نقشه راه و فرآیند طراحی، تدوین، تصویب و پایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نقشه راه که گامهای اساسی برای تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ترتیب منطقی و زمانبندی آن را مشخص می کند، پس از بررسی تفصیلی در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تصویب رسیده است.
نقشه راه و فرآیند طراحی و تدوین الگو با طرح مساله و خطوط راهنمایی تحقیق و توسعه الگو از نگاه مقام معظم رهبری آغاز میشود و با تدوین چیستی، چرایی و ویژگیهای الگو، مبانی الگو، روششناسی طراحی الگو، آسیبشناسی روند پیشرفت کشور، تحلیل و نقد نظریههای توسعه و تجربیات جهانی ادامه مییابد. همچنین حمایت از نظریهپردازی در زمینهی الگو و تدوین الگوی پایه رهبری تحول از دیگر گامهای مندرج در این نقشه است. این نقشه گامهای لازم را برای تهیه و تدوین بخشهای مختلف الگو معینی و کمک به نظریهپردازی و گفتمانسازی الگو و گامهای دیگر مورد توجه قرار میدهد. مراحل تایید و تصویب و بازخورد و بازنگری الگو نیز در نقشه تعیین شده است.
دکتر صادق واعظزاده، رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی سخنانی در نشست «نقشه راه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تقسیم کار ملی» که عصر چهارشنبه با هدف هماندیشی اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با استادان و صاحبنظران در خصوص نحوهی اجرای نقشه راه و تقسیم کار ملی تدوین الگو برگزار شد با اشاره به اهداف سهگانه ترسیمشده برای مرکز که تعمیق و توسعهی فکر تحقیق و نظریهپردازی، گفتمانسازی حول محور الگو و طراحی و تدوین آن است، اظهار داشت: در این راستا 14 وظیفه برعهده مرکز گذاشته شده که طی دو سال گذشته تلاش شده به همه این وظایف پرداخته شود. از جمله این وظایف، تعیین خطوط و زمینههای پژوهشی و تقسیم کار ملی برای انجام این پژوهشها بوده که دراین ارتباط دو کار اساسی صورت گرفته است. یکی مسالهشناسی که برعهده انجمنهای علمی کشور قرار گرفته و دیگری تقسیم کار ملی که سندی در این خصوص تهیه شده است.
وی افزود: وظیفه دیگر مرکز، بسترسازی در جهت پدیدآمدن و هماهنگی بین حلقهها و کانونهای تفکر و طراحی الگو در کشور به ویژه در دانشگاهها و حوزههای علمیه و مراکز تحقیقاتی و ایجاد و راهبری شبکه فراگیر و منعطف الگو با مشارکت وسیع و موثر متخصصان و صاحبنظران است که دراین راستا تاکنون 12، 13 اندیشکده به عنوان حلقههای اصلی تدوین الگو تاسیس شده و تعداد دیگری اندیشکده که عمدتا به مباحث تخصصیتر الگو میپردازند به تدریج راهاندازی خواهند شد. علاوه بر اندیشکدهها که البته تشکیلات جدیدی نبوده و عمدتا مراکز فکری هستند که مسوولیت پژوهشی هم ندارند تشکیل حلقههای فکری در مراکز علمی مختلف کشور پیشبینی شده که این حلقهها نتایج کار خود را در اختیار اندیشکدههای متناظر خود قرار میدهند.
رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: وظیفه بعدی مرکز، سرمایهگذاری عمده بر روی نخبگان جوان و مستعد حوزه و دانشگاه و اهتمام به ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروی علمی مورد نیاز کشور در جهت طراحی و اجرای الگوست که در این جهت هم در کنار کنفرانسهایی که مرکز برگزار میکند، یک جریان بحث و تبادل نظر در قالب کنگره پیشگامان پیشرفت شکل گرفته که تاکنون دو دوره آن برگزار شده و سومین کنگره هم اوایل اردیبهشتماه سال آینده برگزار میشود.
در زمینه تربیت نیروی علمی هم با یکی، دو مرکز آموزشی صحبت شده و برای حمایت از دورههای تحصیلات تکمیلی در زمینهی پیشرفت اعلام آمادگی کردهایم البته مرکز هیچگونه نقش آموزشی نخواهد داشت.
واعظزاده، برنامهریزی و هماهنگی برای برگزاری و پشتیبانی نشستها و همایشها و کارگاههای علمی و دورههای تخصصی در زمینهها و موضوعات مرتبط با الگو را از دیگر وظایف مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان و خاطر نشان کرد: در زمینه برگزاری دورههای تخصصی ضوابطی در مرکز در حال تدوین است.
وی، وظیفه بعدی مرکز را برقراری ارتباط و همکاری با شخصیتها و مجامع علمی بینالمللی عنوان و با اشاره به اقدامات آغاز شده در این زمینه خاطر نشان کرد: شناسایی و معرفی آثار علمی برجسته و استعدادهای برتر در زمینهی الگو از دیگر وظایف ماست که در این راستا برنامهای برای معرفی و تقدیر از شخصیتهای برجستهای که در تدوین الگو همکاری دارند، طراحی کردهایم.
واعظزاده، زمینهسازی طراحی و هماهنگی به منظور استفاده از حداکثر ظرفیتهای ملی به ویژه رسانه ملی در جهت گفتمانسازی و ترویج الگو، بسترسازی و تثبیت حضور گسترده و پر نشاط جوانان در عرصهی تفکر و مطالعه و ابراز نظر برای پیشرفت جامعه و نظام و کمک به طرح مباحث پیشرفت در مراکز علمی و در سطح وسیع جامعه را از دیگر وظایف مرکز در راستای گفتمانسازی در راستای پیشرفت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد.
رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: مرکز در زمینه طراحی و تدوین الگو نیز وظایفی چون تعیین روشها، فنون و ابزارهای طراحی الگو با استفاده از مشاوره متخصصان و صاحبنظران و بهرهبرداری از نتایج مطالعات و تحقیقات مربوط و شناسایی و گردآوری مراجع و منابع علمی و سوابق و اسناد لازم برای طراحی و تدوین الگو را برعهده دارد که در این راستا نسبت به جمعآوری همه اسناد برنامهیی کشور با همکاری دستگاههای مختلف اقدام شده است. طراحی و تدوین پیشنویس الگو مبتنی بر ارزشها و اصول اسلامی منطبق با ویژگیها و نیازهای کشور و با توجه به دستاوردهای متقن علمی و تجارب ارزشمند انقلاب دیگر وظیفهی مرکز الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت است که از طریق اندیشکدههای مرکز دنبال میشود.
وی خاطر نشان کرد: یکیدیگر از وظایف مرکز ارزیابی و آسیبشناسی و آینده پژوهشی ایران و کشورهای برگزیده است که در این راستا حلقهای تشیکل شده تا ضوابط این ارزیابی را تعیین کنند. روند ارزیابی پیشرفت کشور پس از تدوین و اجرای الگو نیز به صورت ادواری و دائمی ادامه خواهد داشت.
سخنران دیگر این نشست حجتالاسلام دکتر سید حسین میر معزی، عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود که به بیان توضیحاتی در خصوص فلسفه و ضرورت نقشه راه الگو پرداخت.
وی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نقشه راه نظاممند، جامع و کلان پیشرفت عنوان کرد که از یک سو مبتنی بر مبانی معرفتشناسی و ... و از سوی دیگر منطبق با شرایط اقلیمی، تاریخی و فرهنگی ایران است.
میرمعزی، پیشرفت را فرآیند حرکت از وضعیت موجود جمهوری اسلامی به وضعیت مطلوب اسلامی آن عنوان کرد و با اشاره به اهداف سهگانه مرکز الگوی اسلامی پیشرفت که تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریهپردازی دربارهی الگو، ایجاد و حفظ فضای گفتمانی اصیل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگو و طراحی و تدوین پیشنویس الگوست اظهار داشت: این اهداف ارتباطی نزدیک با هم دارند چون تدوین الگو بدون تعمیق و توسعهی تفکر و تحقیق میسر نیست و این امر هم بدون ایجاد و حفظ فضای گتمانی محقق نمیشود.
وی با بیان اینکه هر حرکت هدفمندی نیازمند نقشه راه است، اظهار داشت: تدوین الگو که حاصل فرآیند تعمیق و توسعهی تفکر در یک فضای گفتمانی است بدون نقشه راه ممکن نیست.
به گزارش ایسنا، میرمعزی، شمولیت، نظاممندی، جامعیت و واقعگرایی را از ویژگیهای نقشه راه عنوان کرد و گفت: برای تدوین الگو باید چهار نقشه راه شامل نقشه راه محتوا، تولید محتوا، ایجاد و حفظ فضای گفتمانی و تصویب الگو را داشته باشیم.
مهندس حمید چیتچیان، معاون هماهنگی و نظارت فرآیندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم در تشریح فرآیند تهیه نقشه راه الگو گفت: از ابتدا دو سوال اساسی پیشروی مسوولان مرکز بود یکی این که اصولا الگوی پیشرفت چیست و چه مولفههایی دارد و دیگر اینکه الگو چگونه و طی چه فرآیندی باید طراحی و تدوین شود که تلاش شد از طریق پژوهش روشمند و بر پایه نظرات جمع گستردهای از خبرگان و صاحبنظران به این سوالات پاسخ داده شود.
وی خاطر نشان کرد: در این راستا در بهمنماه 1390 کارگروه ویژهای جهت بررسی چیستی و مفهوم الگو و تهیه فرآیند تدوین الگو در مرکز تشکیل شد. کارگروه ابتدا سوالاتی را در خصوص مفهوم، چیستی و ماهیت الگو تدوین کرد و آنها را برای پاسخگویی به اساتید برجستهای از نظامهای مختلف علمی ارائه داد. کارگروه ویژه همچنین نسبت به تحلیل محتوای سخنرانیهای کلیدی و مقالات ارائه شده در کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقدام کرد. حاصل این مصاحبهها و بررسیها تدوین سند چیستی الگو بود.
چیتچیان تصریح کرد: کارگروه ویژه تمام اعضا را موظف کرد که با توجه به مصاحبههای انجام شده و محتوای مقالات و سخنرانیهای کنفرانس هر یک نقشه راهی را جمعبندی و در جلسات ارائه کنند که حاصل آن تدوین هفت مدل مختلف بود که در نهایت از میان هفت نقشه راه ارائه شده یک طرح به عنوان طرح مادر نقشه راه الگو انتخاب و پس از تکمیل وغنیسازی به شورای مدیران مرکز ارائه شد.
وی خاطر نشان کرد: با برگزاری کنفرانس نقشه راه الگو در خردادماه امسال که طی آن ضمن سخنرانی اساتید برجسته مدعو، 80 مقاله علمی نیز ارائه شد، کارگروه تدوین فرآیند طراحی و تدوین الگو در دانشگاه علم و صنعت تشکیل شد. در ادامه دو طرح ارائه شده توسط دانشگاه علم و صنعت و کارگروه ویژه در شورای عالی مرکز ارائه و در نهایت مقرر شد دو گروه با همکاری و همفکری طرح مشترکی را با ادغام دو نقشه راه تهیه کنند.
معاون هماهنگی و نظارت فرآیندی مرکز با اشاره به تصویب و رونمایی چیستی و مفهوم الگو و نقشه راه و فرآیند طراحی و تدوین آن در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: نقشه راه ارائه شده توسط جمعی محدود تهیه نشده و در واقع حاصل همفکری تعداد زیادی از دانشمندان کشور است.
دکتر محمد سعید جبل عاملی، عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم در سخنانی کوتاه به تشریح نقشه راه و گامهای مختلف آن پرداخت و با اشاره به فرازهایی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت و تمدنسازی نوین اسلامی گفت: در مورد اینکه الگو چیست، طیف وسیعی از نظرات وجود دارد. برخی الگو را تنها ارائه و بیان نظریه پایه پیشرفت با لحاظ کردن مبانی و ارزشهای اسلامی و شرایط خاص اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی ایران و برخی دیگر آن را علاوه بر نظریههای پایه مشتمل بر اهداف، راهبرد ها، نظامها و حتی برنامههای عملیاتی میدانند. منظور از نقشه راه هم که یکی از موضوعات مهم پیشرو در دستیابی به الگوست، تدوین چارچوبی مفهومی به عنوان یک وفاق نامه ترسیمکنندهی مراحل وگامهای دستیابی به الگو و حداکثر اجماع نخبگانی است.
دکتر هادی اکبرزاده، معاون علمی و تقسیم کار ملی و عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم در سخنانی با اشاره به اینکه منظور از تقسیم کار ملی استفاده بهینه از ظرفیت ملی است درباره چرایی آن گفت: آسیبشناسی اسناد برنامهیی کشور نشان میدهد که در آنها از تمام ظرفیت علمی کشور استفاده نشده و همچنین چشمانداز مشترکی شکل نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه طبق تاکیدات مقام معظم رهبری که بر استفاده از همه ظرفیت نخبگان کشور در تدوین الگو تاکید کردهاند، تقسیم کار ملی نه فقط در مرحلهی اجرای الگو که در تدوین الگو نیز مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس برای هر یک از مراحل کار یک پیوست گفتمانسازی طراحی شده است.
اکبرزاده تصریح کرد: طبق فرمایش رهبری مرکز نباید این حرکت را در انحصار بگیرد، لذا شرح وظایف مرکز به نحوی تدوین شده که چندان در همه کارها دخالت نکنیم، لذا مرکز، نقش فرماندهی و عملیات را ندارد بلکه مرکز راهبری و ساماندهی است و بنابراین ساختاری چابک، پویا هوشمند و فراستادی دارد.
وی خاطر نشان کرد: راهبرد مرکز کارآمد کردن ساختارهای موجود و پرهیز از ساختارسازیهای جدید مثلا توانمندسازی و استفاده از ظرفیت صدها انجمن علمی فعال از کشور و همچنین حفظ هویت فراستادی با اجتناب از فعالیتهای نوع صف است. سازوکارهای موجود نیز بر همین اساس طراحی شدهاند، بهطوری که حلقهها و کانونهای تفکر به مثابه سلولهای هوشمند در سراسر کشور تشکیل خواهند شد و نسبت به برگزاری کنفرانسهای هدفمند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کنگره پیشگامان پیشرفت برای جلب مشارکت نسل جوان، برگزاری نشستهای اندیشهورزی و گفتوگوهای رسانه ملی و واردکردن موضوع پیشرفت در محتوای کتب درسی، حمایت از نشریات علمی و برنامههای مشابه اقدام خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات