• یکشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92012508622
  • منبع : نمایندگی قم

خطبه فدکیه، حماسه سیاسی و اقتصادی فاطمه(س) است

خطبه فدکیه، حماسه سیاسی و اقتصادی فاطمه(س) است

خطبه فدکیه، روایت مظلومیت اهل بیت(ع) از زبان فاطمه و در حقیقت حماسه بزرگ سیاسی و اقتصادی فاطمه(ص) در راستای احقاق حق خاندان پیامبر(ص) است.

خطبه فدکیه، روایت مظلومیت اهل بیت(ع) از زبان فاطمه و در حقیقت حماسه بزرگ سیاسی و اقتصادی فاطمه(ص) در راستای احقاق حق خاندان پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، خطبه فدکیه، اتمام حجت حضرت فاطمه(ص)، با غاصبان حقوق اهل بیت(ع) است و این خطبه از ابتدا تا انتها، مظلومیت اهل بیت(ع) را از زبان دخت نبی اکرم(ص) خطاب به ستمگران روایت می‌کند.

روایت شده است هنگامی که ابوبکر و عمر، تصمیم گرفتند سرزمین فدک را از حضرت فاطمه(س) غصب کنند، ایشان با گروهی از زنان خویشاوند و خدمتکاران خود به سوی مسجد رفت و بر ابوبکر و تعدادی از مهاجرین و انصار وارد شد، در این هنگام میان او و دیگران پرده‌ای آویختند و ایشان با ناله‌ای جانسور، به سخنرانی و قرائت خطبه فدکیه پرداخت.

سخنان ایشان، جماعت حاضر در مسجد را به گریه انداخت و هنگامی که همهمه‌ها و جوش و خروش‌ها خاموش شد، کلام خود را با حمد و ثنای خداوند آغاز کرد و در بخشی از خطبه خود این گونه گفت: آگاه باشید گفتنی‌ها را گفتم؛ یقین دارم خواری شما را فرا گرفته و گفتن حقیقت با شما سودی ندارد، ولی چه کنم، اندوه طغیان کرد، سینه‌ام تنگ شد و اتمام حجت کردم.

در حقیقت فدک نمادی از مظلومیت خاندان پیامبر(ص) و گویای ظلمی است که پس از پیامبر(ع) بر اهل بیت(ع) وارد شد فریاد حضرت زهرا(س) در ماجرای فدک، ادامه اعتراضات آن حضرت و اهل بیت(ع) به انحرافات ایجاد شده در جهان اسلام نیز بود، تا جایی که این انحرافات، غدیر را از یاد برد و علی(ع) را خانه نشین کرد.

حضرت فاطمه(س) در این خطبه، نقش مهم حضرت علی(ع) در دفاع از اسلام و پیامبر اکرم را یادآور شد و در انتقاد از بی وفایی مردم فرمود: شما آن‌قدر صبر نکردید که بحران فروکش کند و اندکی از مصیبت بگذرد. شتابان فتنه را دامن زدید، شعله‌های اخلال و فساد را برافروختید، احکام و سنن پیامبر(ص) را ترک کردید و به اهل بیت(ع) و خانواده‌اش ستم و خیانت روا داشتید.

بر اساس این گزارش، فدک ‌سرزمین‌ غله‌خیزی‌ در حجاز ‌و فاصله ‌آن‌ تا مدینه ‌140 کیلومتر است،‌ خیبر سرزمین‌ یهودی‌نشین‌ بود تا این‌که‌ در سال‌ هفتم‌ هجری ‌به ‌علت ‌ترسی‌ که ‌بعد از فتح ‌خیبر از مسلمانان ‌داشتند نصف ‌یا همه آن‌را با رسول‌اکرم‌(ص‌) صلح‌ کردند و از آن ‌تاریخ ‌به‌ ملک ‌خاص‌ رسول‌ گرامی‌(ص‌) درآمد؛ زیرا مسلمانان‌ در به ‌دست ‌آوردن ‌فدک ‌پیکاری‌ ننموده ‌بودند و خداوند متعال ‌هم‌ در قرآن با صراحت‌ بیان‌ می‌کند که‌ فدک ‌به ‌مالکیت‌ رسول ‌اکرم‌(ص‌) درآمده و همه مذاهب‌ اسلامی ‌در این‌ موضوع ‌اتفاق ‌نظر دارند.

حقیقت آن است که این‌ خطبه ‌را با واقع‌نگری ‌و مطالعه دقیق تاریخی ‌باید از حد یک ‌سخنرانی‌ حماسه‌ای‌ و یا اظهار مصیبت ‌و شکایت خارج کرد و یا آن را نزاع مادی قلمداد کرد، بلکه‌ فدک‌، رمز قیامی ‌تاریخی ‌است ‌که ‌از حدود حجاز گذشته‌ و پایه‌ریز حکومت ‌جهانی تشیع ‌می‌باشد و فدک انقلابی است که تاریخ بزرگی را پس از خود در جهان تشکیل خواهد داد.

در ماجرای فدک، با آنکه حق حضرت زهرا(س) را غصب کردند ولی حکایت و روایت آن برای پیروان آن حضرت به ارث رسید تا نمادی از حقانیت اهل بیت(ع) و مظلومیت حضرت زهرا(س) باشد.

این خطبه در کنار همه حرف‌ها و بیان خون دل‌های اهل بیت(ع) و مظلومیت شیعه و ستم به خاندان پیامبر، نشانگر حضور موثر زن در جامعه اسلامی است، این خطبه نشان می‌دهد که بر خلاف مدافعان حقوق زن در جهان، اسلام زن را گوشه نشین خانه نمی‌داند بلکه زن می‌تواند با حفظ همه شئونات اسلامی در صحنه حاضر باشد و حماسه بیافریند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha