• یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92011804314

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آفتاب یزد»:

شرکت‌های توزیع‌کننده‌ی مطبوعات صرفا نگاه اقتصادی دارند

شرکت‌های توزیع‌کننده‌ی مطبوعات صرفا نگاه اقتصادی دارند

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آفتاب یزد» درباره‌ی مشکلات مربوط به توزیع مطبوعات گفت: مطبوعات یک سیستم مستقل و مناسب برای توزیع محصولات خود ندارند.

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آفتاب یزد» درباره‌ی مشکلات مربوط به توزیع مطبوعات گفت: مطبوعات یک سیستم مستقل و مناسب برای توزیع محصولات خود ندارند.

منصور مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که در فرآیند تولید یک نشریه، رساندن محصول به‌دست مخاطب یکی از مراحل مهم است، اظهار کرد: برای تکمیل این فرآیند به یک سیستم توزیع مناسب نیاز است. در حال حاضر نشریات قدیمی دغدغه‌ی کمتری برای توزیع دارند در حالی که نشریاتی که در 15 سال اخیر متولد شده‌اند با توجه به این‌که بنیه‌ی مالی قوی‌ای ندارند درگیر مشکلات توزیع نیز هستند.

او ادامه داد: بیشتر شرکت‌های توزیع‌کننده نیز نگاه فرهنگی ندارند و صرفا نگاه اقتصادی دارند. همچنین این شرکت‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند که به همین دلیل، بخش عمده‌ای از درآمدهای ناخالص مطبوعات نصیب بخش توزیع می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه‌ی آفتاب یزد با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گامی در راستای رفع مشکلات حوزه‌ی توزیع برنداشته است‌، تأکید کرد: نشریات دولتی مشکلات خاصی در این زمینه ندارند و بیشتر مشکلات توزیع متوجه نشریات خصوصی است. روزنامه‌های دولتی نگران هزینه‌های توزیع نیستند و مراکز فروش را نیز در دست خود دارند مثلا ناظر کیوسک‌های مطبوعاتی چه بخشی است؟

او با تأکید بر این‌که تا وقتی رقیبی به نام دولت وجود دارد نمی‌توان از بخش خصوصی توقع رشد داشت، گفت: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از نشریات است، اما متأسفانه تا کنون یک بخش توزیع مستقل برای مطبوعات ایجاد نشده است.

وی با اشاره به مشکلات بخش توزیع‌، توضیح داد: در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود به بخش توزیع سهمیه‌ی بنزین تعلق گیرد که متأسفانه این کار انجام نشد. از سوی دیگر، تعرفه‌های فرودگاهی افزایش پیدا کرد. بنابراین مطبوعات ناچار شدند با بالاتر رفتن هزینه‌های توزیع، قیمت خود را بالاتر ببرند تا بخشی از این هزینه‌ها تأمین شود.

مظفری با بیان این‌که در بیشتر کشورهای دنیا، دولت رقیب بخش خصوصی نیست، گفت: بخش‌های دولتی می‌خواهند رسانه‌ داشته باشند و به‌وسیله‌ی آن تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنند، اما مسأله اینجاست که چرا این رسانه‌ها که بودجه‌ی دولتی دارند و در بخش بازرگانی رقیب بخش خصوصی می‌شوند.

او درباره‌ی تأثیر دکه‌های روزنامه‌فروشی در زمینه‌ی توزیع‌ مطبوعات، اظهار کرد: متأسفانه با توجه به این‌که نشریات نمی‌توانند برای دکه‌ها درآمد‌زا باشند‌، اولویت دکه‌ها نشریات نیستند و مجبورند برای ایجاد درآمد، محصولات دیگری را نیز بفروشند. کیوسک‌دارها براساس فروش و استقبال از نشریات آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و در اختیار مخاطبان می‌گذارند‌؛ اما افرادی هستند که در چینش روزنامه‌ها اعمال نظر می‌کنند تا یک نشریه در دسترس یا خارج از دسترس مخاطب قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha