• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92022517501
  • خبرنگار : 71021

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج تجدید نظر در قیمت‌ حج را خواستار شد

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج تجدید نظر در قیمت‌ حج را خواستار شد

نماینده‌ی ولی‌ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بررسی‌های کارشناسان بعثه‌ی مقام معظم رهبری درباره‌ی چگونگی قیمت‌گذاری حج واجب امسال، تجدید نظر سازمان حج و زیارت در قیمت حج را خواستار شد.

نماینده‌ی ولی‌ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بررسی‌های کارشناسان بعثه‌ی مقام معظم رهبری درباره‌ی چگونگی قیمت‌گذاری حج واجب امسال، تجدید نظر سازمان حج و زیارت در قیمت حج را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، با توجه به تماس‌های حضوری و تلفنی مکرر و پرسش‌های فراوان ایجادشده درباره‌ی قیمت‌گذاری حج تمتع سال ۹۲، نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، گفت: به‌دلیل دعوت نکردن از کارشناسان بعثه‌ی مقام معظم رهبری در کمیته‌ی قیمت‌گذاری حج تمتع، حوزه‌ی نمایندگی ولی فقیه هیچ نقشی در تعیین قیمت حج امسال نداشته است؛ اما پس از اعلام قیمت‌ها، کارشناسان بعثه بررسی‌های جامعی در این رابطه انجام داده‌اند و نتیجه این شد که بخشی از افزایش قیمت‌ها به‌طور طبیعی معلول افزایش قیمت ارز بوده است؛ اما بخش دیگر متأسفانه به نبود کارشناسی دقیق از قیمت‌گذاری مربوط می‌شود که نتایج حاصله به سازمان حج و زیارت منعکس شده و امیدواریم با تجدید نظر سازمان حج در این رابطه، قیمت‌ها به‌ مقداری که امکان‌پذیر است، کاهش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ادامه داد: همان‌گونه که رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشته امسال در اجاره‌ی مسکن و تدارکات، افزایش چندانی صورت نگرفته و چند میلیون ریال سعودی نیز صرفه‌جویی شده است. بر این اساس و طبق گفته‌ی مدیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نباید افزایش قیمت در حد کنونی تحقق یابد.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار کرد: توصیه‌های حضرت امام قدس سره و مقام معظم رهبری همیشه این بوده و هست که سازمان حج و زیارت یک سازمان انتفاعی نیست و قیمت‌گذاری‌ها باید براساس هزینه‌های تمام‌شده صورت پذیرد. این توصیه و نظر در طول دوره‌ی پس از انقلاب تا کنون مورد توجه بوده و به‌عنوان اصل حاکم مراعات شده است.

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: افزایش‌های ایجادشده موجب ناراحتی و غم‌زدگی پاک‌ترین و شریف‌ترین انسان‌هایی شده است که به عشق زیارت بیت‌الله‌الحرام و مدینه‌ی منوره چند سال قبل ثبت نام کرده و در انتظار نوبت تشرف بوده‌اند و خبر این‌که افزایش قیمت‌ها، آن‌ها را از استطاعت خارج کرده، ناراحت‌کننده‌ترین خبر برای این قشر بافضیلت و متدین است.

قاضی‌عسکر در ادامه گفت: من از همان زمان که برخی، خارج از مجموعه‌ی حج و زیارت تصمیم‌گیری کردند و به دلایل مختلف از جمله جمع‌آوری نقدینگی، ثبت نام حج را وارد معادلات اقتصادی کردند، با این تصمیم مخالف بودم و در ثبت نام اخیر عمره نیز مخالفت خود را از طرق مختلف، از جمله مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کردم، ولی متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت و با توجه به کاهش اعزام زائران عمره‌گزار در امسال، تعداد افراد در نوبت تشرف کماکان بسیار بالاست و زائران عمره در صفی طولانی قرار گرفتند که معلوم نیست در آینده چه پیش خواهد آمد.

وی افزود: آن زمان که مردم با یک‌میلیون تومان ثبت نام کردند از ارزش پول ملی کاسته نشده بود، آن‌ها پول را در بانک‌ها گذاشتند و سود عمده به بانک‌ها رسیده و حتا دولت هم نصیبی از آن نبرده است.

سرپرست حجاج ایران ادامه داد: اگر پیشنهاد من در سال‌های گذشته پذیرفته شده بود و پول سپرده‌گذاران در طرح‌های کلان اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌شد، هم از پول استفاده‌ی بهینه شده بود و هم سود حاصل از آن در حدی بود که امروز ثبت نام‌ کنندگان دچار مشکل نشوند.

قاضی‌عسکر اظهار کرد: آزادسازی خرید و فروش فیش حج نیز تصمیمی غیرکارشناسی بود، صورت جلسات شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی و مصاحبه‌های مسوولان حج و زیارت در گذشته فقط انتقال فیش‌های حج تمتع را به فامیل و بستگان سببی و نسبی اجازه می‌داد، اما بدون اخذ نظر بعثه‌ی مقام معظم رهبری، آزاد شدن نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع اعلام شد و قیمت‌ها را به شدت افزایش داد و کار دلالان در این حوزه رونق گرفت به شکلی که هر فرد با خرید فیش و پرداخت مابه‌التفاوت آن، چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان باید پرداخت کند و این کار درستی نبود، ضمن این‌که وقتی کسی این مبلغ را پرداخت می‌کند توقع دریافت خدمات بیشتر را دارد و این برای حج و زیارت مقدور نیست.

وی افزود: متأسفانه درست در همین زمان، پیشنهادی مطرح می‌شود که خرید و فروش فیش‌های حج در فرا بورس صورت بگیرد، آیا پیشنهاددهندگان توجه دارند که این‌گونه امور، حج را از حالت معنوی خارج و به یک امر تجاری تبدیل می‌کند، درست مخالف آن چیزی که در فرمایشات معصومین (علیهم السلام) و نیز در سخنان حضرت امام قدس‌ سره و مقام معظم رهبری، حفضله‌الله تعالی مشاهده می‌کنیم.

نماینده‌ی ولی فقیه ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران اسلامی و بویژه کسانی که در نوبت حج تمتع قرار دارند گفت: تصمیم‌گیری‌ها در حج و زیارت باید فقط در چارچوب منافع مادی و معنوی زائر صورت بگیرد و وارد ساختن سیاست‌های بیرون از این حوزه به حج و زیارت، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به این فریضه‌ی معنوی، الهی و سیاسی وارد می‌کند.

قاضی‌عسکر ادامه داد: من از همه‌ی عزیزانی که دارای فیش‌های اولویت‌دار هستند و می‌توانند مبالغ مورد نظر را پرداخت کنند، می‌خواهم تا نسبت به ثبت نام در کاروان‌ها اقدام کنند، طبیعی است پس از تجدید نظر در قیمت‌های اعلام‌شده، هر مقداری که قابل بازگشت به مردم باشد، به آن‌ها برگردانده خواهد شد.

او در پایان از زائران حج امسال خواست تا با دانش‌افزایی و آمادگی‌های جسمی، روحی و علمی، خود را برای برگزاری هرچه بهتر این فریضه‌ی الهی آماده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha