن را بر یک گروه 16 نفره از کشتی‌گیران بررسی کردند. قبل از مسابقه وزن کشتی‌گیران گرفته شد و از نظر روحی دسته‌بندی‌هایی بر روی آنها انجام شد و تست‌های قدرتی از آنها گرفته شد. سپس از آنها خواسته شد تا به اندازه دلخواه وزن کم کنند و از روش‌هایی همچون ورزش، محدود‌کردن دریافت کالری و محدود کردن مصرف مایعات استفاده کردند.

در روز مسابقه نیز این آزمایش‌ها تکرار شد. محققان تغییرات روحی و روانی قبل از مسابقه را بررسی کردند.

کشتی‌گیرانی که کاهش وزن چهار درصد یا بیشتر را تجربه کردند در روز مسابقه اضطراب بیشتری داشتند. این پریشانی برای کسانی که کمتر از چهار درصد وزن بدنشان را کم کردند، اتفاق نیفتاد. با کم‌شدن وزن، تغییری در قدرت بدن ایجاد نشد. کشتی‌گیرانی که تصمیم می‌گیرند مقدار زیادی وزن کم کنند، دچار نزول در کارایی روحی و روانی می‌شوند.

کشتی‌گیران برای این‌که بتوانند به رده‌بندی وزنی خود برسند، سعی می‌کنند در مدت کوتاه وزن کم کنند.

برخلاف توجیه پزشکان، کشتی‌گیران معمولا طی یک یا دو روز این کار را انجام می‌دهند. طبق قوانین NCAA، کشتی‌گیران اجازه دارند هر هفته تا 1.5 درصد از وزن خود را کم کنند. با این وجود، کشتی‌گیران توانایی سریع‌تر وزن کم کردن را دارند.

فاکتورهای دیگری هم چون توانایی هوازی، استقامت، چابکی و سرعت نیز ممکن است تحت تاثیر این قضیه قرار بگیرند. مربیان و پزشکان ورزشی باید مراقب کشتی‌گیران خود باشند تا به‌طور درست و سالم وزن خود را کم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha