• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91120100250
  • خبرنگار : 71452

قمر «اروپا» میزبان احتمالی حیات

قمر «اروپا» میزبان احتمالی حیات

محققان ناسا معتقدند، احتمال وجود اشکال مختلف حیات در یکی از اقمار سیاره مشتری بسیار بیشتر از بیابان های مریخ است و به همین منظور قصد دارند تا یک دهه آینده کاوشگری را راهی «اروپا» کنند.

محققان ناسا معتقدند، احتمال وجود اشکال مختلف حیات در یکی از اقمار سیاره مشتری بسیار بیشتر از بیابان های مریخ است و به همین منظور قصد دارند تا یک دهه آینده کاوشگری را راهی «اروپا» کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیاره سرخ همواره بعنوان یکی از اهداف مهم ناسا برای کشف اشکال مختلف حیات محسوب می شود و کاوشگرهای مختلفی از جمله فرصت و کنجکاوی طی یک دهه اخیر به مریخ اعزام شده اند و کاوشگر رباتیکی مشابه کنجکاوی در سال 2020 راهی این سیاره خواهد شد.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که احتمال میزبانی حیات در قمر «اروپا» بعنوان ششمین قمر نزدیک به سیاره مشتری، بیشتر از بیابان های سیاره مریخ است.

قمر اروپا نخستین بار توسط فضاپیمای وویجر در سال 1979 و پس از آن توسط فضاپیمای گالیله در دهه 1990 میلادی مورد بررسی قرار گرفت؛ اقیانوس، لایه نازک یخ و وجود اکسیدان، احتمال حضور اشکال مختلف حیات بر سطح این قمر را تقویت می کند.

شرایط ویژه «اروپا» باعث تجدیدنظر مسئولان ناسا شده و محققان بدنبال روش ارزان تری برای انجام مأموریت اکتشاف در این قمر هستند.

«روبرت پاپالاردو» از محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا تأکید می کند: اروپا نوید بخش ترین نمونه احتمالی کشف اشکال مختلف حیات فرازمینی محسوب می شود و اکتشافات در آن باید بسرعت آغاز شود.

در پروژه دو میلیارد دلاری اکتشافی کلیپر (Clipper)‌ ناسا، محققان فیزیک دانشگاه جان هاپکینز نیز مشارکت خواهند داشت و از الگوی موفق کاوشگر کاسینی که در نزدیکی قمر تیتان (سیاره زحل) حضور دارد، استفاده می شود.

کاوشگر کلیپر احتمالا تا سال 2021 به فضا پرتاب شده و بین سه تا شش سال بعد به قمر اروپا خواهد رسید؛ اما هنوز بودجه ای از سوی ناسا برای این پروژه اختصاص داده نشده است.

آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ نیز برنامه ای برای ارسال کاوشگر به سیاره مشتری در سال 2030 در دست بررسی دارد.

علاوه بر قمر اروپا، قمر انسلادوس (Enceladus ) زحل نیز بعنوان یکی از میزبانان احتمالی حیات شناخته می شود.

انتهای پیام

ثبت نمای نزدیکی از سطح قمر اروپا توسط کاوشگر گالیله

وجود لایه نازک یخ و اکسیدان بر سطح قمر اروپا

مجموعه ای از شکاف های یخی بر سطح قمر اروپا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۹ ۲۲:۳۴

مطالب علمي بسيار عالي است و قابل استفاده است.