• شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92022818684
  • خبرنگار : 71191

با نزدیک شدن زمان برگزاری اجلاس یونسکو

کارشناسان یونسکو به برج جهان‌نما، کاخ گلستان و میمند سر زدند

کارشناسان یونسکو به برج جهان‌نما، کاخ گلستان و میمند سر زدند

کارشناسان یونسکو هفته‌ی پیش به ایران آمدند تا قبل از آغار اجلاس بعدی میراث جهانی در تیرماه، وضعیت آثار جهانی ایران را بررسی کنند.

کارشناسان یونسکو هفته‌ی پیش به ایران آمدند تا قبل از آغار اجلاس بعدی میراث جهانی در تیرماه، وضعیت آثار جهانی ایران را بررسی کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) در این‌باره اظهار کرد: کارشناسان یونسکو با حضور در ایران در هفته‌ی گذشته، وضعیت مترو، میزان تخریب برج جهان‌نما در اصفهان، شرایط کاخ گلستان و روستای تاریخی میمند را بررسی کردند.

مسعود علویان‌صدر با اشاره به این‌که نتایج بررسی کارشناسان یونسکو در زمان برگزاری اجلاس در تیرماه اعلام می‌شود، درباره‌ی وضعیت تعدیل طبقه‌ی آخر برج جهان‌نما در اصفهان تا زمان حضور کارشناسان یونسکو، ادامه داد: بخش عمده‌ای از این طبقه از برج تخریب شده و قرار است در زمان آغاز اجلاس، ایران گزارش کامل و نهایی خود را از میزان تعدیل برج جهان‌نما ارائه کند.

به گفته‌ی او، امسال از کشور ایران دو اثر تاریخی یعنی مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی کاخ گلستان و روستای تاریخی میمند برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی می‌شوند. همچنین پرونده‌های شهر سوخته و شوش پیش از این برای سال 2013 به یونسکو داده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حدود 17 سال پیش، نقشه‌ی ساخت برجی در محل کاروانسرای تاریخی «تحدید» در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی توسط کارشناسان شهرداری اصفهان در سال 1374 طراحی و اجرا شد. کاربری آن بنا روی نقشه به‌عنوان یک مرکز خدمات فرهنگی، تجاری و اداری تصویب شد. در سال 1376 منظور از این کاربری، احداث برجی بلندمرتبه بدون اعلام دقیق ارتفاع آن عنوان شد که بعدها در کنار موافقت‌ها و مخالفت‌های مسوولان، ارتفاع آن به 48 متر رسید تا این‌که کارشناسان یونسکو با سفر به اصفهان در سال 1382 و بازدید از برج جهان‌نما اعلام کردند که این برج باید کوتاه شود، چون سبب مخدوش شدن حریم منظری میدان ثبت جهانی نقش جهان شده است.

آن‌ها در گزارشی به کمیته‌ی میراث جهانی، کوتاه شدن برج جهان‌نما را خواستند و تهدید کردند که در غیر این صورت، میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی در خطر قرار می‌گیرد؛ اما تا امروز بحث‌ها بر سر تعدیل برج جهان‌نما ادامه دارد، بحث‌هایی که هر سال در اجلاس یونسکو و هنگام بررسی پرونده‌های میراث جهانی ایران، ترس قرار ‌گرفتن پرونده‌ی نقش جهان را در فهرست میراث جهانی در خطر ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha