پورمحمدی درباره عکسالعملش در صورت رد صلاحیت شدن و یا رای نیاوردن گفت: به نظر شورای نگهبان احترام خواهم گذاشت و اگر رای نیاورم، آن شب خواب راحتی خواهم داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز، تاکید کرد: به انتخاب مردم احترام خواهم گذاشت و در حد توان به رییسجمهور انتخابی مردم کمک خواهم کرد.
وی درباره انتخابات سال 88 نیز گفت: احمدی نژاد در سال 84 از بین کاندیداهای مطرح در دور نهم ریاست جمهوری ( هاشمی، کروبی، لاریجانی، معین، قالیباف، رضایی و مهرعلیزاده) در انتخابات پیروز شد؛ چراکه نظام هیچ گاه در آرای مردم خیانت نکرده است. احمدینژاد در جریان انتخابات یک شور جدی ایجاد کرد، هرچند با سلیقه من همخوانی ندارد، اما منتخب مردم بود.
وی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره انقلاب اسلامی ایران گفت: باید مراقب تحریف تاریخ خود باشیم، نباید اجازه دهیم تاریخ کشور ما را کسانی که به آرمانهای ما اعتقادی ندارند، بنویسند، نباید اجازه بدهیم، تاریخ ما با رنگ انحرافی نوشته شود. تحریف تاریخ یک فاجعه برای کشور است. ما از اشتباهات خود دفاع نمیکنیم، اما باید در برابر تحریف تاریخ کشورمان حساس باشیم.
این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در بخشی از سخنان خود از امنیت به عنوان نیاز جدی کشور یاد کرد و گفت: اگر کشور از امنیت فاصله بگیرد، از دانش، فناوری، فرهنگ و رشد وتوسعه بیبهره خواهد بود.
وی با اشاره به دوره فعالیت خود در وزارت اطلاعات گفت: این دلیل نمیشود، که تامین امنیت در جامعه را تنها از طریق ایجاد فضای امنیتی در جامعه ایجاد کنم. میخواهم امنیت را از دریچه اقتصاد و سیاست تامین کنم. اگر طبق راهکار شورای توسعه غرب و شرق کشور، اقتصاد مرزنشینان را تامین کنیم، مرزنشینان خود از مرزها دفاع خواهند کرد. امنیتیترین پروژه کشور را در اجرای عدالت اقتصادی و سیاسی در جامعه میدانم. در همه حوزههای مدیریتی کشور حضور داشتم و این امر باعث تقویت من در تمامی زمینهها شده است.
وی شعار انتخاباتی خود را «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» عنوان کرد و گفت: منظور از مدارا تدبیر و سیاست است و من بعد از اعلام این شعار بحث عزت، مصلحت و حکمت را اشاره کردم که نشان میدهد منظور از مدارا سازش نیست
پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره نقش دولت در مشکلات موجود گفت: همه مشکلات کشور متوجه دولت نیست، سهم دشمنان در بروز این مشکلات برجستهتر است. اگر ایرانی غیرانقلابی و غیراسلامی هم حاضر به باج دادن به امریکا نباشد، باز کشور امریکا با ایران خواهد جنگید؛ چراکه آمریکا با استقلال کشورها مخالف است نه با انقلابی و اسلامی بودن آنها.
وی با اشاره به اعمال فشارهای دشمنان، کاستیهای ملی و ندانم کاریهای در بروز مشکلات گفت: راه عبور از این وضعیت خلق یک حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی در سال جاری است. کشوری که دولتمردان آن با برنامه، قانونمند، با پشتکار و با برنامه و با اتکا به نظریه کارشناسان حرکت کند، حریف دشمنان خواهد شد و میتواند تاثیر تحریمها را کمرنگ کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره جریان انحرافی با تاکید بر اینکه « جریان انحرافی را قبول ندارم، بلکه ما جریان ساختهایم» گفت: مشکل این است که ما درک صحیحی از موقعیتها نداریم، ملت ایران یک ملت تاریخی است و فرهنگ آن، با دو کلمه جابه جا نمیشود. اینکه جریانی انحرافی در جامعه وجود دارد، دغدغه ملت ایران نیست، دغدغه اصلی کشور ما این است که پروژهها پیگیری شوند، اقتصاد کشور زمینگیر نشود، سیاست خارجی متزلزل نشود، امید جوانان را ناامید کردن، اصلیترین جریان انحرافی است، بیکاری درد جوانان جامعه ماست، پس نباید وقت خود را با مسائلی نظیر جریان انحرافی، هدر دهیم.
این کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه «باید بر روی اصول، منافع و نیازهای خود تمرکز کنیم» گفت: باید درد جامعه را بشناسیم و برای رفع آن، تمرکز کنیم، باید از خیل عظیم توان تخصصی که در کشور داریم، نهایت استفاده را بکنیم. انحراف اصلی در نظام جمهوری اسلامی ایران عدم مراجعه به متخصصان برای رفع دردهای جامعه است. تا این نگاه تغییر پیدا نکند، اساس تحول و رشد در جامعه شکل نخواهد گرفت.
وی معتقد است: اصولگرایان بهتر میتوانند به مردم خدمت کنند و امیدواریم اصولگرایان، منتخب مردم باشند.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، پورمحمدی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان نیز اظهار کرد: به پایان عمر قانونی این دولت چندان فرصتی باقی نمانده است. بناست به انتخاب مردم، مدیران جدید خود را انتخاب کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است. انتخابات ریاست جمهوری نیز به عنوان نقطه برجسته و اوج حضور ملت در صحنه است. نظام جمهوری اسلامی ایران برعکس بسیاری از نظامها و دموکراسیهایی که بسته و هدایت شده است، دموکراسی باز دارد.
وی افزود: علت آن است که تعداد زیادی از افراد به راحتی میتوانند ثبتنام کنند. بعد از آن افراد بدون هیچ وابستگی به جناح و حزب و بدون هیچ پیشینه قطعی میتوانند تایید صلاحیت شده و در صحنه انتخابات حاضر شوند؛ چنانچه در دورههای قبل این موضوع به عینه دیده شد. اما در اغلب کشورهای پیشرفته الزاما افراد باید از سوی یک حزب کاندیدا شوند.
پورمحمدی ادامه داد: تکثری که امروز از نظر کاندیدا در جامعه مشاهده میشود به خاطر ظرفیت قانونی است و به خاطر آن است که قانون منع نکرده است. جالب آنکه بعد از رد صلاحیتها نیز تعداد کاندیداهایی که در انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی میماند بیشتر از تعداد کاندیداهایی است که در کشورهای پیشرفته در انتخابات حضور پیدا میکنند. به عنوان نمونه در سال 84 تعداد متنوعی از کاندیداها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند. از سوی دیگر هم قابل پیشبینی نبود که آقای احمدینژاد بتواند رای مردم را جلب کرده و در مرحله دوم از سد آقای هاشمی بگذرد. بنابراین از این جهت دموکراسی نظام ما در جایگاه بالاتری قرار دارد.
کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، افزود: نظام انتخاباتی ما یکسری محسنات و یکسری ضعفهایی دارد. باید این ضعفها تعقیب شده و حل شود. کشوری که همه فعالیتهایش با انتخابات شکل میگیرد و تمام سرمایهها در اختیار منتخبین است باید نقاط ضعف انتخابات در سطح پایین باشد. ظرفیت، امکانات و اختیاراتی که در اختیار رئیس جمهور که دومین مقام جمهوری اسلامی ایران است به نسبت امکانات و اختیارات مقام معظم رهبری که اولین مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران است، حدود 90 به 10 درصد است. بنابراین حالا که همه چیز با رای مردم شکل میگیرد باید سازوکار انتخاباتی ما خوب شکل بگیرد. نباید منتظر ایجاد بحرانها در انتخاباتها بود و سپس به فکر اصلاح قانون افتاد. باید رفتار انتخاباتی جامعه ما به نظم ثابت آرامش و اعتماد آفرین تبدیل شود.
پورمحمدی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از آرایش گروههای سیاسی چیست و چه جناحی میتواند اعتماد مردم را جلب کرده و وارد پاستور شود؟ گفت: بنده معتقدم اصولگرایان بهتر میتوانند به مردم خدمت بدهند و امیدواریم اصولگرایان منتخب مردم قرار گیرند و سعی میکنیم تجربه گذشته که متعلق به اصولگرایان بود را نیز ترمیم کرده و مردم یک تجربه موفق و مثبت را در دولت آینده شاهد باشند. اصولگرایان تلاش خواهند کرد به پیروزی برسند با این نگاه که برنامهها و توان ما برای اداره کشور مفیدتر و بیشتر است. اما این ادعای ماست و باید منتظر باشیم و ببینیم نظر مردم چیست.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته شده است پولی در دوران وزارت کشور شما غیب شده، سرانجام این پول چه شده است؟، مدعی شد: مردم، فعالان و صاحب نظران شاهد هستند که بنده در وزارت کشور هزاران کار انجام دادهام که آثار آن هنوز هم وجود دارد. بنده سه انتخابات بزرگ برگزار کردم که هیچ حاشیهای نداشت ولی بعد از من یک انتخابات برگزار شد که هنوز عوارض آن در کشور وجود دارد. ضریب امنیتی در کشور در دوره من به شدت بالا رفت.
این کاندیدای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاستجمهوری ادامه داد: سعی کردم حوزههای فرهنگی را در حوزههای مدیریت سیاسی و اجتماعی همراه کنم. پیشرفت شهرداریها در دوره بنده ایجاد شده است. مقدمات برگزاری الکترونیک انتخابات در دوره بنده رخ داد. سهمیه بندی بنزین در دوره وزارت کشور بنده رخ داد. یک ریال از وزارت کشور بیرون نرفت تا کسی پس نیاورد. متاسفانه در جامعه ما تنها اشکالات و تهمتها شنیده میشود و پاسخها شنیده نمیشود. این فضا باعث میشود دروغگویان و تهمت زنان بازارشان رونق پیدا کند. در این داستان پرسنل وزارت کشور طبق ضوابط از رئیسشان تقاضای وام کرده و این وام را دریافت کردند. چند ماه بعد از پرداخت این وام کنار گذاشته شد. همچنین بخش اعظم این پول باز گردانده شده است. این تهمت با چه منطقی از سوی شما پذیرفته شده است؟ متاسفانه اگر تهمتی در جامعه ما بیان شود، هزار بار هم پاسخ داده شود اثرات آن پاک نمیشود.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر رئیس جمهور شوید از اقلیتهای دینی استفاده خواهید کرد، گفت: اقلیتهای دینی در کشور زیر یک درصد هستند و خودشان انتظار ندارند در حاکمیت نقش داشته باشند. این دوستان در مجلس کرسی دارند و این کرسی بیش از تناسب جمعیتیشان است. اما درباره مذاهب باید بگویم که به میزان جمعیت شان در حاکمیت حضور دارند و حضور خواهند داشت. بنده زمانی که وزیر کشور بودم در چند استان کشور برخی مدیران ارشد استانی ما از اهل سنت بودند.
پورمحمدی در پاسخ به این سئوال که جامعتین چرا به اجماع نرسیده است گفت: در انتخابات مجلس که یک طیف گسترده است و تلاش کردیم تا حدی به جمع بندی برسیم. در انتخابات ریاست جمهوری هم افراد کاندیدا زیاد شده و جمع بین آنان سخت شده است و تعیین مصداق دشوار است. بسیاری کاندیداها در سطوح نزدیک به هم هستند و این مساله تعیین مصداق را سخت کرده است. جامعتین توصیه دارند اصولگرایان تا آنجا که میتوانند تعدادشان را کم کرده و اگر رقیب قوی پیدا کردیم به گزینه واحد برسیم و اگر رقیب قوی نبود اجازه بدهیم فضا همین طور باز باشد. باید اجازه داد ثبت نامها آغاز شود و بعد شورای نگهبان تایید صلاحیت کند. در این مسیر ثبت نام و تایید صلاحیت اگر بزرگواران جامعتین نظری دارندآن را بیان کنند.
وی درباره نام برخی افراد منتسب به دولت در پرونده بیمه ایران و اینکه چرا این افراد به دادگاه احضار نشدهاند؟، گفت: از این پرونده دو بار نقص گرفته شده و از دادگاه به دادسرا آمده است و دوباره به دادگاه ارسال شده و مراحل قانونی و رسیدگی خود را طی میکند. متاسفانه مقاومتهایی در این پرونده صورت گرفت که این مقاومتها روند دادرسی را کند کرد. متاسفانه این مسایل فضای مقابله با فساد در جامعه را سخت میکند. گاهی اوقات از بنده میپرسند که چه ضمانتی برای اجرای وعدههای شما درباره قانونمندی چیست؟ بنده میگویم باید مجلس در مقابل انحراف دولتها بایستد و عقبنشینی نکند. من میگویم اگر وارد دولت شدم، مجلس مقابل انحراف دولت من صبر نکند و محکم برخورد کند. دستگاه قضایی نیز اگر تخلفی مشاهده کرد، در همان بار اول برخورد کند و اجازه ندهند تخلفات و فسادها تکرار شود. این ضمانت عقلایی است و باید در آینده به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به کشف فساد سه هزار میلیاردی در دوره ریاست شما در سازمان بازرسی چطور باید به شما اطمینان کرد مانع فساد در دولت خودتان شوید، اظهار کرد: در کشور بنده بازرس کل کشور هستم نه پلیس و ناظم بانکهای کشور. امروز در هیچ کجای دنیا مسایل بانکی و پولی از سوی سازمان بازرسی نظارت نمیشود بلکه از سوی بانک مرکزی نظارت میشود. هر گونه سوء استفاده و تخلف مسئول اش بانک مرکزی است.
وی با بیان اینکه "بانک مرکزی و معاونت بازرسی مسئول تمام جابجاییهای پولی و مالی کشور است"، مدعی شد: در کشور ما میلیاردها السی جعلی از بانکی به بانک دیگر جابجا شد ولی بانک مرکزی متوجه نشد. از سوی دیگر فساد سه هزار میلیاردی در دولت اتفاق افتاد نه در سازمان بازرسی کل کشور و قاعدتا دولت باید مسئول این فساد باشد نه سازمان. اگر من وارد دولت شوم اجازه نمیدهم که تخلفات بدنه دولت به سازمان بازرسی و دستگاههای نظارتی دیگر برسد، چراکه اولاً دولت باید با سیستم سازی و استفاده از ابزارهای نوین اجازه تشکیل فساد ندهد و از سوی دیگر اگر فسادی رخ دهد، باید توسط بخش نظارتی همان دستگاه شناسایی و برخورد شود.
انتهای پیام
نظرات