• شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92022114052
  • خبرنگار : 71191

ترک محاکمه‌ی مسببان تخریب خانه‌ی تاریخی اردکان

ترک محاکمه‌ی مسببان تخریب خانه‌ی تاریخی اردکان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: اگر مسببان تخریب خانه‌ی تاریخی پشت حسینیه‌ی «کوشک‌نو» در اردکان طرح مناسبی برای سامان‌دهی این محوطه ارائه کنند از پیگیری پرونده‌ی حقوقی آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: اگر مسببان تخریب خانه‌ی تاریخی پشت حسینیه‌ی «کوشک‌نو» در اردکان طرح مناسبی برای سامان‌دهی این محوطه ارائه کنند از پیگیری پرونده‌ی حقوقی آن‌ها صرف نظر می‌کنیم.

سامان کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پرونده‌ی حقوقی عاملان تخریب این خانه در دادگاه هنوز در حال پیگیری است. آن‌ها پذیرفته‌اند اقدام‌شان خطا بوده و قرار است در ادامه، با طرح مناسبی که به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌رسد‌، حسینیه‌ی «کوشک‌نو» را گسترش دهند و سامان‌دهی کنند. هیأت امنای حسینیه‌ی «کوشک‌نو» اکنون درصدد تهیه‌ی طرح و ارائه‌ی آن به کمیته‌ی فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی با بیان این‌که اگر عامل تخریب یک بنای تاریخی، اشتباه خود را بپذیرد و درصدد رفع آن برآید، اگر پرونده‌ی حقوقی آن در دادگاه در حال پیگیری باشد، سازمان شاکی می‌تواند ترک محاکمه کند و تا زمان برطرف کردن تخلف با تأیید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرونده در دادگاه بسته شود، گفت: اکنون نیز هیأت امنای حسینیه‌ی «کوشک‌نو» قصد دارد تخلفی را که مرتکب شده است برطرف کند. هرچند اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد هنوز ترک محاکمه نکرده و منتظر آغاز کار هیأت امنا برای برطرف کردن تخلف است.

کارگر با اعتقاد به این‌که چنین تخلف‌هایی معمولا با نیت خیر یا از روی ناآگاهی به‌دلیل نوع نگاهی که به مذهب وجود دارد، انجام می‌شود ادامه داد: همه را نمی‌توان به یک شکل دید. باید به‌دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باشیم.

او فرهنگ‌سازی‌، ارتقای فرهنگ و آموزش را از جمله‌ راهکارهایی دانست که می‌توانند به جلوگیری از این‌گونه تخلف‌ها کمک کنند و اظهار کرد: اگر ما متولی حفاظت و دوست‌دار میراث فرهنگی هستیم باید تلاش کنیم ویژگی‌ها و ارزش‌های این آثار تاریخی را نشان دهیم و راهی پیش پای مالکان آثار تاریخی بگذاریم تا آن‌ها نیز راه را از چاه بشناسند.

او ادامه داد: ما فقط می‌گوییم چه کاری انجام نشود،‌ نمی‌گوییم چه کاری انجام شود. سازمان میراث فرهنگی مخالف توسعه نیست، ولی می‌گوید توسعه باید ضابطه‌مند باشد و یک شکل درست داشته باشد. اگر به فضاهای مذهبی نگاه کارشناسی شود و امکانات آن درست باشد می‌تواند توسعه یابد.

کارگر گفت: ما در کنار اقدامات حقوقی بازدارنده، وظیفه‌ی فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب را هم داریم تا همه‌ی متولیان امور شهری نسبت به حوزه‌ی میراث فرهنگی نیز حساسیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: تخریب یک بنای تاریخی گاهی موجب بر هم خوردن نظام شهرسازی یک منطقه می‌شود. ما نباید این وظیفه را فقط منوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدانیم، فرمانداری‌، شهرداری و اداره‌ی اوقاف فقط تعداد معدودی از متولیانی هستند که باید در حوزه‌ی میراث فرهنگی به این سازمان کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این موضع‌گیری در حالی انجام می‌شود که چندی پیش، یک دوست‌دار میراث فرهنگی اردکان به خبرنگار ایسنا گفت، تخریب‌هایی که در بافت تاریخی این شهرستان در طول چند سال گذشته انجام شده‌اند، با هدف گسترش حسینیه‌هایی مانند «بازار نو»‌، «دو طفلان مسلم»‌، «علی‌بیک» و «زین‌الدین» بوده است.

اگر سازمان میراث فرهنگی پس تخریب بنایی تاریخی از پیگیری حقوقی و دیگر اقدامات بازدارنده دست بکشد، روند تخریب آثار تاریخی گسترش می‌یابد، همان‌طور که پیش از این گفته شد که «در ماه محرم، هیأت امنای حسینیه‌ی «کوشک‌نو» طرح گسترش آن را آماده کرد و به دیگران نشان داد که قصد دارد در این محوطه‌ی تاریخی آن طرح را اجرا کند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از خانه‌های تاریخی اطراف حسینیه‌ «کوشک‌نو» در بافت تاریخی اردکان به‌طور کامل تخریب می‌شوند.»

حالا هم که معاون میراث فرهنگی استان یزد گفته است که سازمان میراث فرهنگی مخالف توسعه نیست و همچنین در انتظار هستند تا هیأت امنای حسینیه‌ی «کوشک‌نو» طرح توسعه‌ی خود را ارائه کند، یعنی همان کاری که از ابتدا قصد انجامش را داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha