نماینده مردم قم با این سوال که خودرو کیلویی چند است؟ گفت: همه ما در مورد تعیین قیمت خودرو سر کار هستیم و مشخص نیست که چه کسی قرار است قیمت خودرو را تعیین کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد امیرآبادی فراهانی در صحن علنی امروز مجلس از غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت سوالی را در مورد دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی مطرح کرد.
وی با این توضیح که این سوال را در آبان ماه از وزیر پرسیده است،گفت: در آن زمان قیمت خودرو به صورت ساعتی افزایش پیدا میکرد که متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت چند ماه مشکل تعیین قیمت خودرو حل نشده است، انتظار می رفت که دولت به عنوان حداقلترین کار، قیمت خودرو را تعیین تکلیف میکرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سوال من از آقای غضنفری همان سوال رییسجمهور در رسانه ملی است، گفت: آقای رییسجمهور از وزیر صنعت پرسیدند که خودرو کیلویی چند؟ البته بنده میدانم که قیمتگذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم میپرسم که به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟
امیرآبادی ادامه داد: پرایدی که طبق آمار بیشترین تصادفات را داشته چرا باید از 8/5 میلیون به 21 میلیون افزایش قیمت داشته باشد مگر این خودرو تولید ملی و داخلی نیست؟ چه میزان از قطعات این خودرو از خارج از کشور وارد میشود؟ مگر حقوق کارگران به دلار پرداخت میشود که قیمت خودروی پراید بیش از 150 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: با این افزایش قیمت آقایان میآیند به مردم اعلام میکنند که برای شادی آنها 500 هزار تومان تا یک میلیون قیمت را ارزان کردهاند ولی نمیگویند که به چه میزان این قیمت گران شده است.
نماینده مردم قم در بخش دوم سخنان خود در واکنش به صحبتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه چرا قیمت پسته با افزایش قیمت ارز گران شده است؟ گفت: طبیعتا این سوال را باید خود وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ دهد نه اینکه خود سوال را مطرح کند، افزایش قیمت پسته در حوزه کاری ایشان است.
امیرآبادی در ادامه یادآور شد: در زمان گرانی خودرو تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، با یک محاسبه میتوان به این نکته دریافت که خودروسازی که 60 هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابهالتفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟
وی همچنین گفت: از طرف دیگر کارخانجات تولید خودرو در مقطعی خودرو را به صورت محدود به بازار عرضه کردند که این رویکرد باعث افزایش قیمت شد، البته در حال حاضر به گفته خود آقایان 50 درصد از شمارهگذاری خودروها کم شده است که این موضوع به دلیل تحریم مردم در خرید خودرو است.
این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از رویه ثبتنام اینترنتی خودرو گفت: شرکتهای خودروسازی سایتهایشان را برای ثبتنام میبندند و آنگاه در طول روز به مدت چند ساعت باز میکنند آن هم به این شیوه که هر روز قیمت جدیدی را به مردم اعلام میکنند، قیمتی که پیش از اعلام آن بسیاری از دلالان خودرو از آن اطلاع دارند، سوال این است که چه کسی این اطلاعات را در اختیار آنها قرار داده است؟ به باور ما عدم تصمیمگیری بهموقع این مشکلات را برای صنعت خودروسازی به وجود آورده است.
امیرآبادی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در صنعت خودرو، کیفیت پایین خودروهای تولیدی است، گفت: در سال گذشته رسانه ملی به چند تصادف بیشتر پرداخت، یکی تصادف وزیر راه و شهرسازی با ماشین خارجی بود که الحمدالله برای وزیر مشکلی به وجود نیامد، در مقابل تصادف چند نماینده مجلس با خودروی تولید داخل یعنی پژو پرشیا بود که صدماتی را به آنها وارد کرد.
وی افزود: این نمونه نشان میدهد که تفاوت بسیاری در بین خودروهای خارجی با خودروهای داخل وجود دارد به طوری که در کنار عدم رعایت حقوق مشتریان، به تعهدات در گارانتی نیز توجه کافی نمیشود.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم قم همچنین با بیان اینکه شرکت پژوی فرانسه بزرگترین ضربه را به صنعت خودروسازی وارد کرده است، گفت:مسئولان این شرکت از دو سال پیش تحریمها را مسئولان شرکتهای خودروسازی هشدار داده بودند اما انگار مدیران شما در ایران هیچ توجهی به این هشدارها نکردند، با این وجود باز هم این سوال وجود دارد که مگر ساخت قطعات تولید داخل برای جوانان ما از ساخت هواپیمای جنگنده سختتر است؟ چرا ایرانخودرو از نخبگان جوانمان به خوبی استفاده نمیکند و کار را به جایی میکشاند که بسیاری از آنها جذب شرکتهای خارجی و خصوصی شدهاند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این پرسش که طراح خودروی رانا اکنون در کجا مشغول است؟گفت: چرا تجاری شدن رانا با چهار سال تاخیر انجام شد؟
وی خطاب به غضنفری گفت: آقای وزیر شما میدانید که وضعیت قطعهسازان داخلی چگونه است و آنها مشکلات بسیاری دارند، مدیران شما برای تامین قطعه با یک شرکت خاص قرارداد بسته و از طریق آن به واردات مبادرت میورزند، شرکتی که وضعیتش آنقدر از قبل آقایان خوب شده است که اکنون مدیران آن ساکن آمریکا هستند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: از طرف دیگر یکی از معاونان شرکتهای خودروسازی عضو هیات مدیره 12 شرکت است، مگر قطعالرجال است که ایشان باید اینقدر سمت داشته باشد.
وی با بیان اینکه همه ما در مورد تامین قیمت خودرو سر کار هستیم، گفت: یک روز میگویند که قیمت خودرو را هیات دولت تعیین میکند، روز دیگر میگویند که شورای رقابت، سازمان حمایت و اخیرا نیز میگویند که کارگروه ویژهای قرار است این کار را بکند، بالاخره تکلیف چیست، چه کسی قیمت را تعیین میکند، بهتر نیست به جای توجه به شبکه دلالی، بیشتر به نخبگان توجه کنید؟
به گزارش ایسنا، امیرآبادی در پایان در مورد قانع شدن یا قانع نشدن خود از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده قبلا از وزیر اقتصاد در مورد معوقات بانکی سوال کردم که به دلیل قانع نشدنم از مجلس رایگیری به انجام آمد،رایگیری که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به وزیر شد اما باز هم اتفاقی رخ نداد چرا که معوقات بانکی بیشتر شد.
وی افزود: میترسم این بار نیز با قانع نشدن بنده، مجلس به وزیر کارت زرد دهد و بعد از آن قیمت خودرو بالاتر رود، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم اما درخواست رایگیری از مجلس را نیز ندارم.
به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت که جمعبندی ما از صحبتهای شما به لحاظ حقوقی آن است که شما از توضیحات وزیر قانع شدهاید.
انتهای پیام
نظرات