• چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92021812082
  • خبرنگار : 71186

نگاهی به نتایج تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت

نگاهی به نتایج تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت

اقدامات سه ماهه شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی چه نتایج و دستاوردهایی در برداشته است؟

اقدامات سه ماهه شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی چه نتایج و دستاوردهایی در برداشته است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمانی که حدود سه ماه پیش رییس شورای رقابت وارد عمل شده و از کاهش قطعی و قریب‌الوقوع قیمت خودروهای داخلی خبر داد، بسیاری از مصرف‌کنندگان به امید کاهش قیمت‌ها خرید این محصولات را متوقف کردند.

توقف خرید خودرو، کاهش فروش خودروسازان و قطع تقریبی جریان ورود نقدینگی به این بنگاه‌ها را به دنبال داشت. با قطع ورود نقدینگی، خودروسازان نتوانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و به این ترتیب تیراژ تولید قطعات در کشور کاهش یافته و از آن سو برخی واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شدند. کاهش تیراژ تولید قطعات به نوبه خود موجب شد تولید خودرو کاهش یابد.

از سوی دیگر اگرچه مصرف‌کنندگان در ابتدا از ورود شورای رقابت به صحنه تعیین قیمت خودروهای داخلی خوشحال شدند اما طولانی شدن روند تعیین قیمت‌ها موجب شد که همین مصرف‌کنندگان به طرق مختلف نارضایتی خود را از بلاتکلیفی ایجاد شده اعلام کنند.

با این حال پس از گذشته سه ماه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت نیز نتوانست رضایت مصرف‌کنندگان را کسب کند. مصرف‌کنندگانی که می‌پرسیدند آیا کاهش قیمت 320 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای داخلی ارزش بلاتکلیفی سه ماهه را داشته است.

این وضعیت در حالی است که رییس انجمن قطعه‌سازان ایران هشدار داده که "چالش آینده خودروسازان، تامین قطعات مورد نیاز خواهد بود زیرا به دلیل اقدامات شورای رقابت چند ماهی طول خواهد کشید تا روند تولید قطعات خودرویی به وضعیت عادی بازگردد".

در این شرایط کارشناسان معتقدند که افت رخ داده در تولید قطعه و خودرو ممکن است تاثیر نامطلوبی بر قیمت خودروهای داخلی در بازار داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۰۸:۵۸

وقتی همه مسئولین اعم از رئیس جمهور و نمایندگان و... خودشون رو کنار بکشندو تعیین تکلیف موضوع به این مهمی رو بدن به آقای پژویان و نعمت بخش و مدیرعامل سایپا و ایران خودرو وضع از اینی که هست نه تنها بهتر نخواهدشد بلکه منتظر گرانیهای شدیدتر بعدی هم باید باشیم. واقعا دلمون بحال خودمون می سوزه.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۰

دیگه چه خبر. کی به کیه. مملکت تعطیل...!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۰۹:۴۲

ادامه تحریم = پیروزی ملت بر خودروسازان و خلاصی از شر ایران‌خودرو و سایپا = حفظ جان مردم.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۰۹:۵۶

سلام، می خوام اصلا هرگز تولید نکنند. هرچند که عمو و پسر عموی من و بعضی از فامیل هامون تویه این خودرو سازی ها دارند کار می کنند،‌ولی به خدا اینطوری نباید پول مردم رو ازشون گرفت، بهتره که بازار خودرو آزاد بشه تا مردم به حق خودشون برسند تا اینکه چند نفر فقط پول جمع کنند. چرا مدیران این خودروسازی ها هی به سفر های خارجی برای بازدید میرند ولی هیچ پیشرفتی نداشتند،‌اگه هم پیشرفت داشتند که اصلا فکر نکنم مهم بوده باشه، وقتی یه خودرو سازی فرمان هیدرولیک رو جز آپشن های ماشین میذاره پس اوضاعش خیلی خرابه. مردم قبلا با هزار تا زور و زحمت پول جمع می کردند که یه پراید فکستنی بخرند... ولی الان باید بازم پول جمع کنند که شاید بتونند همون فرغون رو بخرند. پدر خودم هم قصد داشت که سورن بخره... ولی با این قیمت ها کلا منصرف شد و الان دو دستی ماشین خودش رو چسبیده که دزد نبره. چی بگیم والله... ولی انصافا... چرا بازار رو آزاد نمی‌کنند؟ با تشکر

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۰:۰۸

واقعا متاسفم برای آقای پزویان شما که میخواستید این قیمتها رو اعلام کنید خوب 3 ماه پیش میگفتید ما عاجزیم.اصلا شورای رقابت برای چه وجود دارد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۰:۲۰

بابا آزاد کنید این تعرفه را ...خسته شدیم...

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۱:۲۵

حرفی نذاشتید دیگه موفق شدید به اونچه خواستید رسیدید!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۵:۰۷

ایسنا جان شما که این قیمت ها رو راجع کاهش 320 تومان تا 2.500 هزار تومان درج کردید چرا راجع این موضوع که مثلا پراید sl132 حدود 700 تومان ارزان شد و بجای این ارزانی با این شرایط (بدون رنگ متالیک، بدونه هیدرولیک . بدون کیسه هوا. بدون....) را اطلاع رسانی نمی کنید آیا برداشتن این امکانات واقعا 700 تومان با منت شورای رقابت قابل هضم می باشد؟ چرا باید قطعه سازها و خودروسازها موفق باشند. چرا باید در بازار کاسبهای ماهر دم از چینی بودن و بی کیفیت بودن ماشین ها از مدل 87 به بالا باشند؟چرا باید قیمت ماشین به اصطلاح ایرانی با دلار باشد؟چرا باید ضرر و زیانی که خودروسازان ادعای آن را می کنند را از جیب خریداران جدید بیرون بکشند؟ چرا باید ناکارآمدی خودروسازان و قطعه سازان را که منجر به هزینه های بالای مونتاژ یا تولید می شود را بر دوش مصرف کننده انداخت؟ آیا با این درآمد و حقوقی که بسته به شرایط اقتصاد و تحریم هاست می توان با این قیمت ها خودرو تهیه کرد؟ آیا جدا از هزینه خرید اتومبیل هزینه های نگهداری آن اعم از بیمه-عوارض شهرداری-روغن-بنزین-لاستیک-تعمیر-تصادفات-...برای مصرف کننده در نظر

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۸ ۱۶:۱۶

من که منصرف شدم که خودرو نو بخرم. رفتم یک اردی مدل 85 بدون رنگ 130 هزار کارکرد با رینگ اسپرت و شیشه دودی، سیتم و پخش و باند رديف... چراغ خطر عقب پژو اس ال ایکس، دوگانه سوز خریدم 7 تومن... راضی هم هستم ازش... مارو برای این دنیا مون همین بسه ...بقیه ماشینهام مال خود کارخونه داراها ...با این قیمتها ماشین صفر نمیتونیم بخریم همینم بسهمونه...

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۹ ۰۰:۵۷

کدام قطعه ساز؟ خودروسازها که میگویند قطعه ارز بری داره! پس چطوری این وارد کنندگان قطعات چینی اسمشان شده قطعه ساز؟ لطفا ایست! همه مردم دیگه کلک های شما رو فهمیدن دستتان رو شده.