• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92012710487
  • خبرنگار : 71049

/کامل/

عباسی: برنامه خاصی برای غنی‌سازی بیش از 20 درصد نداریم

عباسی: برنامه خاصی برای غنی‌سازی بیش از 20 درصد نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جریان‌سازی کشورهای حوزه خلیج‌فارس درباره تاثیر زلزله اخیر بر نیروگاه بوشهر گفت: توجه این کشورها به ایمنی مردم و محیط‌زیست منطقه قابل توجه و مثبت است به هر حال ما در آینده در حاشیه خلیج‌فارس تعداد بیش تر راکتور اتمی خواهیم داشت و حاضریم برای رفع نگرانی آن‌ها دستاوردهای خود را در اختیارشان بگذاریم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جریان‌سازی کشورهای حوزه خلیج‌فارس درباره تاثیر زلزله اخیر بر نیروگاه بوشهر گفت: توجه این کشورها به ایمنی مردم و محیط‌زیست منطقه قابل توجه و مثبت است به هر حال ما در آینده در حاشیه خلیج‌فارس تعداد بیش تر راکتور اتمی خواهیم داشت و حاضریم برای رفع نگرانی آن‌ها دستاوردهای خود را در اختیارشان بگذاریم.

ترجیح می‌دادم نیروگاه بوشهر هنگام زلزله به شبکه برق سراسری متصل می‌بود

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در نشستی با عنوان "فن‌آوری هسته‌یی،‌ فرصت یا تهدید؟" که عصر سه‌شنبه در دانشکده شیمی دانشگاه شریف برگزار شد با اشاره به زلزله در استان بوشهر و تاثیر آن بر نیروگاه بوشهر اظهار کرد: نیروگاه بوشهری به گونه ای طراحی شده است که بیش از 8 ریشتر زلزله را تحمل می‌کند؛ البته ترجیح می‌دادم هنگام زلزله اخیر در استان بوشهر نیروگاه به شبکه متصل بود و به این واسطه‌آزمایش می‌شد. در هر حال اگر شتاب و لرزش در نیروگاه از یک حد استاندارد بالاتر رود، نیروگاه خود به خود خاموش می‌شود علاوه بر این که محفظه نیروگاه با ضخامت 25 سانتی‌متر و تحمل فشار 180 اتمسفر در برابر چنین لرزش‌های مقاوم است. این پیش‌بینی‌ها برای همه نیروگاه‌های اتمی در دنیا وجود دارد.

او ادامه داد: در ژاپن بسیاری از نیروگاه‌ها به‌خاطر زلزله از کار افتاده‌اند اما هیچ کدام به نشت آلودگی منجر نشده است، مگر در حادثه فوکوشیما که از تمامی پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های مربوط به نیروگاه‌های اتمی فراتر بود و یا چرنوبیل که با مساله فرسودگی و اشتباه اپراتور روبه‌رو شد.

نیروگاه بوشهر استاندارد‌های جهانی ایمنی بعد از فوکوشیما را دارد

وی تاکید کرد: نیروگاه بوشهر استانداردهای جهانی ایمنی که بعد از فوکوشیما توسط آژانس تعیین شده است را دریافت کرده و جای نگرانی وجود ندارد.

همین که سطح دانش در کشورهای حاشیه خلیج فارس بالا آمده و به مسائل محیط‌زیست و ایمنی توجه می‌کنند دستاورد بزرگی برای ایران است. اگر نیروگاه بوشهر نبود آن‌ها می‌خواستند درباره کدام تکنولوژی پیشرفته صحبت کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جریان‌سازی کشورهای حوزه خلیج‌فارس درباره نیروگاه بوشهر گفت: ما این جریان‌سازی‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنیم. همین که سطح دانش در این کشورها بالا آمده و به مسائل محیط‌زیست و ایمنی توجه می‌کنند دستاورد بزرگی برای ایران است. اگر نیروگاه بوشهر نبود آن‌ها می‌خواستند درباره کدام تکنولوژی پیشرفته صحبت کنند.

عباسی ادامه داد: حرکت و حساسیت این کشورها نشان‌دهنده رشد دانش و فن‌آوری در منطقه است و ما نیاز داریم اعتماد بیش‌تری نسبت به یکدیگر داشته باشیم. در عین حال معتقدم آن‌ها خیلی نباید درگیر جریان‌سازی سیاسی با ما شوند. ما یک همسایه بزرگ در شمال خلیج‌فارس هستیم و در این رابطه در‌ آینده حتما به آن‌ها کمک می‌کنیم.

برنامه خاصی برای غنی‌سازی بیش از 20 درصد نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران برنامه‌ای برای غنی‌سازی بیش از 20 درصد دارد؟ گفت: در ساخت آشکارساز‌های هسته‌یی، اورانیوم با غنای بالا نیاز است اما با تحریم‌هایی که علیه ما صورت گرفته است ما نمی‌توانیم آن را خریداری کنیم هم‌چنین آشکارسازه‌های نترونی که اطلاعات لازم را از قلب راکتور به ما می‌دهد از غنای بالای اورانیوم برخوردارند که فروش آن‌ها به ما نیز با محدودیت روبه‌رو است. با این حال فعلا برنامه خاصی برای غنی‌سازی بیش از 20 درصد نداریم و برایمان نمی‌صرفد که برای ساخت یک آشکارساز کوچک برنامه غنی‌سازی‌مان را تغییر دهیم اما در برخی مصارف خاص مثل پیشرانه‌ هسته‌یی در صورت نیاز در آینده می‌توانیم چنین برنامه‌ای را در دستور کار داشته باشیم. البته این به تصمیم‌های ترابری دریایی کشور بستگی دارد.

او هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره غنی‌سازی بیش از 20 درصد در ایران و گزارش درج آن در گزارش آژانس تصریح کرد: طبق گزارش آژانس، غنی‌سازی صورت گرفته در حد 27 تا 30 درصد بوده است که البته امری طبیعی است و ممکن است در هر کاری پیش آید. در راه‌اندازی ماشین‌های سانتریفیوژ ممکن است از سوی اپراتور خطای صورت گیرد که البته در این مورد خودمان آن را گزارش کردیم و در حد یکی دو دقیقه بود و بازرسان هم از آن بازرسی کردند و گزارش ما نیز تایید کردند. بنابراین ما بالای 20 درصد غنی‌سازی انجام ندادیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد:‌ در مقطع کنونی باید دستاوردهای ناتمام سال‌های گذشته را تکمیل کنیم و داشته‌های‌مان از دانش و فن‌آوری‌ هسته‌یی را که تاکنون به دست آورده‌ایم در دانشگاه‌ها آموزش دهیم.

وی با اشاره به تلاش اساتید و متخصصان عرصه هسته‌یی در سال‌های گذشته، گفت: ما مرهون زحمات گذشته هستیم. اساتید و کارشناسانی که مرکز اتمی دانشگاه تهران را در سال 1353 تاسیس کردند که حاصل آن وارد کردن یک شتاب‌دهنده و زمینه‌سازی برای راه‌اندازی راکتور تهران در سال‌های 46 و 47 بود.

عباسی با اشاره به نگاه مدیران ایران پس از انقلاب اسلامی،‌ خاطرنشان کرد: مدیران انقلابی فرصتی را می‌خواستند که فکر کنند چه چیز خوب است و چه چیز بد و در این فکر بودند که با کودتاهای نظامی علیه انقلاب و جنگ تحمیلی مواجه شدند. این رویدادها باعث شد قسمت اعظم نیروی انسانی و فکری جامعه مشغول به جنگ شود و توان مدیریتی و منابع کشور در حد زیادی به سمت مدیریت جنگ سوق پیدا کرد.

او ادامه داد: پس از اتمام جنگ، سازمان انرژی اتمی بازسازی در خود انجام داد و برای نگهداری تجهیزات نیروگاه بوشهر از رطوبت و شرایط بد آب و هوایی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داد. از سال‌های 67 تا 76 بیش‌تر تفکر فیزیکی بر سازمان انرژی اتمی به لحاظ مدیریتی حاکم بود که حاصل آن نصب یک شتاب‌دهنده سیکلوترون در کرج و یک الکترون در یزد بود که در زمینه کاربرد پرتوها فعالیت می‌کردند. هم‌چنین مقدمات کار برای انعقاد قرارداد تکمیل نیروگاه بوشهر با روسیه صورت گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: 10 سال پس از آن یعنی از سال‌های 76 تا 87 تفکر صنعتی بر سازمان انرژی اتمی با آمدن آقای آقازاده جایگزین شد. با تجاربی که وی در وزارت نفت داشت از دیدگاه‌هایی مبتنی بر پژوهش صرف خارج شده و با جسارت به عنوان یک مدیر انقلابی برنامه‌هایی را در سازمان انرژی اتمی پیش گرفت.

عباسی ادامه داد: در این سال‌ها جمعیت سازمان انرژی اتمی که فقط محدود به منطقه کارگر شمالی، کرج و کمی در بوشهر بود در سطح کشور پراکنده شد. بخش خصوصی به کار گرفته شد و سایت‌های غنی‌سازی و مراکز تولید سوخت نیز افتتاح شد. از سال‌های 84 به بعد با آمدن دولت احمدی‌نژاد به روند شکل گرفته در 10 سال گذشته سرعت بخشیده شد.

باید دستاوردهای ناتمام سال‌های گذشته را تکمیل کنیم

وی تصریح کرد: بحث‌های سیاسی در همین سال‌ها باعث شده بود که روند پیشرفت تکنولوژی ایران کمی کند شود و دولت نهم توانست این روند را کمی سرعت بخشد و ما دستاوردهایی را پیدا کنیم.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که باید دستاوردهایی که از قبل وجود داشته و ناتمام مانده است را تکمیل و آن‌ها را ادامه دهیم و از این پس دانش و فن‌آوری که به دست آورده‌ایم را به عرصه دانشگاه‌ها ببریم و آن را به دانشجویان‌مان آموزش دهیم. هم‌چنین در دوره‌ای که تحریم‌ها بیش‌تر شده است باید تجارب خود را بیش از پیش در اختیار صنایع دیگر کشور قرار دهیم.

عباسی در ادامه به اقدامات سازمان انرژی اتمی در زمینه گداخت هسته‌یی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته آن‌طور که شایسته بوده است در این زمینه کار نکرده‌ایم و باید در چند سال آینده با بسیج علمی در این زمینه خود را ارتقا دهیم البته امیدواریم معادلات سیاسی به گونه‌ای تنظیم شود که بتوانیم در این زمینه با کشورهای دیگر همکاری و مشارکت کنیم چرا که سرمایه‌گذاری در این زمینه سنگین است.

او ادامه داد: ما هم‌چنین آمادگی داریم با بخش‌های دفاعی و دانشگاهی در زمینه لیزر نیز همکاری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تولید مواد در صنعت هسته‌یی، گفت: در این رابطه ما به طور موردی فعالیت داشته‌ایم و اگر بخواهیم قدم‌های اصلی به ویژه در زمینه ساخت راکتور برداریم کافی نیست. مواد مورد نیاز در صنعت هسته‌یی شامل آلیاژهای خاص می‌شود و در این یک سال و نیم گذشته تلاش کردیم قطب تولید مواد را در اصفهان ایجاد کنیم.

عباسی در رابطه با ارتقای فعالیت سازمان در زمینه کاربرد پرتوها در زندگی مردم،‌گفت: امیدواریم شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های تابعه سازمان انرژی اتمی به‌زودی جایگزین شرکت‌های خارجی شوند که در کاربرد پرتوها به ویژه در صنعت مورد توجه و استفاده بودند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، معاون رییس‌جمهور در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه شریف به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات ایران و 1+5 پیشرفتی صورت گرفته است؟‌ چرا روسیه و چین مواضع‌شان با کشورهای دیگر در این گروه متفاوت است؟ گفت: در ساختار نظام بین‌الملل، شورای امنیت وجود دارد که کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی عضو آن هستند. موضوع پرونده هسته‌یی ایران توسط سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) شکل گرفت و با حمایت آمریکا از شورای حکام به شورای امنیت ارجاع شد. آن‌ها مسائلی را به ما دیکته می‌کردند که در چارچوب تعهدات‌مان در آژانس نبود و اساسا برخورد سیاسی با موضوع هسته‌یی ایران صورت می‌گرفت.

عباسی ادامه داد: ایران نیز از اجرای خواسته‌های آن‌ها در شورای حکام و یا خواسته سه کشور اروپایی امتناع می‌کرد و باعث شد که موضوع هسته‌یی ایران آن گونه که امروز مطرح است شکل می‌گیرد. برای ما محرز است که کشورهای اروپایی از آمریکا حرف‌شنویی دارند و از خود اختیاری ندارند.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قطعنامه‌هایی که علیه ایران در شورای امنیت صادر شده است با حمایت روسیه و چین بوده اما آن‌ها بر مبنای منافع‌شان سعی کرده‌اند نه ایران را مورد تهدید و فشار قرار دهند و نه می‌خواهند ایران در منطقه یکه‌تازگی کند و در هر حال در صدور قطعنامه‌ها شرکت داشتند. هر یک از کشورها در چارچوب منافع و مصلحت خودشان قدم برمی‌دارند، ما هم بر اساس مصالح خود با 1+5 مذاکره می‌کنیم. آن‌ها در شورای امنیت دیدگاه حاکم را دارند و دیدگاه‌ها‌ی‌شان را به دنیا نشر می‌دهند.

وی گفت: در شورای امنیت در حالی که رژیم صهیونیستی هزاران جنایت انجام می‌دهد یک قطعنامه هم علیه‌اش صادر نمی‌شود، اما درباره ما این‌گونه رفتار می‌شود. در هر حال ما فاقد چنین مزیتی در شورای امنیت هستیم.

عباسی تاکید کرد: گفت‌وگوها باید ادامه یابد اما نه از موضع ضعف. تیم مذاکره‌کننده ما باید از موضع قدرت وارد مذاکره شود. ایران یک قدرت نظامی و هسته‌یی و دارای سلاح هسته‌یی نیست که بگوید حق وتو دارد. پشتوانه ما، مردم‌مان هستند که تیم مذاکراتی ما را نیز حمایت می‌کنند. ما اساسا به پشتوانه ملت توانسته‌ایم در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنیم.

مذاکرات تاکنون به خوبی پیش رفته است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آن‌ها خواستند با اعمال تحریم‌ها به لحاظ فنی و سیاسی جلوی‌شان سر خم کنیم، اما این اتفاق نیفتاد و امروز ما شاهد مذاکراتی هستیم که در آن صحبت از غنی‌سازی 20 درصد است نه پنج درصد. در هر حال من فکر می‌کنم مذاکرات تاکنون به خوبی پیش رفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر از سوی رژیم صهیونیستی به نیروگاه بوشهر حمله‌ای صورت گیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: ما به طور کل باید آمادگی لازم را برای هر شرایطی و در هر جایی داشته باشیم. طبق مقررات بین‌المللی به نیروگاهی که در آن سوخت قرار گرفته شده است نباید حمله شود. در هر حال ما شاهد بودیم که در جنگ تحمیلی با وجود این که سلاح شیمیایی غیرقانونی بود اما از آن علیه ایران استفاده شد و آن‌جایی نسبت به آن موضع‌گیری شد که عراق به کویت حمله کرد و منافع کشورهای حامی به خطر افتاد.

عباسی گفت: من به کشورهای حوزه خلیج‌فارس توصیه می‌کنم که به کشورهایی که خیال خام در سر دارند و از دوستان‌شان هستند توصیه کنند که چنین اقدامی را انجام ندهند چرا که آن‌ها نیز تحت تاثیر آسیب‌های آن قرار خواهند گرفت.

ذخایر راهبردی اورانیوم برای صادرات در آینده هستند

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر مبنی بر این که اورانیومی که در ایران تولید می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار نیست، گفت: ذخایر اورانیوم ما به عنوان ذخایر راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود. ذخایر اورانیوم ما پایین است اما در کشور عیار دو هزار پی.‌پی‌.ام هم داریم که البته سرمایه‌گذاری برای اکتشاف آن به صرفه نیست. ما بر روی این ذخایر برای زمانی که بخواهیم سوخت راکتورهای آینده‌مان را تولید کنیم حساب نکرده‌ایم، این‌ها ذخایر راهبردی برای صادرات در آینده هستند. ما باید این ذخایر را داشته باشیم و به اکتشاف بیش‌تر آن بپردازیم.

او ادامه داد: ما به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای خارجی هم هستیم. بالاخره موضوعات سیاسی کشور حل خواهد شد و مسیر برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های دوجانبه و بین‌المللی باز می‌شود.

عباسی با اشاره به راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک در آینده، گفت: تولید آب سنگین در کشور هزینه‌های خاص خود را دارد اما خدا را شکر کشور به میزان قابل توجهی به آب سنگین دست پیدا کرده است و اکنون ما می‌توانیم از هر دو نوع راکتور آب سنگین و آب سبک استفاده کنیم.

اورانیوم 20 درصد به میزان نیازمان تولید می‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر غنی‌سازی 20 درصد در ایران، گفت: بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش زنجیره سانتریفیوژ در حال حاضر مشغول تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد در کشور است. دو زنجیره در سایت نطنز (شهید احمدی‌روشن) و چهار زنجیره در سایت فردو (شهید علی‌محمدی) قرار دارد و ما اورانیوم 20 درصد به میزان نیازمان تولید می‌کنیم.

عباسی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگر مبنی بر این که راکتور تحقیقاتی تهران در حال حاضر چگونه فعالیت می‌کند؟ گفت: بیش از یک سال گذشته راکتور با مشکل سوخت روبه‌رو بود اما ما توانستیم با ایجاد یک مجتمع که به لحاظ هندسی ابعادش به راکتور تهران شبیه بود با سوخت با غنای کم‌تر از 20 درصد و کار گذاشتن آن در قلب راکتور، راکتور را روشن نگه داریم. این اقدام با نظارت آژانس نیز انجام شد. اگر چنین کاری انجام نمی‌دادیم با توجه به نبود سوخت، راکتور در کنترل با مشکل مواجه می‌شد تا این که توانستیم در 25 بهمن ماه سال 90 اولین مجتمع سوخت صفحه‌یی را تولید کنیم و در راکتور بگذاریم و از آن تاریخ به بعد توانسته‌ایم پانزده مجتمع سوخت صفحه‌یی تولید کنیم و الان به اندازه کافی سوخت در اختیار داریم چون می‌خواهیم در آینده تمامی قلب راکتور تحقیقاتی تهران را نوسازی کنیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین یک راکتور از نوع استخری را در دست ساخت داریم که به همین سوخت 20 درصد نیاز دارد.

چین و روسیه در گروه 1+5 به دنبال منافع‌شان هستند

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر چین و روسیه از ایران حمایت نکنند مذاکرات هسته‌یی با شکست مواجه خواهد شد، گفت: چین و روسیه تحت سیطره آمریکا و اروپا نیستند و کشورهای مستقل با تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست جداگانه هستند. از فن‌آوری نظامی برتر برخوردارند و تکنولوژی‌های برتر را نیز در اختیار دارند. آن‌ها به بازار مصرف‌شان نگاه می‌کنند. پیش خود فکر می‌کنند که چه حجم مبادلات با ما دارند و چه حجمی با کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی.

او گفت: ما در آسیا به ویژه با روسیه منافع امنیتی مشترکی داریم. ما نیز در معادلات سیاسی دنبال تعامل با همه کشورهایی که با ما رابطه دوستانه دارند، هستیم به جز رژیم صهیونیستی.

عباسی تاکید کرد:‌ ایران یک دوره گذار را طی می‌کند. چین و روسیه می‌توانند به ما به عنوان فرصت یا تهدید نگاه کنند. فعلا ما برای آن‌ها تهدید نیستیم و سابقه تهدید بودن را هم نداشته‌ایم. وقوع انقلاب اسلامی برای روس‌ها غنیمت بوده است و باید از حضور یک ایران قوی خوشحال باشند و آن را مثبت تلقی کنند.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: چین نیز نمی‌خواهد منابع انرژی‌اش را از دست بدهد و کشورهای دیگر را جایگزین ایران کند.

ایران غنی‌سازی بیش از 20 درصد انجام نداده است

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که از وی پرسید آژانس گزارش کرده است در ایران غنی‌سازی بالای 50 درصد صورت گرفته است؟ گفت: ما تاکنون غنی‌سازی بالای 20 درصد در کشور انجام ندادیم و تنها یک گزارش مربوط به غنی‌سازی 27 تا 30 درصد بوده است که گزارش آن به آژانس داده شده و آژانس نیز گزارش ایران را تایید کرده است که مربوط به اشتباه اپراتور بوده است. غنی‌سازی بالای 50 درصد اگر بخواهد صورت گیرد در پیشرانه‌های هسته‌یی و کشتی‌های اقیانوس‌پیماست که بخواهند مدت زمان زیادی را در آب‌های آزاد صرف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۵

تاکی می‌خواهید مذاکره کنید؟ هر کاری از دستشون براومد انجام دادند. باز هم میخواهید مذاکره کنید؟