• چهارشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92012106922
  • خبرنگار : 71234

غضنفری در مجلس:

قیمت جدید خودرو تا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود/این قیمت کمتر از نرخ اعلامی خودروساز است

قیمت جدید خودرو تا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود/این قیمت کمتر از نرخ اعلامی خودروساز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با فعال شدن دوباره سازمان حمایت و کمک شورای رقابت، قیمت جدید خودرو تا پایان فروردین و یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود؛ قیمتی که به مراتب کمتر از قیمت اعلام شده توسط خودروساز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با فعال شدن دوباره سازمان حمایت و کمک شورای رقابت، قیمت جدید خودرو تا پایان فروردین و یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود؛ قیمتی که به مراتب کمتر از قیمت اعلام شده توسط خودروساز است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی غضنفری در پاسخ به سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مورد دلیل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، گفت: این سوال بسیار مهمی است که بارها در کمیسیون مربوطه مطرح شده است و مردم زیادی نیز نسبت به آن دغدغه دارند.

وی ادامه داد: این توضیحاتی که ارائه می‌کنم به معنای دفاع از مدیریت خودروسازی نیست چرا که به باور ما، مدیریت در خودروسازی باید به کیفیت و کاهش قیمت‌ها فکر می‌کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان حمایت،‌ هر زمانی که خودروساز دست به گران‌فروشی می‌زد اقدام به تشکیل پرونده گران‌فروشی و جریمه کرده است.

غضنفری گفت که در حال حاضر صنعت خودروسازی در شرایط خاصی است که اگر مراقبت‌های لازم به لحاظ تولید کیفی و تامین ارز مورد نیاز صورت نگیرد دچار مشکلات بیشتری می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد که باید رویه مقابله با گران‌فروشی دنبال شود تا برای صنعت خودروسازی مشکلاتی به وجود نیاید.

وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت خودروسازی پرداخت و گفت: نزدیک به 39 بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که حدود 1200 بنگاه قطعه‌سازی مایحتاج آنها را تامین می‌کنند، همچنین حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در صنعت خودروسازی و قلعه‌سازی فعال هستند.

غضنفری افزود: از طرف دیگر در شرایطی که ارزش افزوده خودروسازی 20 درصد است ارزش افزوده صنعت فولاد هشت درصد، لوازم خانگی سه درصد و نساجی حدود دو درصد است به همین دلیل خودروسازی صنعتی دارای ارزش افزوده بالایی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قبل از بررسی دلایل افزایش خودرو در سال 91، باید به این نکته اشاره کرد که ما پیش از آن از لحاظ صنعت خودروسازی در آسیا پنجم و در دنیا سیزدهم بودیم که بعید به نظر می‌رسد این رتبه را حفظ کرده باشیم چون سال گذشته سال سختی برای خودروسازی بود.

غضنفری در ادامه در توضیح دلایل چرایی افزایش قیمت خودرو در سال 91، به ارائه آمارهایی در مورد وضعیت فروش خودرو در سال 90 پرداخت و گفت: در سال 90 حدود 25 هزار میلیارد تومان صنعت خودرو به فروش رسید که برای این کار در سال 90، 5/5 میلیارد دلار ارز جذب شد یعنی صنعت خودروسازی 5/5 میلیارد دلار ارز گرفت و 25 هزار میلیارد تومان کالا با نرخ ارز آن زمان 1100 تومان فروخت.

وی با بیان اینکه در سال 91، سازمان حمایت دو بار به خودروساز اجازه افزایش قیمت را داد، گفت: در سال 91 و در ماه‌های مهر و بهمن سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت را به خودروساز داد که می‌توان چرایی آن را بررسی کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح گفت: در نیمه اول سال 91 تغییراتی در نرخ ارز به وجود آمد به طوری که قیمت ارز در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر از 1100 تا 2200 تومان برای خودروساز افزایش داشت که این یعنی افزایش 200 درصدی قیمت ارز برای خودروساز.

غضنفری در عین حال گفت: از طرف دیگر خودکفا بودن صنعت خودروسازی امری درست است اما نباید فراموش کنیم که این صنعت از فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم داخلی استفاده می‌کند. موادی که در شش ماهه اول سال 91 تغییرات قیمت داشت به طوری که فولاد 36 درصد، مس 28 درصد، آلومینیوم 34 درصد و پلیمر 51 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: در این زمان بود که تولیدات خودروساز شروع به کاهش کرد به طوری که در ماه مهر 40 درصد کاهش تولید داشتیم آن هم بدان دلیل که نمی‌توانستند تامین ریالی برای کالاهای خود بکنند. در همان زمان خودروساز از بانک‌ها درخواست وام کرد که این اتفاق رخ نداد و به دلیل عدم تامین نقدینگی، خودروساز در آستانه ضرر زیادی قرار گرفت. اسناد به سازمان حمایت ارائه شد و سازمان حمایت با افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در مهرماه موافقت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در آن زمان و با موافقت سازمان حمایت با افزایش 10 درصدی قیمت خودرو، پراید CX از 9 میلیون و 940 هزار تومان به 11 میلیون و 900 هزار تومان، پژو 405 از 15/5 میلیون به 18 میلیون و 600 هزار تومان و پژو 206 اتومات از 20 میلیون و 800 هزار تومان به 22 میلیون و 900 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

وی اضافه کرد: این اعلام موافقت سازمان حمایت با این امید بود که دیگر تا پایان سال افزایش قیمتی نداشته باشیم اما در شش ماه دوم سال گذشته دوباره اتفاقات تکرار شد و خودروسازان با مشکل مواجه شدند به طوری که مس با افزایش 49 درصدی قیمت، پلیمر 57 درصد و آلومینیوم با افزایش قیمت 59 درصدی مواجه شدند.

غضنفری افزود: اتفاق ناگوار دیگر این بود که عده‌ای خودروی ارزان می‌خریدند و به قیمت بالاتر در بازار به فروش می‌رساندند که این حالت دو قیمتی و سفته‌بازی را در بازار به وجود آورد. دولت موافقت کرد که در چنین شرایطی خودروساز در حاشیه بازار خودروهایش را بفروشد اما به تدریج قیمت را پایین آورد این رویه منجر به این شد که پراید بعد از افزایش قیمت در مهرماه یعنی از 11 میلیون و 900 هزار تومان به 16 میلیون، پژو 405 از 18 میلیون و 600 هزار تومان به 25 میلیون و پژو 206 اتومات از 22 میلیون و 900 هزار تومان به 39 میلیون افزایش قیمت پیدا کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت خودرو مورد اعتراض مجلس، رییس‌جمهور و مردم قرار گرفت. رییس‌جمهور تصمیم بر این گرفت تا شورای رقابت وارد عرصه شده و قیمت جدید خودرو را تعیین کند.

وی توضیح داد:‌ الان در شرایطی هستیم که قرار است خودروساز قیمت خود را اعلام کند و شورای رقابت نیز در نهایت قیمت‌های جدید را اعلام نماید.

به گزارش ایسنا، غضنفری در بخش دوم صحبت‌های خود بعد از صحبت‌های کوتاه امیرآبادی و پرسیدن این سوال که خودرو کیلویی چند است؟ گفت: در این رابطه ابتدا باید به سوال مهمی در اقتصاد ایران پاسخ داد. چرا وقتی قیمت ارز بالا می‌رود پسته گران می‌شود مگر در تولید پسته نیز ارز به کار رفته است؟

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به سوالاتی از این جنس پاسخ دهیم نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و بر این اساس ممکن است افزایش یا کاهش قیمت‌ها به درستی انجام نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال گذشته پنج گروه از کالاها با افزایش قیمت روبرو شد، گفت: این پنج گروه از کالاها بعضا کالاهایی بودند که مستقیم به ارز وابسته بودند. برخی از کالاها سهمی از بازارشان مبتنی بر ارز بود و برخی دیگر همچون پسته تولیدشان هیچ ارتباطی به ارز نداشت.

غضنفری افزود: در این زمان ممکن است که بگوییم بهتر است ممنوعیت صادرات بگذاریم اما این کار نیز تجربه شد به طوری که ممنوعیت صادرات برای دام گذاشته شد اما قاچاق باعث شد که با قیمت بالاتر به فروش برسد. وقتی ارز بالا می‌رود مواد اولیه نیز افزایش قیمت پیدا می‌کند و باعث افزایش قیمت در سایر کالاها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 91 کاری بالاتر از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در اقتصاد جمهوری اسلامی انجام شد به طوری که میزان ارز از 1100 تومان به 2500 تومان افزایش پیدا کرد و قیمت کالاها نیز با آن تطبیق پیدا کرد. درست است که فشارهای زیادی به مردم و وضعیت معیشتی آنها وارد شد اما نباید فراموش کنیم که این در جهت کاهش وابستگی اقتصاد به نفت طبق تاکیدات مقام معظم رهبری امری بسیار مهم به شمار می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص در کنترل قیمت‌ها، اثرگذاری ارز‌آوری در اقتصاد‌ است، گفت: باید تلاش شود تا از طرق مختلف ارز به کشور وارد شود و نباید در این راه به ارز مبتنی بر فروش نفت وابسته بود چرا که اکنون جلوی بخشی از صادرات را گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، غضنفری خطاب به نمایندگان گفت: با توجه به دغدغه مجلس،‌ رسانه‌ها و مردم و همچنین رییس‌جمهور دوباره دولت از سازمان حمایت خواسته تا فعال شود که قیمت خودرو بر اساس ارز مبادلاتی تعیین گردد. پیش‌بینی ما این است که این قیمت تا پایان فروردین و یا حداکثر اوایل اردیبهشت اعلام شود.

وی افزود: سازمان حمایت و شورای رقابت کمک می‌کنند تا قیمت خودرو در حد قابل قبولی تعیین شود. به نظر ما قیمتی که خودروساز اعلام می‌کند قابل قبول نیست و تلاش می‌کنیم تا قیمت جدیدی که به مراتب کمتر از قیمت اعلام شده توسط خودروساز است را اعلام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۳:۳۱

امیدواریم تمامی این وعده‌ها که بارها گفته شده عملی بشن و مثل همیشه وعده سر خرمن نباشند.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۳:۴۰

70 میلیون باید سوار گاری بشن، هوای آلوده تنفس کنن، شاهد سوانح مرگبار رانندگی باشن که 1.2 میلیون نفر بیکار نشن؟ می‌خوام که بشن، این ديگه چه استدلالیه؟! برن کشاورزی کنن، برن تو معدن کار کنن تا بیکار نمونن.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۳:۴۳

با سلام، با توجه به پاسخ وزیر باید عرض کنم اولا دلار را گروه اقتصادی دولت گران کرد که خود شما عضو تاثیرگذار آن هستید. ثانیا با توجه به همین فرمایشات شما هنگامی که کلیه اجناس به‌دلیل گران شدن ناگهانی ارز و سقوط ارزش ریال گران می‌شود در وهله اول کشاورز پسته‌کار هم باید پرداخت بیشتری بابت کود، کارگر، آب، برق، بنزین و... پرداخت کند و بعد هم خود همون کشاورز در این مملکت زندگی می‌کند و باید درآمد خود را با مخارجی که چند برابر شده بر اثر تصمیم غیراقتصادی دولت هماهنگ کند. پس پسته گران می‌شود. آقای وزیر محترم همه مثل بعضی از مسئولین البته بعضی از مسئولین حقوق چند ده یا صد میلیونی ندارن که خودرو هم خود شما در جلسه‌ای به‌دلیل بدهی به برخي اجازه افزایش آنچنانی دادید یادتون که هست. الان فقط چون مردم از خرید خودداری می‌کنند و توان مقابله ندارید یک‌کم عقب‌نشینی کردید. یک سئوال: آقای وزیر مابه‌التفاوت گرانی خودرو قرار بود کجا بره و چه کمبود بودجه‌ای را تامین کنه؟ یک تذکر هم عرض کنم یکایک مردم غیور و ولایتمدار ایران از اینکه ناآگاه شناخته بشن، متنفرند! یا حق

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۶:۳۱

آقا حمید، آقای وزیر درست می‌گن. علاوه‌بر کاهش تا 100 درصد قیمت خودروها باید گمرک به 10 تا 20 درصد برسه تا خودروسازان یه تکانی به خودشان بدن و خودروي ارزان باکیفیت طراحی کنند. تو رو به خدا مردم دارن 34 ساله حمایت می‌کنند ولی خودروسازان درجا می‌زنند و مونتاژکار شده‌اند. چندسال دیگه باید ما جور اینا رو بکشیم. مثل ترکیه بازار رو رقابتی کنین.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۶:۴۵

ارزون شدن ماشین فقط یه راه‌حل داره. فقط و فقط چند وقت ماشین نـــخـــریـــد، همین. به‌خدا سخت نیست. اون‌وقته که قیمتا رو سر و سامان می‌دن.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۷:۳۹

با سلام، "کلّکم راع و کلّکم مسئول" نظرات و فرمایشات آقای وزیر کاملا محترم است اما درباره خبر فوق چند نکته قابل تامل و بررسی است: 1- خودروسازان دقیقا تا چه وقت باید حمایت شوند؟ 2- افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نظر جانی و مالی از صنعت خودرو آسیب دیده‌اند تکلیفشان چیست؟ 3- آیا مقایسه افزایش قیمت پسته و افزایش قیمت محصولاتی مانند خودرو کار صحیحی است؟ 4- تکلیف نظارت و تدابیر دولت خصوصا وزارتخانه متبوع ایشان در خصوص افزایش قیمتها و ثبات بازار چیست؟ 5- آیا وظیفه یک وزیر فقط طرح مشکل است یا حل مشکل و آیاهای دیگر...؟؟

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۵

آقای وزیر، كسی که حقوق چند میلیونی دارد، چه دردی از این مردم می‌داند؟

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۸

حقوق کارگر با یه وزیر نباید فرق کنه. چون این کارگر هستش که داره اقتصاد مملکت رو پیش می‌بره نه وزیر! وزير داره تصمیم می‌گیره، من هم می‌تونم تصمیم بگیرم(؟!) خدایيش بهتر از این می‌تونم تصمیم بگیرم!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۹

چه کار باید کرد؟ مردم چه کار می‌توانند انجام دهند؟ آقایان مسئول در خودروسازی هر روز به بهانه‌ای مصاحبه می‌کنند و با ادبیاتی مردم را تهدید می‌نمایند! جلو پنجره و سپر و داشبورد پرایدی که 15 سال پیش دیگران طراحی کرده‌اند را تغییر شکل می‌دهند و با مدلهای مثل sx و lx و 131 و 132 و... به چندین برابر قیمت به مردم ایران می‌فروشند. متأسفانه باید گفت پراید امروزی کیفیت پرایدهای کره‌ای 15 سال پیش را نداره. آیا پژو ساخت کشور عزیز ما با پژوی 20 سال پیش فرانسه یکی است؟ آیا اونها هم آتیش می‌گرفتند. چه کار کنیم مردم ایران در طی نزدیک به 40 سال اینهمه کشته، مجروح، معلول، خانواده بی‌سرپرست با کلی تبعات اجتماعی تقدیم صنعت خودرو نموده‌اند. دیگه چه توقعی دارید؟ از هر صنعت دیگری اینقدر حمایت شده بود الان دنیا را تسخیر کرده بود.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۸:۱۸

آقیان وزیر وکیل مسوول جان مادرتان بس کنید !

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۵ ۱۵:۲۷

آقای وزیر برو استعفا بده و... خدایی هست که داره ما رو می‌بینه.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۵ ۱۷:۴۰

خدا کنه این حرفا دوباره فقط در حد حرف نباشه!